Bugetul total al Programului Național de Cadastru și Carte Funciară 2015-2023, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 294/2015 privind aprobarea Programului național de cadastru şi carte funciară 2015-2023, cu modificările ulterioare, este de 5.458.895 mii lei (aprox. 1,2 mld. euro).
De ce nu vrea Primăria Capitalei să asigure cadastrul pentru imobilele din București
Realizarea cadastrului își pune amprenta și asupra dezvoltării zonale, prin diminuarea diferenței dintre zonele dezvoltate, pe de o parte, și regiunile agricole sau alte zone mai puțin favorizate, pe de altă parte. Lipsa cadastrului limitează accesul României la fondurile UE.
Ca urmare a înregistrării proprietăților publice și private, zonele rurale vor îndeplini una dintre condițiile esențiale de accesare a programelor UE în domeniul dezvoltării infrastructurii locale respectiv, dezvoltarea rețelelor de utilități publice, a rețelelor stradale și reabilitarea clădirilor de interes public etc.
Sub 40% din imobilele din România sunt înregistrate în cartea funciară. Localitățile cu cadastru
Problemele constatate de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) sunt legate, în sepcial, de lipsa de interes a autorităților locale, sunt valabile pentru toate județele.
Conform ANCPI, o ierarhizare se poate face însă, în funcție de numărul de imobile înregistrate în Sistemul integrat de cadastru și carte funciară. Ultimele trei județe din clasament sunt: Giurgiu cu 10.184 imobile, Mehedinți cu 6.441 imobile și Sălaj cu 5.777 imobile, după cum se poate observa și în graficul de mai jos.
Marele blat între primari, oficiile de cadastru, firmele de specialitate și alte autorități
La solicitarea noastră, ANCPI a identificat principalele probleme care frânează activitatea de cadastrare:
- primăriile, care asigură administrarea la nivel local a terenurilor din respectivele unități administrativ-teritoriale și a căror participare este esențială pentru înregistrarea proprietăților prin punerea la dispoziția executanților a informațiilor cu privire la imobile și proprietari, participarea la identificarea proprietăților prin reprezentanți, informarea corectă și completă a cetățenilor și asigurarea participării acestora la lucrări;
- executanții lucrărilor, persoane autorizate să execute lucrări de cadastru, geodezie și cartografie, a căror conduită în relația cu primăria, cetățenii și oficiile de cadastru și publicitate imobiliară, poate facilita colaborarea eficientă în vederea realizării unor lucrări de calitate și în termenele contractuale;
- oficiile de cadastru și publicitate imobiliară, care au ca atribuții coordonarea la nivel local a lucrărilor de înregistrare sistematică, verificarea și recepția lucrărilor și soluționarea cererile de rectificare depuse de solicitanți în perioada afișării publice a rezultatelor cadastrului;
- autoritățile și instituțiile publice ce dețin imobile în UAT- urile care fac obiectul înregistrării sistematice. Neparticiparea acestora la proces, în scopul identificării imobilelor și stabilirii limitelor acestora, conduce deseori la tergiversarea procesului și înregistrarea incompletă a informațiilor privitoare la imobile;
- nu în ultimul rând cetățenii, care prin neparticipare, ori lipsă de colaborare, contribuie la prelungirea procesului și înregistrarea incompletă ori incorectă a informațiilor aferente proprietăților. Ne confruntăm cu situații în care, după finalizarea lucrărilor și deschiderea cărților funciare, cetățenii se arată nemulțumiți de rezultatele înregistrate, însă fapt se datorează neparticipării lor la proces pentru identificarea proprietăților, măsurarea și stabilirea limitelor, predarea actelor de proprietate executanților, participarea la afișarea publică a documentelor cadastrale pentru verificarea rezultatelor și solicitarea corectării erorilor. Corectarea ulterioară a evidențelor implică eforturi materiale și umane semnificative atât din partea lor cât și din partea oficiilor teritoriale.
