Pe măsură ce se profilează posibilitatea unei interdicții a TikTok în SUA, influencerii s-au trezit față în față cu potențialele ramificații asupra carierei și a mijloacelor lor de trai.
Aplicația de partajare de videoclipuri - care are 150 de milioane de utilizatori în Statele Unite - este piatra de temelie a prezenței online a multor influenceri, o cale crucială de implicare a publicului și o sursă semnificativă de venit.
Însă, alimentat de preocupările legate de securitatea națională, pe 24 aprilie, președintele Joe Biden a semnat legea care a dat startul unui termen de 270 de zile pentru ca ByteDance,compania mamă chineză a TikTok, să cedeze participația pe care o deține, în caz contrar intrând în vigoare o interdicție a TikTok în SUA. „Este ca o lovitură de cuțit în spate“, a declarat Noah Jay Wood, un creator de conținut și actor cu 7,2 milioane de urmăritori pe contul său @noahjaywood de pe aplicație.
„TikTok este baza tuturor platformelor mele de socializare. Așa că, fără TikTok, nu aș fi crescut niciodată pe Snapchat, Instagram și YouTube“, a declarat el pentru Newsweek. Potrivit Influencity, o platformă specializată în marketingul influencerilor, în SUA există aproximativ 10 milioane de influenceri.
Din ce în ce mai mult, aceste persoane își dezvoltă cariere cu normă întreagă în crearea de conținut. Goldman Sachs raportează că economia creatorilor, care înglobează astfel de influenceri, a fost estimată ca fiind o industrie de 250 de miliarde de dolari în 2023 și se preconizează că va ajunge la 480 de miliarde de dolari până în 2027.
Susținătorii TikTok, pe 13 martie, la Capitoliul SUA, Washington, D.C
Pierderea TikTok ar implica mult mai mult decât o scădere a numărului de urmăritori. „Ar avea un impact extrem de mare pentru creatorii care își realizează majoritatea veniturilor prin TikTok“, a declarat pentru Newsweek Jess Hunichen, cofondator al Shine Talent Group, o agenție globală de gestionare a influencerilor talentați. „Nu există nicio îndoială că am vedea un impact aproape imediat“.
Prin intermediul programului TikTok Creator Rewards Program (fostul Creativity Program Beta), creatorii pot câștiga între 50 de cenți și 1 dolar la 1.000 de vizualizări - deci între 500 și 1.000 de dolari la 1 milion de vizualizări. Deși acest lucru se poate dovedi profitabil, există o mulțime de avertismente cu privire la eligibilitate, tipurile de conținut și ce se califică drept vizualizare.
Aceasta nu este singura modalitate prin care creatorii câștigă bani pe platformă, deoarece pot primi sume mari lucrând cu branduri. De exemplu, TikToker Alex Ojeda, care are 8,4 milioane de urmăritori, a declarat pentru Business Insider că percepe 20.000 de dolari pentru un singur videoclip sponsorizat.
Găsirea unei noi case
În ciuda faptului că acum are mulți adepți pe o serie de platforme sociale, Wood a explicat că TikTok este cel mai bun loc pentru el pentru a ține pasul cu cele mai recente tendințe virale și pentru a aduna inspirație. „Acum trebuie să-mi dau seama pe ce platformă de socializare trebuie să... defilez și să găsesc idei“, a spus el.
„Și asta este super greu, de asemenea, pentru că TikTok are cel mai bun algoritm dintre toate“. Algoritmul aplicației arată videoclipuri în funcție de ceea ce crede că un utilizator ar dori cel mai mult să vadă, spre deosebire de platformele care se bazează pe ceea ce se arată pe rețelele sociale. Maks Majewski are 2,8 milioane de urmăritori pentru pseudonimul său @thatguymaks și realizează videoclipuri despre orice, de la Fortnite, la farsele făcute părinților săi.
„O interzicere a TikTok ar avea un efect uriaș asupra mea“, a declarat el pentru Newsweek. „Chiar dacă sunt din Marea Britanie, o mare parte dintre cei care mă urmăresc se află în SUA. [Practic,] ar însemna mai mult decât înjumătățirea numărului de urmăritori dacă interdicția va fi aplicată“.
„Veniturile mele ar fi afectate doar din cauza faptului că TikTok este cea mai mare și principala mea platformă“, a adăugat el. „Venitul meu principal se bazează pe vizualizări și campanii... [iar o interdicție] le-ar elimina pe amândouă dacă se va întâmpla... Singura opțiune ar fi să migreze pe o altă platformă. Cu toate acestea, TikTok a fost întotdeauna locul care m-a făcut ceea ce sunt astăzi și mă voi simți mereu ca acasă aici. Nu toate platformele sunt la fel de prietenoase ca TikTok“.
Daniel Sango Antonio, @doctorsango pe TikTok, a fost de acord. „TikTok este una dintre principalele mele surse de venit“, a declarat el pentru Newsweek. „Din fericire pentru mine, am și alte platforme pe care mă pot baza. Dar ar fi mai frumos dacă TikTok ar rămâne în preajmă“. Încă nu este clar dacă va intra în vigoare o interdicție.
TikTok a rămas fermă în angajamentul său de a lupta împotriva interdicției. Într-o declarație din aprilie, directorul general al aplicației, Shou Zi Chew, a declarat „Fiți siguri, nu plecăm nicăieri“. Și, în ciuda îngrijorărilor, există optimism în rândul experților. „Înțeleg de ce creatorii sunt îngrijorați de modul în care acest lucru
le-ar putea afecta veniturile“, a declarat pentru Newsweek Harry Gestetner, cofondator al principalei platforme de creatori din Generația Z, Fanfix.
„Pe termen scurt, unii creatori ar suferi o ușoară lovitură în ceea ce privește veniturile din contractele cu branduri, deoarece acestea își reevaluează strategiile de marketing pentru influenceri și creatori. Cu toate acestea, pe termen mai lung, majoritatea acelor dolari din publicitate s-ar muta pur și simplu pe alte platforme, precum Instagram“, a spus Gestetner, care a explicat că Fanfix încurajează influencerii să își construiască o audiență între mai multe platforme.
„Va exista o schimbare tehnologică aici. Și cred că seamănă, să zicem, cu internetul sau... cu ascensiunea inteligenței artificiale sau a iOS“, a spus el. „Cred că, în general, acest lucru vine cu multă îngrijorare. Cu toate acestea, există o cantitate uriașă de oportunități care rezultă din asta. Sunt foarte optimist în ceea ce privește economia creatorilor. Cred că acești creatori de conținut sunt foarte rezistenți la schimbări de acest tip“.
Fără TikTok, Hunichen prezice că va exista o schimbare nu doar către alte platforme, ci și către noi forme de conținut - ceea ce înseamnă că influencerii ar putea supraviețui unei interdicții a aplicației.
„Vom vedea creșteri ale sponsorizărilor de Substacks sau podcast-uri într-un mod mai puțin tradițional“, a teoretizat ea. „Podcasturile au fost foarte axate pe numere, astfel încât parteneriatele pentru podcasturi ar putea emula colaborările sau parteneriatele de pe TikTok și Instagram“.
Alice Gibbs este reporter senior pe teme de internet, tendințe și cultură la Newsweek. O găsiți pe X @alicegibbs_