Când pot șoferii care au făcut un accident cu victime să-i tragă la răspundere pe drumari?

DE Vlad Alexandru | Actualizat: 23.02.2024 - 10:47
Când pot șoferii care au făcut un accident cu victime să-i tragă la răspundere pe drumari Foto: freepik.com - rol ilustrativ

Mii de accidente grave se produc pe drumurile din România, în fiecare an. În urma acestora mor mulți români sau ajung la spital, unii mutilați pe viață. În foarte multe cazuri șoferii sunt vinovați însă sunt situații în care este tras la răspundere și administratorul drumului.

SHARE

Sunt cazuri de accidente pe care cei care le produc le pun pe seama semnalizării necorespunzătoare a drumului, a lipsei marcajelor sau a altor probleme ce țin de partea carosabilă. 

Administratorul drumului public raspunde de producerea unui eveniment rutier, ca urmare a stării tehnice a drumului, iar antreprenorul ori executantul lucrărilor, în cazul nesemnalizării acestora ori a oricăror obstacole.

Când pot șoferii care au făcut un accident cu victime să-i tragă la răspundere pe drumari

Un caz cunoscut este cel în care CNAIR a plătit, în iunie 2014, despăgubiri de 1 milion de euro pentru o tânără care şi-a pierdut mâna dreaptă într-un accident rutier din anul 2006.

În decembrie 2006, Elena Ghegeliu, o studentă la Drept din Constanţa, se deplasa cu autoturismul, împreună cu prietenul ei, pe drumul naţional către Braşov.

Prietenul ei a încercat, la un moment dat, să evite o coliziune cu un BMW, dar a scăpat autovehicul de sub control, iar un parapet metalic deteriorat de pe marginea drumului a străpuns portiera şi i-a intrat fetei în mână. Doctorii au fost nevoiţi să-i amputeze mâna.

Citește și: Se schimbă legislația accidentelor. Ce trebuie să facă polițiștii în cazul producerii unei tragedii

Poliţiştii au stabilit, după cinci ani de anchetă, că vina accidentului o poartă administratorul drumului, adică CNAIR.

Acum se schimbă regulile în anchetarea accidentelor. Camera Deputaților a adoptat un proiect de lege care impune polițistului care investighează accidentele rutiere soldate cu decesul sau vătămarea corporală a persoanelor anumite obligații suplimentare.

Acestea includ menționarea în actele de constatare și documentarea prin fotografii și înregistrări video privind existența sau absența semnalizării rutiere și calitatea acesteia.

Proiectul de lege modifică şi completează Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002, având ca scop alinierea legislației naționale cu cerințele europene referitoare la gestionarea semnalizării rutiere.

Conform noilor reglementări, administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor, conform competenţelor ce îi revin, au obligaţia să asigure instalarea, întreţinerea şi verificarea semnalizării rutiere, în conformitate cu standardele în vigoare. 

De asemenea, sunt obligați să instaleze indicatoare rutiere şi alte mijloace de semnalizare rutieră sau dispozitive speciale pe drumurile publice din localitatea aflată în zona de administrare, inclusiv cele de intrare şi ieşire cu aceste

 semnificaţii şi să aplice/instaleze, să întreţină şi să verifice calitatea mijloacelor de semnalizare rutiere, în conformitate cu standardele în vigoare.

Ce trebuie să facă polițiștii în cazul accidentelor grave

"În cazul accidentelor de circulaţie din care a rezultat decesul sau, după caz, vătămarea corporală a uneia sau mai multor persoane, poliţistul învestit cu cercetarea la locul faptei este obligat:

a) să menţioneze în actele de constatare existenţa ori inexistenţa modului de semnalizare rutieră şi calitatea acesteia;

b) să înregistreze prin foto şi video existenţa sau inexistenţa semnalizării rutiere ori vicii ale acesteia", se stabileşte în actul normativ.

În cazul accidentelor din care au rezultat numai pagube materiale, aceste obligaţii se îndeplinesc de poliţistul învestit cu soluţionarea acestuia, numai dacă cel puţin una dintre persoanele implicate solicită constatarea inexistenţei semnalizării ori vicii ale acesteia.

Proiectul mai prevede că se consideră contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancţiuni şi faptele săvârşite de către persoane juridice de neasigurarea stării de viabilitate a oricărui element, parte integrantă a

 drumului public, potrivit reglementărilor tehnice în vigoare, precum şi neluarea măsurilor de înlăturare a obstacolelor aflate pe aceste elemente, nerespectarea obligaţiei de către administratorul drumului public sau, după caz,

 antreprenorul ori executantul lucrărilor de a lua toate măsurile de înlăturare a indicatoarelor şi mijloacelor de semnalizare rutieră temporară la finalizarea lucrărilor.

Ce prevede obligații mai are administratorul de drum

"Administratorul drumului public, conform competențelor ce îi revin, cu avizul Poliţiei rutiere, este obligat să aplice marcaje rutiere rezonatoare transversale sau alte dispozitive de calmare a traficului, înainte de intrarea în localitate, de trecerea pentru pietoni şi de trecerea la nivel cu o cale ferată, marcaje rutiere rezonatoare longitudinale, precum şi marcaje pentru zone cu risc crescut de accidente, în cazurile prevăzute de reglementările în vigoare", mai prevede actul normativ.

Totodată, conform proiectului legislativ "administratorul drumului public sau, după caz, antreprenorul ori executantul lucrărilor este obligat să semnalizeze corespunzător, cât mai repede posibil, orice obstacol sau lucrare aflate pe platforma drumului, care stânjeneşte sau pune în pericol siguranţa circulaţiei, conform reglementărilor tehnice specifice semnalizării temporare şi să ia toate măsurile de înlăturare a acestora".

"Administratorul drumului public sau, după caz, antreprenorul ori executantul lucrărilor este obligat să ia toate măsurile de înlăturare a indicatoarelor şi mijloacelor de semnalizare rutieră temporară la finalizarea lucrărilor, astfel încât să nu stânjenească sau să pună în pericol siguranţa circulaţiei", mai stabileşte actul normativ.

Autorităţile publice locale sunt obligate să amenajeze staţiile mijloacelor de transport public de persoane prevăzute cu alveole sau refugii, cu avizul Poliţiei rutiere şi în conformitate cu prevederile reglementărilor tehnice specifice, scrie Antena 3.

"Mijloacele de semnalizare rutieră se constituie într-un sistem unitar, se realizează şi se instalează conform standardelor şi reglementărilor tehnice specifice în vigoare, astfel încât să fie observate cu uşurinţă şi de la o distanţă adecvată, atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte, de cei cărora li se adresează şi trebuie să fie în deplină în concordanţă între ele, precum şi într-o stare tehnică de funcţionare corespunzătoare", mai prevede proiectul.

De asemenea, autovehiculele care efectuează transport rutier agabaritic, cele de însoţire a acestora, precum şi cele care transportă mărfuri şi/sau deşeuri periculoase trebuie să aibă montate sau să fie dotate cu echipamentele specifice prevăzute de reglementările în vigoare, precum şi semnalele speciale de avertizare cu lumină galbenă, iar conducătorii acestora trebuie să le menţină în funcţiune pe toată perioada deplasării pe drumul public.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te