"Împreună cu majoritatea eurodeputaților am solicitat Comisiei Europene:
- un fond european pentru tranziția durabilă pe căile navigabile interioare. Avem în vedere un sistem de tip ghișeu unic, ușor accesibil, care să ofere posibilitatea combinării proiectelor într-o singură cerere.
- noul fond trebuie să vizeze modernizarea și reînnoirea navelor. În portofoliul său vor intra și investițiile în tehnologii care economisesc energia și investițiile în infrastructura portuară, dedicată combustibililor alternativi.
- evaluarea includerii în noul fond a unei scheme europene de dezmembrare a navelor și de reînnoire a flotei.
- prioritizarea programelor de cercetare și inovare care vizează construcția navală ecologică.
- aplicarea programului Băncii Europene de Investiții (BEI) „Garanția privind transportul maritim verde” și în cazul tranzacțiilor de valoare mai mică. Am cerut condiții de creditare mai flexibile, care țin cont de durata medie de viață utilă a navei în perioada de rambursare.
- finanțare prin BEI pentru constructorii navali atât înainte, cât și după livrare, pentru a garanta proiecte inovatoare.
Pactul verde european stabilește o serie de obiective privind transportul maritim și fluvial, precum:
- creșterea transportului pe căile navigabile interioare și transportului maritim pe distanțe scurte cu 25% până în 2030 și cu 50% până în 2050;
- integrarea transportului intermodal feroviar și maritim pentru a ajunge la egalitate cu transportul rutier până în 2030;
- lansarea pe piață a navelor cu emisii zero până în 2030.
Politica UE privind transportul maritim adoptată în 2013 cuprinde nouă coridoare de transport. Două dintre acestea includ România, respectiv:
- Coridorul Rin-Dunăre, format din căile navigabile interioare Main și Dunăre, conectează două ramnificații principale. Prima leagă regiunile centrale din jurul orașelor Strasbourg și Frankfurt, trecând prin sudul Germaniei spre Viena, Bratislava, Budapesta și, mai departe, spre Marea Neagră. A doua pornește de la Munchen spre Praga, Zilina, Kosice și frontiera cu Ucraina.
- Coridorul Orient/Est-mediteranean face legătura între interfețele maritime ale Mării Nordului, Mării Baltice, Mării Negre și Mării Mediterane. Coridorul optimizează utilizarea porturilor și a căilor maritime aferente. Având drept cale navigabilă interioară râul Elba, acest coridor va ameliora conexiunile multimodale dintre nordul Germaniei, Republica Cehă, regiunea panonica, România, Bulgaria și Grecia. Coridorul continuă pe mare, din Grecia până în Cipru.", a completat Motreanu.