Cum se poziționează Biserica Ortodoxă Greacă față de vaccinarea anti COVID-19

DE Deutsche Welle | Actualizat: 19.01.2021 - 19:09

Clerul ortodox grec oscilează între respingerea și acceptarea măsurilor de protecție împotriva coronavirusului. Episcopii, care vor să aibă un cuvânt de spus în deciziile importante ale statului, polarizează societatea.

SHARE

Au transmis trei posturi de televiziune grecești „știri false” la începutul lunii ianuarie, în care a fost „denigrată religia ortodoxă”? Sfântul Sinod, conducerea colectivă a Bisericii Ortodoxe a Greciei, a depus plângere împotriva respectivelor emisiuni la Consiliul Național al Audiovizualului din Grecia (ESR).

În realitate, posturile TV criticaseră rebeliunea clerului ortodox împotriva măsurilor guvernamentale anti-pandemie cu ocazia Bobotezei (6 ianuarie). În mod normal, Biserica Ortodoxă, care în Grecia este extraordinar de puternică pentru un stat laic, este atacată în acest fel cel mult în presa scrisă. 

Prin urmare, cea mai mare parte a audienței media (formată din consumatorii de televiziune), este în mare parte scutită de o astfel de ”blasfemie”. De aceea, clerul se simte acum atacat și încearcă să riposteze, profitând de ocazie și pentru a ascunde disputa din sânul bisericii cu privire la măsurile de combatere a pandemiei. 

La începutul anului, toți episcopii greci au căzut de-acord ca în data de 6 ianuarie, în ciuda interdicțiilor oficiale, să fie deschise toate bisericile pentru credincioși.

„Am arătat neascultare și guvernul a arătat toleranță”, a rezumat mitropolitul Athinagoras, purtătorul de cuvânt al Sf. Sinod. 

Preot ortodox grec protestand alaturi de alti credinciosi impotriva semnarii acordului Grecia-Macedonia privind numele acestui din urma stat

Un preot ortodox grec protestând alături de alți credincioși împotriva semnării acordului Grecia-Macedonia privind numele acestui din urmă stat

Cu toate acestea, episcopii nu au ajuns la un numitor comun și cu privire la cât de departe ar trebui să meargă cu nesupunerea lor. În majoritatea bisericilor, măsurile de protecție sanitară au fost respectate, în general. 

În altele, însă, acestea au fost ignorate în mod ostentativ, unii dintre preoți și episcopi susținând că un credincios nu se poate infecta în timpul Sfintei Liturghii, credința în Dumnezeu protejând împotriva tuturor bolilor. În consecință, la Sfânta Împărtășanie, credincioșii au folosit aceeași lingură, așa cum s-a întâmplat dintotdeauna în Biserica Ortodoxă, iar apoi au sărutat mâna preotului.

Exerciții de echilibru bisericesc 

Pe fondul celui de-al doilea val pandemic, mult mai mortal decât primul, se acutizează și disputa din interiorul Bisericii Ortodoxe din Grecia privind raportarea la măsurile de prevenire a infecțiilor. „Moderniștii” se opun „tradiționaliștilor”, iar ”raționalii” sunt împotriva ”vizionarilor”. 

Dincolo de tensiunile iscate de coronavirus, mai este vorba și despre o luptă pentru putere, în perspectiva succedării în funcție a arhiepiscopului Ieronim, Patriarhul Bisericii Ortodoxe a Greciei, care este bătrân și fragil și care a suferit între timp și de Covid-19. 

Biserica Ortodoxă a Greciei încearcă să găsească un echilibru între ritualurile religioase străvechi, sprijinul moral acordat credincioșilor și protecția sănătății. Nu întotdeauna cu succes. Pentru că mulți episcopi și preoți cred că „legile lui Dumnezeu lucrează asupra legilor umane”, așa cum subliniază în mod repetat în public Înaltpreasfinţitul Nectarie, Mitropolit de Corfu, Paxos şi insulele Diapontice. 