La acestea trebuie adăugate următoarele aspecte sesizate în activitatea desfășurată până acum de ANCPI:
- lipsa de implicare a primăriilor privind contractarea lucrărilor de înregistrare sistematică pentru întreaga sumă alocată de ANCPI pentru finanțarea acestor lucrări la nivel de sector cadastral;
- lipsa de interes din partea persoanelor fizice și juridice autorizate în contractarea lucrărilor de înregistrare sistematică: din cele aproximativ 750 de companii de cadastru și peste 6000 de persoane fizice autorizate să execute lucrări de cadastru, geodezie și cartografie, prea puține participă cu oferte în cadrul procedurilor de licitație pentru acest tip de lucrări.
În contextul experienței acumulate de ANCPI până acum în realizarea înregistrării sistematice, considerăm ca fiind dificultăți semnificative în realizarea cu succes a PNCCF, următoarele aspecte:
a) schimbarea politicii guvernamentale în domeniul realizării cadastrului în România, ca urmare a modificării priorităților strategice și pierderea de către ANCPI a gestionării veniturilor proprii pentru implementarea PNCCF;
b) durata mare a procesului de achiziție publică a serviciilor de înregistrare sistematică, care determină încheierea contractelor de achiziție și după un an de la lansarea licitațiilor;
c) procedurile de achiziție publică derulate pentru contractarea lucrărilor de înregistrare sistematică nu se finalizează cu atribuirea de contracte, fie ca urmare a lipsei de ofertanți, fie ca urmare a depunerii de către aceștia a unor oferte neconforme, aspecte ce generează atât întârzieri în realizarea obiectivelor cât și alocări importante de resurse materiale și umane;
d) lipsa de interes a primăriilor pentru solicitarea finanțării de către ANCPI a lucrărilor de înregistrare sistematică la nivel de sector cadastral, coroborată cu lipsa de personal în general și a personalului de specialitate de la nivelul primăriilor, necesar în realizarea lucrărilor. Astfel, activitatea prestatorilor de servicii este îngreunată, apar întârzieri în efectuarea lucrărilor, fapt ce le creează acestora nemulțumiri care uneori pot duce chiar la rezilierea contractelor;
e) lipsa evidențelor la nivelul primăriilor, ori baze de date privitoare la imobile și proprietari incomplete și incorecte, ceea ce duce la imposibilitatea identificării proprietarilor/deținătorilor actuali ai imobilelor. Mai mult, prin aplicarea deficitară a legilor fondului funciar, de cele mai multe ori suprafețele obținute din măsurători sunt diferite de cele din actele de proprietate iar amplasamentele deținute de titulari diferă de cele din titlurile de proprietate;
f) lipsa de participare la activitatea de înregistrare sistematică a administratorilor bunurilor din domeniul public și privat al statului, care au obligația punerii la dispoziția executanților lucrărilor a documentelor doveditoare ale dreptului de proprietate, ori al drept real, în vederea înregistrării acestor bunuri. În lipsa actelor doveditoare, dreptul de proprietate se înscrie provizoriu în favoarea UAT- lui. Clarificarea ulterioară a situației juridice implică eforturi umane și financiare suplimentare;
g) lipsa de participare a cetățenilor la lucrările de înregistrare sistematică, ceea ce generează întârzierea procesului ca urmare a creșterii eforturilor de identificare a proprietarilor, coroborată cu neîndeplinirea scopului lucrărilor, acela de înregistrare a tuturor deținătorilor;
k) durata mare a activității de verificare și recepție a lucrărilor de înregistrare sistematică de către personalul oficiilor teritoriale, ca urmare a complexității lucrărilor și a lipsei personalului de specialitate cu experiență în activitatea de cadastru și carte funciară. Deși în cadrul fiecărui oficiu teritorial a fost angajat personal suplimentar pentru implementarea PNCCF, lipsa de experiență a noilor angajați în acest domeniu foarte specializat, duce la îngreunarea procesului de verificare și recepție.
Licitații în desfășurare
Ca urmare a procedurilor de achiziție derulate de ANCPI, au fost contractate 89 de UAT- uri iar alte 46 de UAT- uri se află în procedură de evaluare. În data de 19 iunie 2020 a fost publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), anunțul cu numărul CN1021959 – Servicii de înregistrare sistematică în Sistemul Integrat de Cadastru și Carte Funciară a imobilelor Etapa 3 - 246 UAT- uri, iar în luna iulie va demara o nouă procedură ce are ca obiect contractarea serviciilor de înregistrare sistematică în restul de 261 de UAT- uri.