Bugetul Ministerului Educaţiei creşte cu aproape zece procente, aşa cum a anunţat ministrul Daniel David. Conform proiectului de buget, Ministerul Educaţiei şi Cercetării va avea, în acest an, un buget de 64.818 milioane de lei, comparativ cu 58.319 milioane lei anul trecut, creşterea exactă fiind de 9,86%.
Care sunt prioritățile Ministerului Educației
Conform proiectului de buget, prioritățile Ministerului Educației pe termen mediu sunt următoarele:
Reducerea abandonului scolar si sustinerea participarii beneficiarilor la invatamantul
preuniversitar, prin:
● Asigurarea unei mese calde, cu extinderea progresiva a programului Masa Sanatoasa, si
sprijin pentru construirea si/sau dotarea de cantine scolare;
● Dezvoltarea si sustinerea programului „Scoala dupa scoala” care sa stimuleze si sa
incurajeze primariile si agentii economici sa investeasca in activitati educative
complementare;
● Dezvoltarea si extinderea programului „Invatare remediala” pentru sprijinirea elevilor cu
dificultati de invatare, avand si o componenta speciala pentru sprijinirea reintegrarii
scolare a copiilor romani veniti din afara granitelor tarii;
● Formarea si incadrarea de noi mediatori si consilieri scolari, alaturi de alte tipuri de
personal didactic auxiliar, pentru imbunatatirea accesului la educatie de calitate si
reducerea inegalitatilor educationale;
● Imbunatatirea conditiilor de trai pentru elevi si studenti in internate scolare si camine
studentesti, prin majorarea subventiei alocate in acest scop, modernizarea infrastructurii
existente si constructia de noi unitati de cazare acolo unde cererea o impune;
● Sustinerea accesului la educatie pentru tinerii si cadrele didactice romani din diaspora si
romanii de pretutindeni, prin acordarea de burse, locuri de cazare in internate
scolare/camine studentesti, reducere la transport, precum si alte facilitatii pentru elevii si
studentii romani de pretutindeni;
● Promovarea activitatilor sportive in scoli, prin modernizarea infrastructurii sportive,
sustinerea competitiilor scolare, incurajarea performantei si introducerea de programe
extracurriculare dedicate sportului.
Consolidarea si extinderea invatamantului tehnologic si tehnologic dual:
● Formarea profesorilor de discipline de specialitate/instruire practica prin stagii de mentorat
la operatorii economici;
● Extinderea ofertei de invatamant tehnologic dual in zonele rurale prin investitii strategice
in infrastructura, resurse educationale si parteneriate cu mediul economic local;
● Extinderea parteneriatelor intre autoritatile locale, unitatile de invatamant, institutiile de
invatamant superior si mediul privat; sustinerea elevilor din sistemul de invatamant dual;
● Consolidarea invatamantului superior in sistem dual, prin organizarea de programe de
licenta, masterat si doctorat in sistem dual;
● Modernizarea resurselor educationale, prin echiparea laboratoarelor cu tehnologie de
ultima generatie, implementarea platformelor digitale de invatare interactive, si
asigurarea accesului la infrastructura IT pentru elevi, studenti si cadre didactice;
● Finalizarea constructiei si operationalizarea celor 29 de campusuri pentru invatamant dual,
pana in 2026, asigurand dotarea acestora cu laboratoare moderne, spatii de instruire
practica si facilitati de cazare pentru elevi si studenti, precum si actualizarea calificarilor
pentru a raspunde cerintelor actuale ale pietei muncii.
Actualizarea programelor scolare:
● Promovarea si sustinerea elevilor cu performante inalte, prin sustinerea centrelor de
excelenta;
● Revizuirea planurilor cadru si a programelor scolare, dupa caz; crearea de manuale
dedicate elevilor care se intorc in tara;
● Consolidarea educatiei sociale, prin extinderea si sustinerea financiara a programelor de
prevenire si combatere a violentei in mediul scolar si a consumului de substante psihoactive
in randul elevilor.
Profesionalizarea si sustinerea carierei didactice: formare, perfectionare si evaluare:
● Implementarea unor mecanisme de motivare financiara sau non-financiara pentru cadrele
didactice, bazate pe performanta, la nivel scolar, judetean si national;
● Initierea unor programe pilot privind descentralizarea recrutarii resurselor umane, avand
ca obiectiv cresterea autonomiei scolilor;
● Continuarea reformei formarii initiale si continue a cadrelor didactice, pentru
imbunatatirea calitatii pregatirii profesionale a viitorilor profesori (licenta didactica de
dubla specializare; masterat didactic), precum si dezvoltarea continua a competentelor
acestora pe parcursul carierei.
