Știați că: Ridicarea Porților de Fier a distrus una dintre cele mai frumoase insule. Ce putere au

DE Alin Crișan | Actualizat: 01.09.2023 - 14:25
Știați că: Construcția Porților de Fier a distrus una dintre cele mai frumoase insule. Ce putere au - Foto: Arhivă/ Colaj/ Imagine cu caracter ilustrativ

Execuția proiectului româno-iugoslav a început în 1964. În 1972 barajul a fost deschis, împreună cu două centrale hidroelectrice. Pentru a permite navigația au fost realizate ecluze, câte una pe fiecare mal.

SHARE

La 3 decembrie 1977, potrivit unui acord între România şi Iugoslavia privind condiţiile extinderii colaborării pentru utilizarea potenţialului hidroenergetic al Dunării, au fost inaugurate lucrările de construcţie a Sistemului hidroenergetic şi de navigaţie Porţile de Fier II.

Știați că: Construcția Porților de Fier a distrus una dintre cele mai frumoase insule

Porţile de Fier II este a doua mare hidrocentrală de pe fluviul Dunărea, după Porţile de Fier I.

La 1 ianuarie 1964, a fost înfiinţată Întreprinderea Centrala Hidroelectrică Porţile de Fier, având ca obiect de activitate supravegherea lucrărilor de investiţii pentru realizarea Sistemului Hidroenergetic şi de Navigaţie (S.H.E.N.) Porţile de Fier.

Execuţia S.H.E.N. Porţile de Fier I a început la 7 septembrie 1964, iar finalizarea lucrărilor a fost consemnată la 16 mai 1972. Lucrările pentru realizarea obiectivului principal s-au derulat pe două şantiere naţionale, românesc şi iugoslav, în perioada 1965 - 1971, conform prevederilor Acordului şi Convenţiilor dintre România şi Iugoslavia.

Citește și: Știați că: Pentru Casa Poporului au fost distruse 9.000 de clădiri. De ce au murit sute de oameni ?

Un nou acord între guvernele celor două ţări a fost încheiat la 19 februarie 1977, lucrările de organizare de şantier au început în mai 1977, iar lansarea execuţiei lucrărilor pentru S.H.E.N. Porţile de Fier II a început la 3 decembrie 1977, în urmă cu 45 de ani, în prezenţa celor doi preşedinţi de stat.

Sistemul Hidroenergetic şi de Navigaţie Porţile de Fier II este amplasat pe Dunăre în zona insulei româneşti Ostrovul Mare şi a fost proiectat şi executat în colaborare cu partea sârbă. Obiectivul are o configuraţie nesimetrică, Dunărea fiind barată în două fronturi: cel principal pe braţul principal al Dunării şi cel de-al doilea de pe braţul Gogoşu.

În ceea ce priveşte morfologia şi geologia, descrierea publicată pe www.hidroconstructia.com evidenţiază că pe sectorul amenajat albia se situează într-o regiune deluroasă, cu maluri sub formă de terase, puţin ridicate deasupra nivelurilor medii naturale.

În profilul ales pentru amplasarea uvrajelor, Dunărea este ramificată în două braţe, care cuprind între ele insula Ostrovul Mare, între kilometrii 876 şi 860. Lăţimea insulei este variabilă până la 2 kilometri şi este neinundabilă cu excepţia unui prival - canal natural - care taie insula de la braţul drept spre cel stâng, relatează Agerpres.

Lac de acumulare de 600 milioane de metri cubi

Uvrajele amenajării au dus la formarea unui lac de acumulare de 600 milioane de metri cubi, care a inundat terenuri (2.655 ha), porturile Turnu Severin, Kladovo şi Brza Palanca, căi ferate (7 km), şosele (69 km), reţele de telecomunicaţii (70,2 km), linii electrice (23 km).

La 21 august 1984, a fost pus în funcţiune barajul românesc de pe braţul Gogoşu, iar la 8 decembrie 1984 a trecut prima navă prin ecluza românească. Hidroagregatele părţii române au fost puse în funcţiune între 30 ianuarie 1985 şi 30 decembrie 1986. Ecluza sârbească a fost recepţionată la 28 februarie 1995.

Podul internaţional de legătură între cele două ţări a fost dat oficial în folosinţă la 11 iunie 1998.

