Aviația electrică așteaptă o descoperire importantă în domeniul bateriilor


Aviația electrică așteaptă acum o descoperire importantă în domeniul bateriilor, care să impulsioneze domeniul
O raritate aviatică a aterizat în Bergen, al doilea oraș ca mărime din Norvegia, la începutul acestei luni. Alia, cum se numeşte aparatul, zburase 160 de kilometri, în 55 de minute, doar cu o baterie electrică.
Construit de compania aerospațială americană Beta Technologies, avionul electric este conceput pentru operațiuni de transport de marfă, transportând încărcături de până la 560 kg (jumătate de tonă).
Zborul a simulat o rută planificată de transport de marfă, între orașele de coastă Stavanger și Bergen, iar în următoarele luni vor fi efectuate zboruri de testare, ca parte a demersurilor țării către stabilirea unei aviații cu emisii reduse de dioxid de carbon.
Aviaţia electrică aşteaptă o descoperire mare în domeniul bateriilor
La cârmă, se afla pilotul Jeremy Degagne: „Dacă faci drumul cu mașina, sunt patru ore și jumătate. Noi am făcut zborul în 52 de minute.”
„Este o etapă importantă pentru Norvegia, ca arenă internațională de testare”, spune Karianne Helland Strand, directoare la operatorul aeroportuar norvegian, Avinor.
Zborurile de testare din Norvegia vin în urma unui turneu european fulgerător, care a început în Irlanda și a marcat debutul Alia, la Saloanele Aeronautice de la Farnborough și Paris, precum și cu escale în Germania și Danemarca.
Citeşte şi: Nu se mai fabrică nimic în România? De la Galați a plecat spre Canada un feribot 100% electric
Alia poate zbura până la 400 km (250 mile) cu o singură încărcare și se realimentează în mai puțin de 40 de minute prin conectarea la priză, exact ca o mașină electrică.
Același model cu aripă fixă poate fi configurat pentru transport medical sau călătorii de pasageri cu până la cinci locuri, iar în iunie anul acesta a întreprins primul zbor demonstrativ electric care a transportat pasageri pe aeroportul JFK din New York, conform BBC.
Beta, care are Amazon ca investitor și UPS ca client, speră să obțină certificarea americană pentru avionul său în acest an.
Citeşte şi: Gripen, avionul pe care nimeni nu îl cumpără de 11 ani costă 228.000.000$. Ce preț au F-35 și Rafale
„Sunt convins că următoarea descoperire majoră în industria aerospațială va veni pe fondul propulsiei electrice”, spune Shawn Hall, directorul de venituri al Beta, fost pilot de vânătoare.
„Acum putem reduce semnificativ costurile de operare, iar acest lucru este benefic pentru mediu din perspectiva emisiilor de carbon.”
Alia este unul dintre cele mai avansate proiecte, printre zecile de firme care explorează propulsia electrică în aviație.
Citeşte şi: VIDEO Un camion electric Tesla Semi a luat foc. A fost stins în 15 ore, cu 190 tone de apă
Ar fi o modalitate de a reduce amprenta de carbon a industriei aviației - care reprezintă în prezent 3% din emisiile de gaze cu efect de seră, la nivel mondial.
Cu toate acestea, Pipistrel Velis Electro rămâne singurul avion electric care a primit certificarea completă, din partea autorităților europene, în ciuda faptului că a depășit acest obstacol, în urmă cu cinci ani.
Cu o autonomie de 185 km și un timp de zbor de 50 de minute, aeronava Pipistrel, construită în Slovenia, este limitată la antrenament, nu la transportul pasagerilor, de la punctul A, la punctul B.
Aviaţia electrică aşteaptă ceva. Autonomia, principala problemă
Însă succese de acest gen au fost umbrite de o serie de eșecuri în aviația electrică. Chiar și gigantul aviatic Airbus s-a retras de pe piață. În ianuarie, a anunțat că dezvoltarea aeronavei sale electrice CityAirbus va fi suspendată.
Autonomia rămâne principala limitare a zborului electric. Chiar și cele mai bune baterii litiu-ion sunt voluminoase și grele, cu o densitate energetică mult mai mică decât cea a combustibilului pentru avioane.
Acestea „nu s-au îmbunătățit semnificativ” în ultimele două decenii, consideră Guy Gratton, expert în aviație și profesor la Universitatea Cranfield.
