„Puii” fugarului Ghiță câștigă pe bandă rulantă contracte de milioane la Cadastru

DE Andrei Vasilescu | Actualizat: 25.09.2020 - 14:22

20 de milioane de euro vrea să plătească Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară unui grup de firme controlate de foști angajați și parteneri de afaceri ai lui Sebastian Ghiță, deși a primit o ofertă de cinci ori mai mică pentru același contract.

SHARE

 Contractul are ca obiect conversia și scanarea cărților funciare din București și Ilfov.

Încrengăturile acestei controversate afaceri ajung până la Marius Arthur Ursu, actualul director al Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară Timiș și fost director general al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI).

Contract de 100 milioane lei

Programul Naţional de Cadastru şi Carte Funciară (PNCCF) 2015-2023 este gestionat de ANCPI și beneficiază de o finanțare de peste 1,2 miliarde de euro. Bani europeni. Obiectivul principal este înregistrarea gratuită a tuturor imobilelor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară. Prioritare sunt terenurile agricole, pentru evitarea riscului suspendării schemelor de plăţi în agricultură şi cele aferente proiectelor de infrastructură de interes naţional. În cadrul acestui program, ANCPI a decis organizarea de proceduri de achiziţie publică a serviciilor de conversie/scanare a mapelor de acte aferente cărților funciare la nivelul fiecărui Oficiu de Cadastru și Publicitate Imobiliră (OCPI) aferent fiecărui județ.

În anul 2019, a fost anunțată organizarea unei licitații pentru conversia și scanarea cărților funciare din București și Ilfov. Contractul cadru a fost estimat la aproximativ 100 milioane lei, adică în jur de 20 milioane euro. În cursa pentru adjudecarea contractului s-au înscris Adrian Iosif Gal (topograf), Arhiline Consulting, Star Storage, Telekom Romania Mobile Communications, Zipper Services și asocierea formată din Enterprise Software Development și CityPlan Studio, care a declarat ca subcontractanți firmele: subcontractanți Certsign – 10% și All Business Management – 35%. Se pare că asocierea condusă de firma Enterprise Software Development a câștigat licitația, dar aceasta a fost contestată. Până la judecarea definitivă a contestației contractul nu poate fi atribuit. 

Toate drumurile duc la Ghiță și Ursu

Compania Enterprise Software Development Bucureşti este deținută de firma IFG Enterprise Investment SRL (4%), Laura Mihaela Jugănaru (20%), iar restul părților sociale sunt deținute de Irinel Florin Georgescu. Tot Georgescu este asociat unic și administrator al IFG Enterprise Investment, care la rândul ei deține compania Open Gov. Atât compania IFG Enterprise Investment, cât și Irinel Florin Georgescu, apar pe lista creditorilor Teamnet, firma fanion a fostului deputat Sebastian Ghiță, refugiat în Serbia pentru că era vizat de mai multe anchete penale gestionate de Direcția Națională Anticorupție.

O altă firmă din cercul de interese a lui Sebastian Ghiță este All Business Management, firmă declarată subontractor. Conform datelor de la Registrul Comerțului, firma All Business Management este deținută de societatea Total Pax (20%) și Grigore Cristian Cioroboiu (80%), un fost angajat al Teamnet International. La rândul ei firma Total Pax a fost unul dintre acționarii firmei controlate de Sebastian Ghiță. De exemplu, în anul 2015 Total Pax deținea un pachet de 1,61% din compania Teamnet International. În spatele companiei Total Pax se află Iulia Darina Bârzan și Mihai Vladimir Bârzan.

Cityplan Studio SRL Timișoara, fostă Free Dream SRL, este patronată de Cosmin Alin Popescu, rectorul Universităţii de Ştiinţe agricole şi Mediciă Veterinară a Banatului „Regele Mihai I al României” din Timişoara. Popescu a fost asociat cu Marius Arthur Ursu, directorul Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară Timiș și fost director general al ANCPI, în firma Greenland.

Se pare că Sebastian Ghiță va putea sta liniștit prin alte țări atâta timp cât afacerile din România merg cu mare succes înainte.

Prețul de 4-5 ori mai mic?

Compania Star Storage este una dintre cele care au contestat licitația organizată de ANCPI. Reprezentantul acesteia, Cătălin Nicolae Păunescu, a dezvăluit pentru Newsweek România că „ANCPI a făcut un studiu de piață și a rezultat că prețul este de 4-5 ori mai mic decât valoarea estimată de 100 milioane lei a contractului. Era în jur de 20 de milioane lei, adică 4-5 milioane euro. Ne-au descalificat pe toți competitorii neagreați, inclusiv Telekom.  Ce pot să vă spun concret, prețul de piață este de 4-5 ori mai mic decât cel la care s-a făcut contractarea”. 

