Șase motive pentru care olimpiadele școlare nu trebuie anulate. Elita poate fi distrusă

DE Alex Darvari | Actualizat: 07.11.2020 - 16:25
Monica Anisie / Facebook

În contextul anulării Olimpiadelor naționale, părinții au depus o petiție către Ministerul Educației și Cercetării pentru reanalizarea acestei decizii.

SHARE

Principalii inițiatori ai memoriului sunt părinții unor elevi care au participat la Olimpiadele școlare și care explică importanța acestor competiții.

„In calitate de parinti ai unor elevi care au participat in anii anteriori la olimpiadele scolare, alaturi de copiii nostri, am primit cu intristare si revolta vestea emiterii Ordinului nr.5924/03.11.2020 privind prorogarea prevederilor Ordinului 3035/2012 cu privire la anularea acestor competitii, motiv pentru care intelegem sa aducem la cunostinta emitentilor ordinului urmatoarele aspecte:

1.      Elevii de toate varstele care se pregatesc in mod continuu pentru olimpiadele scolare, cu efort intelectual si cu interes sporit pentru procesul de invatare, reprezinta un stimulent atat pentru colegii lor, cat si pentru cadrele didactice.

Analizand situatia invatamantului romanesc in actualul context epidemiologic, cand orele se desfasoara hibrid sau online, cu sau fara mijloace adecvate, in care schimbarile iminente creeaza cel putin disconfort psihic atat profesorilor cat si elevilor, consideram ca sustinerea copiilor interesati de performantele scolare ajuta la mentinerea valorilor sistemului de invatamant si ii motiveaza pe colegii lor pentru o invatare temeinica si continua.

Lipsa competitiilor scolare atat de motivante pentru munca independenta al doilea an la rand apreciem ca ii va afecta nu numai pe copiii nostri, ci intreg sistemul de educatie.

2.      Imaginea unui stat este proiectata prin valorile lui. In cazul Romaniei, valorile sunt indiscutabile daca ne raportam la numeroasele medalii obtinute an de an de elevii olimpici la competitiile internationale.

Desi nu sunt mediatizate, aceste rezultate sunt recunoscute in mediul academic international si putem spera ca dintre ei sa se remarce, de ce nu, la nivelul unor personalitati precum George Emil Palade, Henri Marie Coanda, Grigore C. Moisil sau al altor savanti romani care fac cinste acestui neam.

Distrugand sistemul competitional al tarii, practic nu distrugem doar posibile modele pentru copiii de azi si de maine, distrugem imaginea si respectul dobandit de Romania in urma aportului a generatii intregi de elevi si profesori care au muncit pentru ca tara noastra sa aiba un statut in aceste competitii.

3.      Anularea competitiilor ii afecteaza emotional pe copiii care au muncit ani intregi pentru obtinerea unor rezultate tot mai bune si care au sperat ca anul acesta sa le aduca mai mult decat neputinta in fata sistemului.

Scolile s-au inchis, elevii au avut luni intregi in care nu au iesit din case, nu au mai avut posibilitatea de a lucra fata in fata cu profesorii, au fost nevoiti sa se adapteze unui sistem hibrid sau online inca in descoperire si in acelasi timp au mentinut nivelul invatarii in speranta unor rezultate binemeritate.

Pentru mentinerea nivelului foarte ridicat de invatare, periodic este necesara evaluarea si valorificarea prin participarea la olimpiadele scolare, singurele care au metodologia si rigurozitatea de care acesti copii au nevoie.

Pasiunea nu poate fi infranata, insa frustrarea si efectele asupra psihicului in urmatoarea perioada sunt demotivante si pot in mod cert sa le afecteze nivelul de invatare si implicit rezultatele.

4.      Trebuie avuta in vedere si situatia elevilor olimpici de liceu, carora absenta diplomelor de olimpiade le va ingreuna sau anula sansele de admitere la universitati nationale si internationale de prestigiu. Pe plan national sunt discriminati fata de generatiile anterioare intrucat pierd sansa de a fi admisi in baza calificarii sau rezultatelor la olimpiade, in timp ce la adminterea in universitati din afara tarii absenta portofoliului de olimpiade reprezinta dezavantaj in fata elevilor din tarile care inca sustin aceste concursuri.

5.      Insasi pandemia cu care se confrunta omenirea in aceasta perioada confirma importanta persoanelor cu grad inalt de pregatire, asteptandu-se de la aceste persoane solutii medicale, economice, sociale si nu numai.

Apreciem ca deciziile luate in aceasta perioada in domeniul educatiei au efecte pe termen lung si consideram ca este deosebit de importanta motivarea si stimularea copiilor aplecati catre o invatare aprofundata si de inalta calitate in toate domeniile de interes.

6.      In contextul social actual, luptam cu totii, parinti, copii si profesori, sa intelegem masurile care se iau cu privire la educatie, privim cu neputinta cum copiii accepta si se adapteaza complet nepregatiti invatarii online, sustinem financiar si emotional aceste masuri si in acelasi timp acceptam din ratiuni economice salile de sport deschise, sustinerea diverselor examene de admitere in profesii, de admitere in gimnazii, malluri si supermarketuri pline, acceptam ca alegerile la care vom vota ca si cetateni educati, responsabili si onorabili sa nu fie amanate.

Acesta este contextul in care copiii nostri doresc sa participe la olimpiade si noi, parintii, suntem foarte determinati sa ii sustinem.

Si o facem cu ratiune, pentru ca avem convingerea ca reflectarea muncii in rezultate aduce doar beneficii societatii, iar masurile de distantare foarte clare pe care acesti copii sunt fara indoiala apti sa le respecte ar asigura desfasurarea in siguranta a oricarei olimpiade scolare.

Rugam a se avea in vedere ca participarea la aceste competitii este una optionala, parintii si copiii dorind sa participe pe propria raspundere si avand disponibilitate pentru a respecta intocmai orice regula organizatorica.

Sustinem mobilizarea colectiva si intelegem sa venim cu o propunere pentru deblocarea situatiei create, respectiv sustinerea olimpiadelor doar in doua etape, etapa judeteana si etapa nationala, ambele in primavara anului 2021. In acest mod am evita organizarea de concursuri in perioada imediat urmatoare si in acelasi timp le-am oferi copiilor sansa de a fi evaluati la nivelul pe care doar olimpiadele scolare il pot oferi. De asemenea, cu exceptia olimpiadei de informatica unde lucrarile sunt corectate automat, propunem un mod de corectare unitar, realizat de catre o comisie nationala.

Prin urmare, in interesul elevilor si al intregului sistem de invatamant actualmente afectat substantial, solicitam Ministerului Educatiei si Cercetarii o noua analiza asupra situatiei create prin prorogarea olimpiadelor scolare si cerem in mod respectuos organizarea acestora in anul scolar 2020-2021”, scriu părinții.

Documentul este adresat ministrului Educației, Monica Anisie.

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te