Hidroagregatele din centrala suplimentară sârbească, montate de partea română, au fost recepţionate în 1998 şi 2001. Durata mare de execuţie a lucrărilor a fost cauzată de dificultăţile de finanţare şi de schimbările socio-politice din România şi Serbia, parte din fosta Iugoslavie- aminteşte sursa citată anterior.

Citește și: Știați că: Transfăgărășanul a fost făcut în patru ani. Câți oameni au murit la construcția drumului

În prezent, sistemul este compus dintr-o centrală de bază cu 16 agregate de tip bulb - câte 8 pentru fiecare parte, două centrale suplimentare - românească şi sârbească, trei ecluze - două pe partea română şi una pe partea sârbă - şi două baraje deversoare - cel românesc pe braţul Gogoşu, cel sârbesc în frontul principal de barare.

Centralele sunt de tipul centrală-baraj, cu înălţimea constructivă de 42,25 m. Ecluzele româneşti cu porturile de aşteptare sunt amplasate pe insula Ostrovul Mare pe traseul unui prival natural. Pentru că pe perioada de realizare a lucrărilor din faza a II-a de deviere navigaţia s-a făcut doar pe partea română, s-a executat aici o ecluză normală şi o ecluză de siguranţă de dimensiuni reduse. Ecluza sârbească este de tip doc amplasat în lacul de acumulare.

Astfel, navigaţia în sectoarele Porţile de Fier I şi Porţile de Fier II este asigurată de trei ecluze româneşti (una la SHEN Porţile de Fier I şi două la SHEN Porţile de Fier II).

Sucursala Hidrocentrale Porţile de Fier cuprinde S.H.E.N. Porţile de Fier I, S.H.E.N. Porţile de Fier II, centrala Gogoşu şi Uzina Hidroelectrică Târgu Jiu. Sucursala Hidrocentrale Porţile de Fier administrează patrimoniul Hidroelectrica din cadrul celor două Sisteme hidroenergetice şi de navigaţie (Porţile de Fier I şi Porţile de Fier II) de pe Dunăre.

Principalii parametrii ai centralelor hidroelectrice din Amenajarea Dunării sunt, conform companiei Hidroelectrica: SHEN Porţile de Fier I: Putere instalată = 6x194,4 MW, turbine Kaplan, producţie medie (GWh/an) = 5241; SHEN Porţile de Fier II (centrala de bază): Putere instalată = 8x31,4, turbine bulb, producţie medie (GWh/an) = 1240; SHEN Porţile de Fier II - Gogoşu (centrala suplimentară): Putere instalată = 2x27, turbine bulb, producţie medie (GWh/an) = 84.

Construcția a distrus cea mai frumoasă insulă de pe Dunăre

Insula Ada Kaleh este una din principalele victime ale construcției barajului. Aceasta fost o enclavă turcească care avea o moschee și o mie de alei întortocheate, și era cunoscută ca un port liber și un cuib al contrabandiștilor. În afară de turci, aici mai trăiau și alte grupuri etnice.

Insula se afla la circa 3 km în aval de Orșova și avea 1,7 pe 4–5 km. Era fortificată, un fort fiind costruit de austrieci în 1669 pentru a o apăra de turci, fort care a rămas un măr al discordiei între cele două imperii. În 1699 insula a ajuns sub control turcesc.

Între 1716 și 1718 a fost austriacă. După un asediu de patru luni în 1738 a fost reocupată de turci, după care austriecii au recucerit-o în 1789, pentru a o ceda din nou turcilor în tratatul de pace care a urmat, după care insula și-a pierdut importanța militară.

Citește și: Știați că: Statuia lui Decebal e cea mai înaltă sculptură din Europa. Cât a durat construcția

Congresul de la Berlin din 1878 a obligat Imperiul Otoman să se retragă mult spre sud, iar insula a ajuns sub controlul Austro-Ungariei, deși a rămas proprietatea sultanului turc. Locuitorii se bucurau de scutiri de taxe vamale, și nu erau înrolați. În 1923, când Imperiul Otoman s-a dezintegrat, locuitorii au ales unirea cu România.

Vechea Orșova, insula Ada Kaleh și cel puțin alte cinci sate, cu o populație totală de 17.000 de oameni, au fost evacuate. Oamenii au fost relocați, însă așezările au fost pierdute pentru totdeauna în fața Dunării.

După evacuarea insulei, majoritatea locuitorilor din Ada Kaleh au emigrat în Turcia. O parte mai mică au plecat în Dobrogea, un teritoriu românesc cu o minoritate turcă.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te