Modelul liberal al dezvoltării pentru Timiș și Bihor. Tandemul primar-președinte CJ (P)

DE Newsweek România | Actualizat: 24.09.2020 - 18:37

Exemple de succes într-o societate consumată de pesimism, Timișoara și Oradea - ambele cu administrație liberală - pot deveni din toamnă locomotivele dezvoltării județelor Timiș și Bihor.

SHARE

Câștigarea de către PNL a acestor consilii județene va înlătura blocajele PSD și va conduce la o dezvoltare unitară și rapidă a tuturor orașelor și comunelor, nu doar a capitalelor de județ.

După 12 ani în care a transformat spectaculos Oradea, Ilie Bolojan candidează pentru șefia CJ Bihor. Plec la „desecări de mlaştini, nu la masa întinsă”, și-a explicat Ilie Bolojan decizia de a candida pentru șefia Consiliul Județean Bihor.

Candidatura sa neașteptată a provocat panică la PSD, partidul care a ținut Bihorul în subdezvoltare din 2016 încoace.  

Puțin mai la sud, în Timiș, Alin Nica - unul dintre cei mai buni primari din țară - este candidatul PNL la șefia consiliului județean deținută acum de PSD. Reprezentant al României în Comitetul European al Regiunilor de la Bruxelles, Alin Nica poate aduce la conducerea județului Timiș atât o viziune europeană, cât și o experiență de excepție.

Parte a noii generații de primari PNL, Nica a adus în comuna Dudeștii Noi 28 milioane euro fonduri nerambursabile și peste 150 de afaceri private. Din 2004 până azi, bugetul comunei a crescut de la 150.000 euro la 2,5 milioane euro, de 17 ori, iar populația - cu 63 %.

Cu Nica și Bolojan, Timișul și Bihorul au șansa de a urma poveștile de succes ale Timișoarei și Oradei, de a ieși rapid din stagnarea la care le-au supus administrațiile județene conduse de pesediști.

Aripi pentru aeroportul din Oradea

Oradea reprezintă două treimi din economia Bihorului. Deprecierea infrastructurii județene are însă impact și asupra municipiului. Nici celelalte comune nu pot profita îndeajuns de motorul de dezvoltare pe care îl reprezintă orașul reabilitat de Ilie Bolojan.

Modernizat cu fonduri europene înainte de 2016, într-o perioadă în care PNL avea președinția consiliului județean, Aeroportul internațional din Oradea a pierdut, sub PSD-ALDE-UDMR, cursele externe.

De doi ani încoace, străinii aterizează la Debrețin, în Ungaria, nu la Oradea. Asta înseamnă mai puțini turiști străini, mai puțini potențiali investitori în municipiu și în județ.

Consiliul județean Bihor a terminat abia acum, cu doi ani întârziere, construcția celui de-al doilea terminal, lucrări începute înainte de 2016. Nu a atras alte fonduri europene, deși erau la îndemână.

Primăria Oradiei s-a zbătut pentru aeroport mai mult decât instituția responsabilă, Consiliul Județean. Planul ferm cu care Bolojan merge la Consiliul Județean este ca aeroportul să-și redobândească cursele externe. Iar cine vede câte a reușit la Oradea are încredere că se va ține de cuvânt.

Dezvoltarea județului, nu a birocrației

Marea schimbare pe care Bolojan o va aduce la consiliul județean ține de viziunea liberală de dezvoltare prin investiții pe care a aplicat-o din 2008 încoace în Oradea.

În 2020, de exemplu, aproape jumătate din bugetul Oradiei este alocată investițiilor: o sumă record de peste 150 milioane de euro. Consiliul Județean Bihor folosește cea mai mare parte a bugetului pentru funcționarea proprie, acuză Bolojan.

A ajuns o instituție care trăiește pentru sine, nu pentru bihoreni, ca o mașină cu un consum de 25 de litri de care nimeni nu are nevoie, după cum s-a exprimat Bolojan într-un interviu.

Candidatul PNL vorbește și despre buna cumpănire a investițiilor.

Acestea trebuie gândite ca să producă, să antreneze dezvoltare economică și să aducă ulterior resurse private la bugetele locale, nu pentru a îngloda comunele în datorii și cheltuieli nejustificate.

Ca președinte al consiliului județean, Bolojan va face parteneriate cu comunele pentru dezvoltarea zonelor de margine ale județului.

Vizează realizarea în colaborare a unui sistem de transport public integrat pentru comunele județului, curse subvenționate care să permită accesul locuitorilor din sate la servicii medicale, educație, cumpărături ori locuri de muncă.

Lipsa acestui sistem de transport public, arată Bolojan, a condus la situația paradoxală în care în Bihor, înaintea pandemiei, erau 9.000 șomeri și, în același timp, firmele din orașe nu își găseau forță de muncă. 

Timiș, centru regional european al industriei IT

Dacă primarul Nicolae Robu a transformat Timișoara într-o capitală europeană de top, Alin Nica dorește să facă din Timiș un județ european. Timișoara și Cluj-Napoca sunt în fruntea orașelor din România în ceea ce privește calitatea vieții. Capitala Banatului va fi următoarea Capitală Culturală Europeană. În schimb, după opt ani de conducere PSD, județul Timiș a rămas în urmă.

Cum poate fi un „județ european”, se întreabă retoric liberalul Alin Nica, un județ în care în mai bine de jumătate dintre comune nu este canalizare, trei comune nu au nici măcar apă curentă și doar 32% dintre localități sunt racordate la gaze?  

Absolvent de Automatică și Calculatoare și expert al Comisiei Europene, candidatul PNL la șefia Consilului Județean Timiș mizează pe atuu-ul de oraș universitar al Timișoarei, un potențial nefolosit de actuala conducere a județului.

Va implica instituțiile de învățământ superior în deciziile administrației. Va folosi reputația și cunoștințele acestui centru universitar și tehnologic de primă mână al României pentru a transforma Timișul într-un centru regional european al industriei IT și comunicațiilor.

Proiectele strategice de investiții ale județului Timiș sunt clare: modernizarea Aeroportului internațional Timișoara, centura ocolitoare a Timișoarei, o nouă ieșire de la autostradă, sala polivalentă, stadionul și nodul intermodal.

În 2020, Timișul va avea pentru prima dată șansa „alinierii astrelor”, declară Alin Nica: „alegerile locale vor constitui o premieră, pentru că va fi pentru prima dată când vom avea și la consiliul județean aceeași culoare politică și la primăria Timișoara și la primăria Lugoj și la guvern și la președintele țării.”

De ce e nevoie de buni administratori liberali în fruntea județelor?

Contextul actual al României cere la conducerea județelor oameni cu experiența și viziunea dezvoltării. Luna trecută, în urma negocierilor de la Bruxelles, România a obținut o sumă foarte generoasă pentru modernizare și investiții – 80 miliarde euro.

Fondurile trebuie să și poată fi cheltuite în următorii ani prin proiecte de investiții consistente, gândite și redactate la cele mai înalte standarde. Guvernul Orban va încuraja finanțarea cu fonduri nerambursabile și a proiectelor de infrastructură realizate în parteneriat de către orașe și comune.

Rolul președinților de consilii județene în realizarea unor astfel de parteneriate și în gândirea de proiecte devine crucial. Primarii PNL – precum Ilie Bolojan și Alin Nica – au deja știința și practica unor astfel de demersuri ale căror rezultate se oglindesc în felul în care arată localitățile pe care le conduc. 

_______________

Comandat de PNL, Executat de: News International SA, cod AEP 21200012

 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.