La 24 de ani, pilotează elicoptere de atac Puma pentru Armată. Ce l-a motivat pe Robert să zboare

DE Alex Darvari | 05.02.2023 - 21:07
Pilotează elicoptere - Foto: MApN
Elicopter Puma - Foto: MApN

Locotenentul Marin Robert, pilot în cadrul Escadrilei 952 Elicoptere SOCAT, are 24 ani și este absolvent al Colegiului Național ,,Mihai Eminescu” din București și al Academiei Fortelor Aeriene ,,Henri Coandă” din Brașov.

SHARE

,,Cel mai de preț bun al omului este libertatea, dar fiecare om are altă viziune despre aceasta. Pentru mine libertatea este reprezentată de zborul cu elicopterul, moment în care, pe lângă îndeplinirea misiunilor, am și oportunitatea de a mă bucura de nenumărate priveliști și trăiri unice care nu pot fi exprimate prin cuvinte”, spune pilotul. 

De ce a ales cariera militară


 A ales cariera militară pentru a ieși din zona de confort. A vrut să facă ceva deosebit care să-i aducă satisfacții de la începutul până la sfârșitul carierei și a reușit.
La finalul academiei, atunci când a ales locul la Bacău, nu știa foarte multe despre ce avea să găsească aici. La aproximativ trei ani distanță de la momentul respectiv, spune că a făcut cea mai bună alegere.
,,Pentru mine Baza 95 Aeriana reprezintă locul în care visele au devenit realitate. Îmi place faptul că niciun zbor nu seamănă cu altul. Întotdeauna vor exista particularități din momentul decolării până la momentul aterizării, iar datorită acestui lucru pot spune că nu pot exista momente de plafonare în această meserie. Colectivul pe care l-am găsit aici nu îl mai pot numi doar colectiv, este deja o familie în care ne sprijinim unii pe alții în îndeplinirea cu succes a tuturor sarcinilor, misiunilor și a problemelor pe care le avem. Evoluția mea și a colegilor mei din promoție se datorează acestui colectiv și, în special, instructorilor care au avut și au în continuare ca scop să ne învețe tot ce este nevoie pentru a face următorul pas către calificarea de pilot comandant.”
Ultimul an a fost plin de momente speciale pentru colegul nostru, din perspectiva perfecționării personale și profesionale.

Zboruri în formație de cinci 

,,Multitudinea de exerciții noi pe care le-am executat, de la zborul în formație cu cinci elicoptere până la trageri reale și zbor deasupra mării, mi-au oferit motivația necesară pentru a trece peste orice obstacol pe care îl voi întâmpina în viitor și pentru a mă situa pe o pantă ascendentă din punct de vedere evolutiv. Fiecare zi în cadrul escadrilei începe prin pregătirea misiunii de zbor individual și apoi pe echipaje. În zilele în care nu zburăm ne ocupam timpul cu punerea la punct a carnetelor de zbor și a menținerii unor evidențe, dezbatem diverse teme și facem prezentări din care să învățăm sau să ne reamintim proceduri sau tehnici de zbor.

Recent am participat la un curs în străinătate care mi-a oferit o viziune deosebită despre domeniul în care activez, iar viitorul vreau să-l fructific prin acumularea constantă de cunoștințe care să mă ajute să ating nivelul corespunzator pentru a îndeplini orice misiune. O escadrilă este alcatuită din piloți și tehnici de diferite specializări, iar coeziunea de grup formată între noi este bazată pe foarte multă încredere și seriozitate.”

Robert nu se conduce după o anumită deviză, însă consideră că educația este cel mai important factor care permite oamenilor să evolueze sau să dezvolte valori morale.

 ,,Am învățat încă de mic, de la părinții mei, că nu este bine să fii superficial, tocmai de aceea îmi place să fiu eu și să fac lucrurile cu bun simț. Îi sfătuiesc pe cei care vor să urmeze o carieră militară să fie răbdători pentru că nimic nu se obține ușor și repede. Sunt multe sacrificii pe care trebuie să le faci, dar odată cu ele vin și satisfacțiile.”, a spus locotenent Marin Robert.

IAR 330 Puma SOCAT

 

Potrivit datelor MApN, cu o greutate de 7.400 kg, elicopterele IAR 330 Puma SOCAT dispun de două motoare turbopropulsoare TURMO IV B, cu o putere de 1400 CP fiecare.

În concordanţă cu prevederile Tratatului de la Viena, România poate deţine elicoptere de atac. Ministerul Apărării a decis ca programul de achiziţie în acest domeniu să se concretizeze în: elicoptere de atac, construite de industria aeronautică română sub licenţă (program anulat în anul 1999) si elicoptere IAR-330 "Puma" modernizate în varianta SOCAT, variantă ce include un nou sistem de armament si avionică, potrivit datelor disponibile pe ROAF.

Cele doua programe urmau să fie dezvoltate de SC IAR SA Braşov. Configuraţia de bază a fost stabilită în 1992 - PUMA 2000. În extensia acestei configuraţii a rezultat elicopterul IAR-330 Puma “SOCAT” (Sistem Optronic de Cercetare şi Anti-Tanc) destinat luptei antitanc.

Compania israeliana Elbit Systems Ltd. a fost agreată în 1994 ca furnizor de sisteme, iar în septembrie 1995 a fost semnat contractul pentru modernizarea a 24 de elicoptere IAR-330L Puma cu sistemul SOCAT.

Programul a început in 1996 ca o activitate în comun între Ministerul Apărării Naţionale, SC IAR SA Braşov şi Elbit Systems. Primul IAR-330 SOCAT a avut numărul 28 şi a efectuat zborul inaugural pe 26 mai 1998. Al doilea prototip IAR-330L Puma SOCAT, având numărul de înmatriculare 41, a efectuat primul zbor în data de 23 octombrie 1999 la ora 13.00, de pe aerodromul SC IAR SA Braşov.

Programul a fost finalizat la începutul anului 2005.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te