Cel mai nou tanc al Armatei Române, TR 85, care acum va intra într-un al doilea proces de modernizare a apărut după evenimentele cunoscute sub numele de „Primăvara de la Praga”, Republica Socialistă România adoptând atunci o nouă doctrină națională de apărare.
Mai exact conducerea de atunci a țării a vizat scăderea dependenței forțelor armate de livrările de tehnică sovietică. Drept urmare a apărut inițial TR-77-580 (Tanc Românesc model 1977 cu motor de 580 de cai putere) care a fost un model tranzitoriu prin care industria de armament autohtonă a căpătat experiență în fabricarea vehiculelor blindate grele.
Citește și: VIDEO Tancul românesc "TR 85 M1 Bizonul", vedetă la BBC, o armă de temut
Armata Română a cerut însă o putere mai mare a motoarelor, iar inginerii au conceput un propulsor care dezvolta 830 de cai putere. Acestea era cuplat la o transmisie hidromecanică a fost dezvoltată de către ICSITEM București, conform ligamilitarilor.ro.
Tancul care este mândria Armatei Române, dezvoltat dupã Primăvara de la Praga. Ce permante are
În fine, TR-85-800 (Tanc Românesc model 1985 cu motor de 800 de cai putere) a fost asimilat ulterior în producție și de atunci a rămas vârful de lance al tanchiștilor români.
Tanc T-85 FOTO MApN
Producția a fost realizată între anii 1986 și 1990, cu un ritm mediu de 100 de exemplare pe an, la Fabrica de Mașini Grele Speciale a Întreprinderii „23 August” din București.
În luna martie a anului 1994 este inițiat un program de modernizare a tancului TR-85 și trecerea acestuia la standardul M1 „Bizonul”.
Firmele implicate în program au fost atât din străinătate (EADS, Thales, SFIM/ODS, RKS, Sagem, Kollmorgen, Racall), cât și din România (ELECTROMAGNETICA, ICPSP (Institutul 111), Agenția de Cercetare pentru Tehnică și Tehnologii Militare, Faur, IOR, Romarm, Hidromecanica Brașov, IOEL).
Citește și: VIDEO Cu ce performanțe se laudă tancul românesc T-85 modernizat după 38 de ani
Ce a rezultat este practic un tanc nou, complet diferit de T-55, fiindcă are un șasiu modificat (extins), un motor diferit, o turelă nouă și sisteme îmbunătățite de conducere a focului, de stabilizare (echivalentă cu stabilizarea tancului franțuzesc Leclerc), de observare/ochire pe timp de zi și de noapte.
Ce poate face „Bizonul”
Modernizările aduse tancului TR 85 M1 „Bizonul” au avut că obiect creșterea puterii de foc, îmbunatatirea gradului de protecție, creșterea mobilității, fiabilizarea agregatului energetic și a sistemului de frânare, precum și modernizarea instalației de transmisiuni.
Tancul TR 85 M1 este un tanc mijlociu, având un echipaj format din 4 militari și o greutate totală de 50 de tone. Dotat cu un foarte puternic motor pe motorină, tancul românesc dezvoltă o viteză maximă pe șosea de 60 kmh iar pe un teren uscat fără denivelări de 40 kmh.
Pantă maximă de urcare este de 32 grade putând traversa șanțuri cu o lățime de 2,8 m și ziduri de 1 m. Pe timpul îndeplinirii misiunilor de lupta, tancul poate trece cursuri de apă cu o lățime maximă de 700 m și o adâncime de 5 m.
Că armament, Tancul TR 85 M1 „Bizonul” este dotat cu un tun de calibru 100mm, semiautomat mecanic cu țeavă ghintuită, ale cărui proiectile pot fi perforante, cumulative sau explozive. Bătaia maximă este de 14600 m.
De asemenea, tancul mai este dotat cu 2 mitraliere, calibru 12,7 mm, cu o bătaie maximă de 2000 m, și calibru 7,62 mm cu o bătaie maximă de 3000 m.
Ce urmează
Conform Institutului Internațional de Studii Strategice, în 2010 erau în uz 586 de tancuri TR-85 și 54 de tancuri TR-85M1. O parte dintre acestea vor fi schimbate cu tancuri americane Abrams, în cea mai modernă versiune a acestui model (M1A2 SEPv3), care se află şi în dotarea armatei SUA.
Cu un propulsor Honeywell AGT1500 multi-fuel turbine engine de 1.500 de cai-putere, Abrams are o viteză maximă de 68 km/h (40 km/h offroad). Având un rezervor cu capacitate de 1.900 de litri, dar și un consum pe măsură, Abrams are o autonomie de 425 de kilometri.
Armamentul principal este constituit dintr-un tun M256A1 de calibru 120 milimetri cu 42 de proiectile. Ca armament secundar, Abrams dispune de o mitralieră 12,7 milimetri și două mitraliere calibru 7,62 milimetri, din care una montată coaxial cu tunul principal.