Un preot se opune

Înmormântare sigură la Salonic

Înmormântarea unui pacient care a murit în urma infecției cu coronavirus la Salonic

Spre deosebire de Nectarie și de clericii uniți în cuget cu acesta, un preot din Kalamata a întrerupt slujba din 6 ianuarie pentru că unii credincioși nu doreau să poarte mască.

„Cei care nu poartă mască vor ieși din biserică. Respectați-i pe cei din jur și respectați legea. Puteți ridica obiecții acasă, nu aici”, a spus preotul. 

Scena a fost înregistrată cu un telefon, iar filmarea a devenit rapid virală pe Internet. Cele mai multe comentarii ale utilizatorilor au fost pozitive, dar există și mulți credincioși care consideră că purtarea măștii este anticreștină. Și că vaccinarea reprezintă un instrument satanic.  

De pildă, Mitropolitul de Kythira, Serafim, a redat recent o teorie a conspirației larg răspândită la nivel internațional: „Vaccinurile se fac cu produse obținute în urma avorturilor. În corpul nostru, acest material, care provine din embrioni uciși, este transmis pentru a ne transforma în oameni postumani, niște mutanți, roboți umani. Or noi, ortodocșii, nu putem accepta așa ceva.”

Făcând trimitere la cuvântul Sfântului Cuvios Nichifor cel Lepros, Serafim a subliniat că cel mai bun remediu împotriva coronavirusului nu este vaccinarea, ci Sfânta Împărtășanie.

Vaccinare cu public

Cu toate acestea, nu Serafim dă tonul în Biserica Ortodoxă a Greciei. Sfântul Sinod a făcut trimitere la cercetările oamenilor de știință atunci când episcopii au declarat pe 13 ianuarie că vaccinurile împotriva coronavirusului nu conțin nici embrioni, nici materialul celular al acestora. 

Decizia cu privire la vaccinare este „mai puțin o problemă teologică sau ecleziastică, ci în principal o alegere personală medical-științifică și liberă, a fiecărei persoane comunicând cu medicul personal, fără ca vaccinarea să fie o abatere de la dreapta credință și o viață corectă”. 

O biserică din Atena în timpul primului lockdown din primăvara anului 2020

O biserică din Atena în timpul primului „lockdown" din primăvara anului 2020

La sfârșitul lunii decembrie, când au sosit primele vaccinuri în Grecia, Ierótheos Vlachos, Mitropolit de Nafpaktos şi Agios Vlasios, s-a vaccinat în fața aparatelor de filmat. El a subliniat că datorită vaccinurilor, speranța de viață a oamenilor crește.

Sunt lingurile de unică folosință un păcat? 

În general, episcopii sunt conștienți de riscurile pe care le prezintă pandemia. Ei țin slujbe online încercând să-și protejeze propria sănătate, mai ales după ce numeroși reprezentanți ai BOG s-au îmbolnăvit de Covid și unii chiar au murit. 

Totuși, clericii nu pot sări peste propria lor umbră, susținând vehement că nu te poți infecta în timpul Sfintei Împărtășanii. „Raționalii” se tem să prezinte o alternativă la lingurița obișnuită – ca și cum cele de unică folosință ar fi un păcat. 

În ciuda numeroaselor puncte de dispută, cei mai mulți episcopi au un lucru în comun: vor absolut să își spună cuvântul atunci când statul grec ia decizii. Indiferent dacă acestea au de-a face cu criza coronavirus, cu sărbătorile dedicate împlinirii a 200 de ani de la Revoluția Greacă din 1821 sau cu relațiile cu Macedonia de Nord: clerul ortodox grec abuzează de influența pe care o are asupra credincioșilor și continuă să pună guvernele sub presiune. La acest capitol, nu au existat niciodată divergențe la nivelul conducerii BOG.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te