F-35 Lightning II cel mai performant avion din lume, model care va intra și în dotarea Forțelor Aeriene Române, se poate scumpi în urma texelor puse de Casa Albă. Majoritatea componentelor provin din țări ca Australia, Canada, Danemarca, Italia, Olanda, Norvegia și Regatul Unit.
Cu noile taxe, Trump scumpește avionul F-35. Componente, din afara SUA. România ia 32 de aparate
Țările de Jos, de exemplu, găzduiesc unul dintre mai multe depozite regionale de componente F-35 deținute de SUA, care sunt distribuite țărilor care le solicită, inclusiv Israel.
Principala linie de asamblare Lockheed pentru F-35 se află în Fort Worth, Texas, unde componentele provenite din întreaga lume, inclusiv Canada, sunt reunite în unele dintre cele mai avansate avioane care au zburat vreodată. Aceste componente iau adesea trasee lungi și întortocheate înainte de a ajunge acolo.
Programul F-35 a fost menit de la început să fie un proiect pe termen lung împărtășit între aliați și parteneri comerciali.
Canadienii se ocupă de titan
Companiile canadiene mai trebuiau să concureze pentru afacere, dar s-ar confrunta cu ofertanți dintr-un număr limitat de țări partenere, pentru șansa de a vinde într-un program care ar putea construi mai mult de 3.450 de avioane.
Lanțul de aprovizionare F-35 are deja numeroși vânzători canadieni, numărând câteva filiale canadiene ale întreprinderilor americane, deși nici un avion nu a fost încă livrat aici.
Citește și: Cum au ajuns avioanele F-16 mai scumpe decât noile F-35? Cât plătește România pe un F-35
Magellan Aerospace își prezintă fabrica din Kitchener, Ontario, ca primul furnizor din afara SUA care a livrat piese F-35, încă din 2003; produce componente din titan prelucrate, inclusiv tailpieces orizontale ale avioanelor. Un flux constant de comenzi pentru F-35 a fost luat în considerare în perspectivele lui Magellan pentru 2025.
Citește și: VIDEO Bătălia pentru supremația cerului. Un F-35 și un Il-38N rusesc și-au arătat mușchii în Pacific
Héroux-Devtek din Longueuil, Que., cumpărată recent de o firmă de capital privat din SUA, produce trenuri de aterizare și componente aferente. Vânzările sale de piese F-35 au contribuit la creșterea vânzărilor sale de apărare cu zeci de milioane de dolari, sau aproape 22%, în prima jumătate a anului fiscal, potrivit unui comunicat din noiembrie.
Nokia face motoare
Un alt exemplu este cel al Nokia care va avea un centru cheie pentru motoarele F-35.
Construcția instalațiilor de asamblare și întreținere pentru motoarele F135 ale avioanelor de luptă F-35 de la Linnavuori, Nokia progresează conform programului stabilit, arată aviacionline.com.
Acest proiect face parte din programul de cooperare industrială legat de achiziția avioanelor de luptă F-35. Hangarul de asamblare și întreținere, care se așteaptă să fie finalizat până în toamna anului 2025, va contribui la securitatea și fiabilitatea întreținerii viitoarei flote de F-35 a Finlandei.