Peste 360 de reclamații privind știri false despre pandemia de COVID-19 au fost transmise către autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM) în primele șase luni din acest an, în contextul atribuțiilor pe care le-a avut instituția condusă de Sorin Grindeanu pe perioada stării de urgență.
Practic, după analiza Grupului de Comunicare Strategică și la solicitarea Ministerului Afacerilor Interne (MAI), președintele ANCOM emitea o decizie prin care obliga furnizorii de internet să blocheze site-urile acuzate că ar răspândi dezinformări și fake news despre coronavirus.
În primele 6 luni din 2020 Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a primit peste 2.400 de reclamaţii de la utilizatorii de comunicații electronice și servicii poștale din România, în creștere cu 64% față de perioada similară a anului trecut.
„Tot mai mulţi utilizatori cunosc rolul ANCOM şi ni se adresează pentru soluţionarea problemelor pe care le întâmpină în utilizarea serviciilor de comunicaţii. Atât dezvoltarea sectorului, cât şi perioada atipică în care ne aflăm au făcut ca numărul petiţiilor transmise către ANCOM să crească cu 64%. De exemplu, amploarea pe care a căpătat-o serviciul de livrare colete în această perioadă s-a văzut şi în numărul de reclamaţii primite de noi, mai multe cu 59% faţă de anul trecut”, a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.
În comunicatul ANCOM se precizează că "un alt factor care a determinat creșterea numărului de reclamații îl reprezintă atribuțiile pe care ANCOM le-a avut pe perioada stării de urgență privind știrile false despre COVID-19. În această perioadă au fost înregistrate 367 de reclamații cu acest subiect, reprezentând 15% din numărul total al reclamațiilor."
Pe perioada stării de urgență ANCOM a emis 16 decizii de blocare a site-urilor web acuzate că răspândesc panică, teorii conspiraționiste ori informații false despre COVID-19.