Invatamantul in limbile minoritatilor nationale. Predarea limbii romane pentru minoritati
Eficientizarea predarii limbii romane pentru minoritati prin adaptarea programelor scolare
la nevoile lingvistice si ritmul de dezvoltare al elevilor apartinand minoritatilor nationale,
respectiv prin sustinerea si extinderea formarii initiale si continue a profesorilor de limba
romana, precum si a profesorilor pentru educatie timpurie si pentru invatamant primar;
● Implementarea si asigurarea integrala a surselor de finantare a Programului national de
sustinere a invatarii limbii si literaturii romane, prin finantarea de tabere de invatare,
creare continuturi digitale;
● Elaborarea unor manuale adaptate pentru predarea limbii romane elevilor apartinand
minoritatilor nationale.
Imbunatatirea serviciilor de consiliere si orientare scolara, pentru a sprijini elevii in
alegerea parcursului educational si profesional:
● Asigurarea consilierii scolare si orientarii in cariera pentru fiecare elev, prin cresterea
numarului de consilieri scolari;
● Colaborarea cu entitati specializate care sa sprijine scolile si universitatile in furnizarea de
servicii de consiliere si orientare de calitate;
● Sustinerea parintilor prin consiliere, actiuni comune, participare la decizii.
Performanta si acces in invatamantul superior.
● Promovarea parteneriatului public-privat si a co-deciziei in orientarea politicilor
educationale, prin colaborare autentica cu mediul de afaceri, inclusiv dezvoltarea de
programe de licenta si masterat in parteneriat, pentru a corela oferta educationala cu
cerintele pietei muncii;
● Internationalizarea invatamantului superior in vederea cresterii calitatii educatiei si a
cercetarii;
● Alinierea invatamantului superior la cerintele pietei muncii prin ruta completa duala;
● Aplicarea stricta a principiului „toleranta zero” in universitati, pentru a preveni si combate
orice forma de hartuire, inclusiv hartuire sexuala; promovarea eticii si integritatii in
mediul academic;
● Continuarea imbunatatirii politicilor de acces in invatamantul superior si de a sprijini
categoriile de elevi si studenti din grupurile subreprezentate/defavorizate prin programe
de tipul „Primul student din familie”;
● Mentinerea mecanismului de finantare al universitatilor bazat pe criterii de performanta;
● Sustinerea programelor universitare STEM.
Consolidarea si dezvoltarea educatiei timpurii
● Construirea de crese in zonele urbane si rurale formarea si calificarea personalului necesar
pentru asigurarea unei educatii timpurii de calitate;
● Asigurarea finantarii creselor prin fonduri publice, investitii private si dezvoltarea
parteneriatelor public-privat;
● Crearea si operationalizarea de servicii complementare de educatie timpurie (gradinite
comunitare, ludoteci si/sau grupuri de joaca).
Simplificarea, debirocratizarea si digitalizarea sistemului de invatamant
● Asigurarea transparentei privind activitatea unitatilor de invatamant si a institutiilor de
invatamant superior;
● Revizuirea proceselor administrative si de management in sistemul educational si
digitalizarea acestora pe criterii de eficienta si logica a proceselor;
● Simplificarea proceselor administrative din managementul educational si reducerea
sarcinilor birocratice pentru cadrele didactice, astfel incat acestea sa se poata concentra
mai mult pe actul educational si pe dezvoltarea profesionala;
● Diminuarea numarului de documente solicitate in activitatea didactica (fise, procese
verbale, rapoarte etc.).
Cresterea capacitatii administrative a MEC si a institutiilor subordonate si coordonate
● Implementarea masurilor din Programul de Guvernare si monitorizarea reformelor
promovate prin legile invatamantului;
● Imbunatatirea capacitatii administrative proprii a MEC si a structurilor subordonate,
inclusiv de monitorizare si evaluare;
● Formarea continua si instruirea periodica a personalului MEC si al unitatilor/institutiilor
aflate in subordinea sa, vizand planificarea strategica, monitorizarea si evaluarea
programelor, bugetare pe programe s.a.;
● Cresterea transparentei institutionale prin sporirea gradului de disponibilitate a datelor
publice;
● Imbunatatirea timpului de raspuns si a calitatii serviciului public;
● Sporirea transparentei institutionale; monitorizarea si evaluarea sistemelor si procedurilor
operationale;
● Cresterea capacitatii de accesare a fondurilor europene.