Sunt multe metode de înșelăciune. Probabil cele mai frecvente sunt cele prin telefon. Escrocii sună și prin diverse metode își determină victimele să le dea informații sau date importante.
Cu aceste date, escrocii fură bani din conturi sau le folosesc pentru a-i șantaja ulterior pe utilizatorii de internet.
Din fericire, mulți dintre cei sunați reușesc să blocheze astfel de escrocherii, iar infractorii se sperie și închid telefonul.
Cum poți ”bloca” o escrocherie prin telefon? Cuvintele pe care trebuie să le spui când răspunzi
Escrocii invenează noi și noi metode de a păcăli oamenii pentru a le lua banii. Însă sunt, de asemenea, metode de a-i opri. Cel puțin pentru moment.
Când sună victimele, escrocii se așteaptă să răspundă cu ”Da”, să își confirme numele, etc. Pe unii îi conving să își instaleze diverse aplicații pe telefon, sau să le dea date confidențiale despre conturi spunând că sunt reprezentanții unei bănci.
Cu înregistrările telefonice, escrocii pot face mult rău.
Newsweek a scris de multe ori despre astfel de escrocherii.
Citește și: O nouă escrocherie ia amploare în România. ”M-a sunat să mă felicite pentru un credit de 40.000 €”
Sunt însă și oameni care pe care escrocii nu reusesc să-i păcălească.
Iată cum a fost zădărnicit planul unui escroc, conform site-ului notalwaysright.com:
Lucrez la o companie specializată în securitate și, printre lucrurile pentru care suntem cunoscuți, se numără să învățăm companiile cum să zădărnicească atacurile de inginerie socială.
Un coleg a primit apeluri telefonice toată dimineața. În cele din urmă, șeful meu, care are un nume foarte comun (să zicem că este Smith), aude:
Coleg: „Îmi pare rău, domnul Smith a părăsit din nou clădirea.”
Șeful: *După ce apelul se termină* „Ce a fost asta? Cine vrea să vorbească cu mine?”
Coleg: „Un escroc”.
Șeful: „De unde știi că este un escroc?”
Coleg: „Pentru că mi-a spus că este prieten cu „Mr. Smith”, și l-am întrebat dacă vrea să vorbească cu domnul Herbert Smith sau cu domnul Peter Smith. L-a ghicit pe Herbert.
Numele șefului este Thomas și nu avem în companie nici un Herbert Smith, nici un Peter Smith. (Toate numele au fost schimbate pentru a proteja oamenii care râd, desigur.)
Șeful: „De cât timp durează asta?”
Coleg: „Din aproximativ 8:00. Acum este ora 11:00 și vreau să văd cât timp îl pot trimite în cerc.”
Șeful: *Pe cel mai bun ton fals-indignat pe care îl poate aduna* „Ar trebui să-ți spun să oprești imediat asta. Știți foarte bine că vindem cursuri despre cum să blocați și să frustrați escrocii și îi oferiți acea lecție gratuit. Nu, așteaptă, continuă, dar ia notițe; îl vom folosi la următorul curs de instruire pentru clienți.”
Escrocul a tot sunat până la 14:00, cu scuze din ce în ce mai ridicole pentru motivul pentru care Herb Smith a părăsit din nou biroul, apoi a încetat să mai sune.
Cum poți ”bloca” o escrocherie prin telefon? Cuvintele pe care trebuie să le spuni când răspunzi - Foto: Freepik.com (rol ilustrativ)
Escrocul s-a enervat că victima nu a răspuns cum trebuie
Într-un alt caz, un infractor care încercase să dea de o potențială victimă a renunțat după câteva secunde să o determine să îi dea informații. Iată cum a decusr discuția.
Tocmai am primit un apelant înșelătorie să renunțe furioasă în zece secunde și nici măcar nu știu ce am făcut.
Am ratat cinci dintre apelurile lor de-a lungul zilei. Nu știu de ce l-am luat pe al șaselea. Bănuiam deja un escroc, dar eram și curioasă.
Eu: "Bună?"
Apelant: *Cu o voce veselă de serviciu pentru clienți* „Bună seara, acesta este [ceva ceva] Distribuția Energiei. Pot obține [Numele meu complet], vă rog?”
Eu: „Despre ce este vorba?”
Apelant: *Supărat brusc* „De ce nu închizi pur și simplu, naiba?!” *Clic*
Poate că era doar supărat că nu am spus „da” sau că nu mi-am confirmat numele? Era sfârșitul unei zile de lucru, așa că poate că era doar obosit și enervat.
Bunicuța AI, spaima escrocilor
Iar companiile tehnologice au conceput un program care poate să stea ore în țir de vorbă cu escrocii, ținându-i departe de potențialel victime.
O companie britanică de telefoane mobile a creat-o pe Daisy, o „bunică” AI care vorbește cu escrocii pentru a-i ține departe de oamenii adevărați.
Citește și: Atenție, NU răspundeți la aceste numere de telefon! Care este noua înșelătorie folosită de escroci?
Daisy răspunde apelurilor în timp real și leagă conversații, ținându-i pe infractori la telefon și departe de clienți cât mai mult timp posibil.
”Bunicuța” nu se poate distinge de o persoană reală, păcălindu-i pe escroci să creadă că au găsit ținta perfectă atunci când o aplează și, într-adevăr, îi învinge la propriul lor joc oribil.
Citește mai multe despre acest subiect aici: Escrocii cibernetici, înșelați de o bunică. Cum le face zile fripte? Unii cedează nervos