Aceasta e, de fapt, povestea unei bune părți a statului român în care mii de instituții își întrepătrund atribuțiile într-o busculadă generală a incompetenței.
25 de organizații din UE au depus o petiție. În România, din 135 n-a semnat niciuna.
Nicio asociație de protecție a consumatorilor din cele 130 existente oficial în România nu a semnat plângerea depusă ieri la Comisia Europeană de peste 25 de asociații de protecția consumatorilor din 25 de țări europene, membre ale Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC).
Nici măcar Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, condusă de Cristian Popescu Piedone.
Acestea au reclamat tehnicile înșelătoare (dark patterns) ale comerciantului online chinezesc SHEIN prin care determină consumatorii să cumpere mai mult decât intenționau inițial și alimentează problemele de mediu și sociale generate de industria modei rapide.
Citeşte şi: „Amabilități”, între Nicușor Dan și Piedone: „Un pic de exces”, „Loază mincinoasă”, „Un parazit”
“Pe baza unor cercetări noi, inclusiv studii realizate de membrii BEUC din întreaga Europă, organizațiile de consumatori dezvăluie modul în care aceste practici ilegale determină cheltuieli nedorite și pierderi economice pentru consumatori, favorizează circulația articolelor vestimentare nesigure în Europa și subminează eforturile consumatorilor de a face tranziția către un stil de viață mai ecologic“, se arată în comunicatul de presă al BEUC pe care îl puteți consulta AICI.
Semnatarii plângerii solicită operatorului chinez să oprescă utilizarea tehnicilor înșelătoare precum „confirm-shaming” (rușinarea alegerii), manipularea emoțiilor consumatorilor, utilizarea derulării infinite și a tacticii de „cârcoteală” (nagging), care constituie practici comerciale neloiale (în conformitate cu Directiva UE privind practicile comerciale neloiale).
În plus, semnatarii plângerii cer aceluiași operator chinezesc să furnizeze dovezi care să susțină autenticitatea mărturiilor clienților sau a mesajelor de tipul „stoc limitat” afișate în mod repetat consumatorilor.
În România una nu poate, alta e inexistentă, alta nu e membră. Așa că nu au semnat.
Cum a fost posibil ca niciuna din cele 130 de ONGuri și instituții publice care susțin că apără interesele consumatorilor să nu semneze o astfel de petiție?
Simplu. Dar atât de birocratic românește.
Asociația de stat nu e membră. Cea privată, cea mai reprezentantivă, la fel. Problematica reclamată de semnatarii plângerii ține de o altă autoritate a statului român care, însă, nu se ocupă de protecția consumatorilor.
Iar la final, membră a BEUC din partea României este APC, Asociația Pro Consumatori, un ONG fantomă care practic nu mai are activitate.
Citeşte şi: Nicușor Dan critică acțiunile lui Piedone: "Un pic de exces în controale și spectacol cu afacerile"
ANPC-ul are treabă: anchetează sex-shopurile.
Autoritatea Națională de Protecție a Consumatorilor (ANPC), instituția de stat condusă de fostul parlamentar PSD, Cristian Popescu Piedone, nu e membră a acestei asociații.
În ciuda acestui lucru, oficiali din cadrul ANPC ne-au confirmat că vor semna această plângere: 1“Vom semna și noi această plângere. În plus, să știți că la nivelul ANPC avem împreună cu oficialii Autorității Vamale Române o acțiune în derulare prin care desfacem fiecare pachet cumpărat de pe platformele de vânzare online temu și shein și ce e neconform se oprește. Avem chiar acum astfel de acțiuni în Tmișoara, București, Ploiești și în alte localități“.
Numai că Piedone nu a apărut niciodată până acum că se preocupă de inundarea pieței românești de produse chinezești neconforme și care pun în pericol sănătatea și suguranța românilor.
În schimb, Piedone se află într-o puternică campanie de imagine personală care îl duce să aloce resursele instituției pentru controale fără niciun fel de finalitate, cum ar fi cele făcute recent la sex-shopuri.
În zona privată, președintele Infocons, Federația Asociațiilor de Protecție a Consumatorilor, recunoaște pericolul uriaș reprezentat de inundarea pieței europene de către produsele chinezești ieftine și pline de pericole însă consideră că problema este în primul rând una politică: “E o problemă colosală cu aceste importuri de pe platformele de tipul temu și shein. Asociațiile patronale și profesionale împreună cu autoritățile vamale și cu Poliția de frontieră trebuie să găsească o formulă până la urmă. E și o problemă politică, de interzicere a importurilor din China.
La pachetele de sub 150 de euro avem o problema de incidență gravă. Îți poate lua foc casa dacă cumperi un prelungitor din China care nu e conform. Pe sistemul european de alertă a produselor cu probleme avem extrem de multe raportări legate de aceste produse chinezești și avem doar vârful icebergului pentru că nu toate autoritățile notifică pentru că nu au laboratoare, pentru că nu au capacitate logisitică etc“.
Mierlea susține că la nivelul întregii UE, comerțul cu aceste magazine online chinezești a atins un volum uriaș de sute de milioane de Euro zilnic.
“Acest comerț nu mai reprezintă o cutie a Pandorei crăpată, ci e larg deschisă, sunt probleme uriașe cu produse cu o incidență gravă: de la plăcuțe de frână neconforme până la jucării și haine pentru copii.“.
Președintele APC, Costel Stanciu, singura asociație din România membră a BEUC, dar care nu a semnat plângerea, nu a răspuns întrebărilor Newsweek România.
Comisia Europeană are propria anchetă împotriva chinezăriilor din magazinele online
În februarie 2025, Comisia a anunțat propria anchetă privind respectarea legislației UE de către SHEIN în materie de protecția consumatorilor, iar în mai a îndemnat SHEIN să respecte legislația UE și să înceteze utilizarea „dark patterns”, cum ar fi reducerile false și vânzările sub presiune (de exemplu, termene limită false pentru achiziții).
Plângerea depusă ieri completează investigația Comisiei și a autorităților pentru protecția consumatorilor și aduce dovezi suplimentare despre utilizarea acestor tehnici în atenția autorităților.