Enigmele Universului: O planetă între Marte și Jupiter ar putea scoate Pământul din sistemul solar

DE Elena Andrei | Actualizat: 09.03.2023 - 16:49
Planeta între Marte si Jupiter/Foto: Wikimedia Commons

O planetă între Marte și Jupiter ar putea scoate Pământul din sistemul solar și ar putea șterge toată viața de pe Terra, conform descoperirilor unui nou experiment.

O planetă între Marte și Jupiter ar putea scoate Pământul din sistemul solar, potrivit unui experiment realizat de cercetătorii de la Universitatea din California, Riverside, iar rezultatele au fost publicate într-un studiu revizuit de colegi în Planetary Science Journal.

Autorul principal, Stephen Kane, astrofizician la UC Riverside, a spus că experimentul a avut ca scop completarea a două lacune în știința planetară.

O planetă între Marte și Jupiter ar putea scoate Pământul din sistemul solar

Una dintre acestea este decalajul de dimensiune dintre planetele terestre și planetele gigantice gazoase.

Cel mai mic gigant gazos este Neptun, care este de patru ori mai lat și de 17 ori mai masiv decât Pământul, cea mai mare planetă terestră din sistemul solar, și nu există nimic între ele.

„În alte sisteme stelare, există multe planete cu mase în acel gol. Le numim super-Pământuri”, a spus Kane,potrivit jpost.com.

Decalaj de locație față de soare între Marte și Jupiter

Celălalt decalaj este locația dintre Marte și Jupiter în raport cu Soarele.

„Arhitectura orbitelor planetare ale sistemului solar prezintă un decalaj substanțial între orbitele lui Marte și Jupiter, populate de un vast rezervor de asteroizi”, a menționat studiul.

Citește și: Român din Italia, executat în stil mafiot în fața casei. Motociclistul a tras două focuri și a fugit

„Aceste caracteristici ale arhitecturii sistemului solar oferă dovezi convingătoare ale interacțiunilor din trecut și rămân numeroase provocări pentru modelele de formare a sistemului solar.”

„Oamenii de știință planetară își doresc adesea să existe ceva între cele două planete. Par a fi locuri vacante irosite”, a spus Kane.

Lacunele ar putea arunca lumină asupra evoluției Pământului și asupra arhitecturii sistemului solar.

Universul a avut grijă să nu existe o astfel de planetă

Pentru a umple golurile, Kane a efectuat simulări dinamice pe computer ale unei planete între Marte și Jupiter cu numeroase mase diferite și a observat efectele planetei asupra orbitelor celorlalte din sistemul solar.

„Această planetă fictivă dă un ghiont lui Jupiter, care este suficient pentru a destabiliza orice altceva”, a spus Kane.

Citește și: Șoferii prinși băuți la volan își vor pierde mașinile. Vor fi donate armatei și spitalelor ucrainene

„În ciuda faptului că mulți astronomi și-au dorit această planetă în plus, este bine că nu o avem.”

Deoarece Jupiter este de 318 ori mai mare decât Pământul, atracția gravitațională este suficient de puternică încât, dacă un super-Pământ sau orice alt obiect ceresc l-ar perturba, ar avea un impact major asupra tuturor celorlalte planete.

Prezența acestui obiect ar putea scoate Mercur, Venus și Pământul din sistemul solar și ar putea destabiliza orbitele lui Uranus și Neptun, în cele din urmă proiectându-le în spațiul cosmic.

În plus, super-Pământul ar schimba forma orbitei Pământului, făcând-o mult mai puțin locuibilă dacă nu va șterge complet toată viața.