Aviaţia electrică experimentează tehnologii hibride
Pentru ca zborul electric să poată decola, este nevoie de o revoluție în chimia bateriilor, spune el. Având în vedere aceste limitări, unii caută tehnologii alternative.
Așa cum mașinile hibride au fost o rampă de lansare către vehiculele electrice, producătorii de avioane experimentează acum și ei cu tehnologia hibridă.
Printre startup-urile din domeniul aviației care încearcă să lanseze avioane electrice de pasageri se numără Heart Aerospace.
Aviaţia electrică. Cell mai mare avion cu baterii
Recent, și-a mutat toate operațiunile din Suedia în SUA, ceea ce, potrivit conducerii, o va ajuta să își concentreze „resursele” și să fie mai aproape de clienți, inclusiv de companiile aeriene Mesa și United.
Firma a dezvoltat un prototip de avion cu 30 de locuri, X1, pe care BBC l-a văzut înainte de a fi expediat în Statele Unite.
Dacă totul merge conform planului, în timpul zborurilor de testare viitoare, va deveni cel mai mare avion alimentat cu baterii care va zbura. „Are aproximativ două tone de baterii”, a explicat directorul tehnic Benjamin Stabler.
Aviaţia electrică, cu combustibil ca rezervă
Heart plănuiește un avion hibrid, care poate comuta între baterii și combustibilul pentru avioane
Pentru operațiunile sale din lumea reală însă Heart adoptă un design fundamental diferit: un avion hibrid, alimentat de baterii, dar care transportă combustibil, ca rezervă.
„Nu aveți nevoie de atâtea baterii”, argumentează Stabler. Astfel, avionul este mai ușor și mai ieftin și permite de asemenea mai mulți pasageri plătitori.
Aviaţie electrică, cu teste anul viitor
„Pentru o rută normală, ar zbura complet electric, de la decolare, până la aterizare”, a explicat el. „Dacă vrei să mergi pe o distanță mai lungă sau dacă există o deviere, poți comuta pe turbine.”
Aeronava ar putea parcurge 200 km, în zbor exclusiv electric. Cu tehnologia hibridă, ale cărei zboruri de testare sunt programate în anul 2026, ar putea zbura 400 km, cu 30 de pasageri, sau până la 800 km, cu 25, susține firma.
„Zborul cu transportul public, pe bună dreptate, necesită o rezervă semnificativă de energie”, spune profesorul Grattan.
Aviaţie electrică, combinată cu kerosen
„Așadar, hibridizarea și utilizarea combustibililor convenționali, pentru a transporta rezerve de siguranță, au sens”, adaugă profesorul, care a pledat anterior pentru această abordare.
Startup-ul aerospațial american Electra se așteaptă ca avionul său hibrid cu nouă locuri să zboare până în anul 2029, funcționând cu o combinație de combustibil pentru avioane și energie electrică.
Beta Technologies are în vedere și dezvoltarea de aeronave hibride în scopuri civile și de Apărare. Primul său model a fost construit în anul 2023, iar la sfârșitul acestui an intenționează să producă un avion care să fie nu doar hibrid, ci și autonom.
Aviaţia electrică. Hibridele au emisii mai mici
„Suntem entuziasmați de hibrid? 100%”, spune Hall. „Este o modalitate de a obține raze de acțiune mai lungi, astăzi, și totuși se beneficiază de multe beneficii pentru mediu.”
O fundație complet electrică este necesară mai întâi, susține Hall, „apoi adaugi tehnologia hibridă”.
Sistemele hibride au emisii mai mici decât aeronavele convenționale, iar motoarele electrice ar permite decolări și aterizări mai silențioase, în zonele urbane.
Avionul electric Alia CX 300, în versiunea cargo, vizitează Copenhaga - Foto: Profimedia Images
Încă nu este clar cum va arăta viitorul aviației. Combustibilii mai ecologici, cum ar fi combustibilul sustenabil pentru aviație (SAF), au atras investiții, alături de sistemele pe bază de hidrogen.
Toți vor trebui să își dovedească viabilitatea comercială și siguranța, fiind nevoie de multă muncă.
„Este un lucru cu adevărat dificil de realizat, electrificarea aviației și eliminarea emisiilor de carbon”, a spus dl Stabler.