Raportul de anchetă al accidentului, publicat marți de Forțele Aeriene, a constatat, de asemenea, o defectiune de proiectare a trenului de aterizare al B-2 și o decizie greșită a comandantului pompierilor de a nu utiliza imediat spumă de stingere a incendiilor, arată defencenews.com
B-2, care aparținea escadrilei 509 Bomb Wing de la baza aeriană Whiteman din Missouri și era supranumit „Spiritul Hawaiiului”, a decolat în dimineața zilei de 10 decembrie 2022 și a început să se întoarcă la bază fără incidente.
Citește și: Bombardierele americane B-52 au zburat alături de F-16 ale României. Pregătim lovituri de precizie
VIDEO Greșeala de începător care a făcut scrum bombardierul B-2 de 2.000.000.000$. Au întețit focul
Pe măsură ce bombardierul se apropia de pista de aterizare a bazei Whiteman, pilotul a început să coboare trenul de aterizare. Toate cele trei uși ale trenului de aterizare au început procesul de deblocare în mod normal, dar apoi, potrivit raportului, o supapă de cuplare din sistemul trenului de aterizare drept s-a defectat, ducând la o pierdere rapidă de lichid hidraulic și presiune în sistemul hidraulic principal.
Luminile de avertizare au început să apară în cabina bombardierului, iar computerul de bord a trecut la un sistem de rezervă, care a încercat să represurizeze conductele necesare pentru deblocarea trenului de aterizare drept. Dar sistemul de rezervă a început să piardă rapid lichid și presiune, iar computerul a început să comute în mod repetat între sistemul principal și cel de rezervă, căutând o modalitate de a deschide trenul de aterizare.
Pilotul bombardierului a efectuat o extindere de urgență a trenului de aterizare, care a avut în cele din urmă succes, se arată în raport. Echipajul a alertat turnul de control de la Whiteman că are o urgență în zbor cauzată de o defecțiune hidraulică și că trebuie să aterizeze. Controlorul de la Whiteman a început să pregătească baza pentru o situație de accident și a chemat pompierii, serviciile de ambulanță și alți lucrători de salvare.
Dar când bombardierul a aterizat, puțin înainte de ora 14:30, trenul de aterizare stâng nu a rămas blocat în poziția de aterizare și s-a prăbușit sub greutatea avionului.
Când piloții au realizat că trenul de aterizare drept era în aer și avionul se deplasa spre stânga, pilotul principal a preluat controlul și a încercat să tragă cu putere cârma spre dreapta pentru a menține bombardierul pe pistă.
Pompierii nu au folosit spumă pentru stingerea bombardierului B-2. Eroare
Pilotul „s-a ridicat din scaun pentru a apăsa cu toată forța pe frâna dreaptă”, se arată în raport.
Aripă stânga a avionului a fost târâtă pe pistă pe o distanță de mii de metri, potrivit raportului. Suprafața de beton a pistei de rulare a sfâșiat vârful aripii stângi până la punctul în care un rezervor de combustibil s-a rupt și a izbucnit un incendiu.
Bombardierul s-a oprit în cele din urmă la aproape un kilometru și jumătate de locul în care s-a prăbușit trenul de aterizare, lăsând în urmă o dâră de combustibil în flăcări care se întindea de la vârful aripii stângi. Ambii piloți au scăpat nevătămați și au ieșit în siguranță din avion fără a se ejecta.
Între timp, comandantul incidentului care a răspuns la accident a ordonat pompierilor să folosească doar apă pentru a stinge incendiul și nu spumă specială, potrivit raportului, deoarece credea în mod eronat că spuma trebuie folosită împotriva incendiilor doar în ultimă instanță. După aproximativ trei minute și jumătate, el a autorizat utilizarea spumei, care este un agent de stingere a incendiilor mai eficient decât apa atunci când se încearcă stingerea unui lichid inflamabil.
Odată ce focul exterior a fost oarecum stins, dar nu complet, pompierii au început să se apropie de aeronavă pentru a stinge focul interior cu furtunuri de apă manuale. Dar, în jurul orei 15:00, la aproximativ 30 de minute după aterizarea bombardierului, un rezervor de combustibil din aripa stângă a avionului a explodat.
Mai jos aveți imagini de la avarierea unui alt B-2 care a avut loc în 2008.
#OTD in 2008: a USAF B-2 [89-0127] crashes in Anderson AFB (Guam), both pilots eject safely. Jet went out of control on take-off. Enquiry found moisture in sensors caused issues with flight computer. The US$1.4 billion jet was destroyed, in the most expensive crash in history. pic.twitter.com/gdbfH64kmn
— Air Safety #OTD by Francisco Cunha (@OnDisasters) February 22, 2023