Cum va arăta metroul din Cluj. Investiția estimată la peste 6,6 miliarde lei

DE Daniel Toșa | 22.03.2022 - 11:17
Cum va arăta metroul din Cluj. Investiția estimată la peste 6,6 miliarde lei/FOTO:Facebook/ Asociația Pro Infrastructură

Săptămâna trecută s-a lansat licitația pentru proiectarea și execuția metroului ușor din Cluj-Napoca. Estimată la peste 6,6 miliarde lei fără TVA, este momentan una din cele mai mari investiții în infrastructura de transport europeană, anunță Asociația Pro Infrastructură.

SHARE

Vorbim de metrou "ușor", nu "greu" (cum avem în Capitală). Până în 2026 este fezabilă DOAR realizarea structurii (săpătura) galeriilor și stațiilor pe intervalul Sfânta Maria-Sopor, plus depoul, deci NU se va putea circula! Finanțarea este asigurată doar pentru această primă etapă. Impactul șantierului asupra cetățenilor este semnificativ, cu trafic rutier închis minim un an. Provocări tehnice majore: sol instabil în centrul plin de clădiri de patrimoniu și filon de sare în zona Piața Mărăști.

Contractul va fi semnat cu un singur antreprenor și acoperă tot ce este necesar, mai puțin trenurile care se comandă separat. Data limită de depunere a ofertelor este 9 mai. Proiectul are 3 faze. Primele 9 stații (din totalul de 19), secțiunea Sfânta Maria-Europa Unită, plus depoul Sopor sunt denumite "Faza 1", vedeți harta. Finanțarea acestei etape este din PNRR și Programul Operațional Transport în proporție de 66%. Fazele 2 (extensia spre Mănăștur și Florești) și 3 (spre Bd. Muncii) vor fi construite ulterior, iar primăria va privi către autoritățile de la București pentru bani.

Deși studiul de fezabilitate este calitativ, termenele de execuție prevăzute în el nu vor fi respectate. Jalonul din PNRR este totuși realizabil, adică doar structura de rezistență (tunelurile și stațiile fără finisaje) să fie terminată în 2026.

Citește și: Asasini trimiși după Zelenski, dar și după Putin, ca „soluție” de încetare a războiului din Ucraina

Contractul însă trebuie semnat anul acesta și jumătate din lucrări trebuie să fie gata în 2024 (condiționalități PNRR). Metroul clujean este "ușor", trenurile vor fi lungi de 51 metri, cu 3 vagoane și capacitate maximă 540 persoane, similare tramvaielor, față de 112 metri cu 6 vagoane și aproape 2200 persoane în Capitală.

Citește și: Iohannis, pentru adoptarea de către Uniunea Europeană a unor sancţiuni suplimentare împotriva Rusiei

Impactul asupra cetățenilor va fi foarte mare. În perioada de șantier bulevardele 21 Decembrie, Moților și Memorandumului vor fi închise traficului auto minim un an. Doar autobuzele vor circula pe culoare speciale”, transmite Asociația Pro Infrastructură.

Primarul Emil Boc a recunoscut că metroul clujean nu va fi rentabil din punct de vedere financiar, însă spune că reprezintă unica soluţie pentru decongistionarea traficului infernal din Cluj şi din Zona Metropolitană Cluj. Pe de altă parte, edilul clujean susţine că nicăieri în lume transportul public nu este rentabil, iar metroul - cu atât mai puţin. „Dacă era rentabil, îl făceau privaţii”, a explicat Boc. 

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te