Ce spune ANCPI

La solicitarea Newsweek România, ANCPI a făcut următoarele precizări privind licitația din anul 2019 pentru conversia mapei de acte a cărților funciare/conversia cărților funciare de la OCPI București și Ilfov:

„În cadrul Declarației de participare, publicată la adresa www.e-licitatie.ro, Anunț de participare nr. CN1010662/16.04.2019, informațiile solicitate cu privire la participarea la procedura de atribuire organizată de ANCPI sunt accesibile oricărei persoane interesate.

Totodată, vă rugăm să aveți în vedere că procedura de achiziție nu este încheiată. În prezent se află în curs de soluționare o acțiune de contestare depusă la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), în baza prevederilor Legii 101/2016. Ca  urmare, până la judecarea definitivă a cauzei și încheierea contractului de achiziție publică, o parte din informații își mențin caracterul de confidențialitate a datelor. Ulterior finalizării procedurii de atribuire, conform art. 217, alin. (4) din Legea 98/2016, dosarul achiziției publice are caracter de document public”.

La întrebarea Newsweek România privind consultarea de piață dinaintea organizării licitației și dacă este adevărat că un ofertant a depus un preț mult mai mic decât ceilalți, ANCPI a trimis următorul răspuns:

„Înainte de inițierea procedurii de atribuire, autoritatea contractantă a organizat consultarea pieţei pentru pregătirea achiziției publicând în acest sens un anunț în SEAP, pentru a informa operatorii economici cu privire la planurile de achiziţie și cerințele avute în vedere în legătură cu acestea.

Anunțul de consultare a pieței cu nr. MC1004432 a fost publicat în vederea obținerii unor prețuri corecte în raport cu serviciile ce urmau să fie achiziționate în cadrul procedurii.       Astfel, așa cum prevede documentația de atribuire – care a fost pusă la dispoziția operatorilor economici încă din faza de consultare a pieței – aceste servicii includ: arhivare fizică și digitală, livrarea unei platforme de procesare și asigurarea necesarului hardware pentru această platformă. Prin urmare, soluțiile financiare propuse de operatorii economici care au participat la consultarea de piață, trebuiau să includă toate elementele prevăzute în specificațiile tehnice anexate anunțului de consultare.

Propunerile/soluțiile financiare/sugestiile/recomandările primite din partea operatorilor economici se regăsesc în cadrul raportului final al consultării – publicat, de asemenea, în sistemul electronic de achiziții publice – și poate fi consultat la link-ul următor: https://www.e-licitatie.ro/pub/notices/mc-notice/view/100028747 .”

„Menționăm că, în procesul de stabilire a valorii estimate a achiziției, autoritatea contractantă a luat în considerare toate propunerile/soluțiile financiare/sugestiile/recomandările primite, inclusiv soluția financiară propusă de Star Storage S.A”.

ANCPI a mai precizat căoferta financiară a operatorilor economici este confidențială, prin urmare nu poate dezvălui prețul ofertat de aceștia, întrucât acest fapt ar încălca prevederile art. 65 alin. (1) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, prin care s-a stabilit că: „Autoritatea contractantă are obligaţia de a asigura protejarea integrităţii datelor, a confidenţialităţii ofertelor şi a solicitărilor de participare în cadrul tuturor operaţiunilor de comunicare, transmitere şi stocare a informaţiilor.”.

ANCPI a refuzat să ne comunice  numele agentului economic/asocierii care a câștigat contractul și care a fost valoarea finală a contractului pentru că „procedura nu a fost finalizată”.

32 de contracte de la ANCPI

Grupul de firme condus de Enterprise Software Development Bucureşti a câștigat sub diverse forme de asociere nu mai puțin de 32 de licitații pentru conversia și scanare cărților funciare la nivel național.

În 2019, ANCPI a lansat o licitaţie de conversie a cărţilor funciare din Maramureş, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Braşov, Suceava şi Harghita cu un buget: 95.841.732 lei. Condiţiile de participare au fost create de aşa manieră încât a fost imposibil ca un operator ( altul decât cel care a prestat în contractul anterior 2013 – Teamnet şi Cityplan Studio) să poată dovedi o experienţă similară de 5.300.000 pagini din care 1.590.000 pagini să fi fost mai vechi de 100 de ani, din maximum 3 contracte, în ultimii 3 ani, spun specialiștii în domeniu.

Toate acestea s-au întâmplat în mandatul de conducere al fostului director ANCPI, Radu Ștefănescu. Acesta a fost înlocuit din funcție în ianuarie 2020.

Naveta lui Ursu

În 2012, Marius Arthur Ursu devenea directorul ANCPI. La un moment dat, în 2014, Ursu și-a dat demisia și a revenit la funcția pe care o ocupase înainte, cea de șef al OCPI Timiș. Însă, la trei luni după demisie, Arthur Ursu afost numit din nou la conducerea ANCPI. Dar, în aprilie 2015, la condcuerea ANCPI a fost numit Radu Ștefănescu, iar Arthur Ursu revenea la șefia OCPI Timiș, funcție pe care o ocupă și acum. 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.