Cum ar putea fi afectați românii de impozitarea progresivă? Acest sistem a mai fost în România

”Observ asta din discuțiile de pe net, sunt mulți oameni care cred că dacă depășesc "plafonul" cu 1 leu vor lua salariu mai mic decăt dacă rămân sub plafon. O să dau un exemplu, 0% până la 4.000 lei, 10% pănă la 8.000 lei, 15% pana la 12.000 lei, 20% peste.
EX 1: Dacă ai salariu 3900 lei plătești impozit 0 lei. Dacă îți crește salariul la 4010 lei vei plăti impozit 1 leu. 0 lei (plafon 1) + 1 leu (plafon 2).
EX 2: Dacă ai salariu 18.000 lei vei plăti 0 lei (plafon1) + 400 lei (plafon 2) + 600 lei (plafon 3) + 1200 lei (plafon 4).
Atât timp cât taxarea pe dividende face avantajosă acordarea unui salariu minim + bani în plic nu se va putea implementa impozitul progresiv. Cum nu poți crește impozitul pe dividende prea mult și prea repede că își mută antreprenorii firmele prin alte părți”, a explicat o persoană pe un grup dedicat subiectelor economice de pe Reedit.
Citește și: Ședință la Palatul Cotroceni astăzi. Se va decide un plan de măsuri fiscale pentru deficitul bugetar
Postarea aceasta a stârnit un val de reacții. Mulți utilizatori ai grupului au comentat despre acest subiect.
”Și salariile unei mari părți din bugetari trebuiesc regândite. Prin primării sunt absurde. Știu persoane care iau 8000 de lei salariu pentru responsabilități prostești, gen curier intern. Duc corespondența de la secretariat la birourile diferitelor servicii”.
”Problema în România nu sunt taxele mici, ba din contră sunt foarte mari! Problemele sunt: Colectarea deficitară, evaziunea și cheltuirea aiurea a banilor din taxe (corupție)”.
”Deja plătim ~60% la stat cu tva accize și restul de taxe pe oroce nimic. Azi mâine taxează O2-ul. De pensiile nesimțite nimic, de combaterea evaziunii nimic. E plină România de muncitori la negru și bani la negru, mai nou niciun serviciu (manichiură, pedichiură, coafură, faianță, instalatori) nu mai găsești sub 100 de lei. Fac ai mei fară bac 5-10 mii de euro lunar la negru, 0 taxe”.
”Când plătești deja 45% din salariu deja , taxarea progresivă ar trebui să îți scadă povara fiscală nu să aducă bani în plus la buget”.
”E o măsură pentru echitate , dar eu nu știu oameni bogați din salariu, cel puțin nu în România”.
”Dacă vor să facă rost de bani la buget să vadă prin alte părți că salariații deja își plătesc partea”, au fost câteva dintre comentarii.
Citeşte şi: Kelemen Hunor: "Suntem pregătiți să construim împreună. M-a sunat președintele ales, Nicușor Dan"
Impozitarea progresivă a mai fost în România
Impozitarea progresivă nu este un sistem nou pentru România. Abrogat în urmă cu două decenii în favoarea cotei unice, factorii decizionali doresc reintroducerea taxării diferențiate pentru a crește încasările la bugetul de stat, scrie Digi24.
După Revoluție din Decembrie '89, România a adoptat un sistem diferențiat de taxare a veniturilor. În ultima sa formă, existau cinci praguri impozabile: 18%, 23%, 28%, 34% și 40%. Din 2005, s-a trecut la cota unică, inițial de 16% și din 2017, 10%. Social-democrații insistă de mult timp cu reintroducerea impozitului progresiv, aplicat în funcție de venitul salariaților. Renunțarea la cota unică ar putea aduce mai mulți bani în vistieria statului, dar și taxe mai mari pentru contribuabili.
Bugetul de stat are nevoie de fonduri pentru a susține cheltuielile reprezentate de pensiile și salariile bugetarilor. În acest context, impozitarea progresivă pare soluția optimă pentru a răspunde deficitului guvernamental. În practică însă, realitățile economice actuale demonstrează contrariul.
Unii cred că impozitarea progresivă nu ar fi bună pentru România, acum
Impozitarea progresivă este fezabilă într-o economie modernă, cu un puternic accent pus pe digitalizarea fiscală. România nu este compatibilă din acest punct de vedere, informatizarea sistemului fiind într-un stadiu incipient.
Principala problemă însă este legată de eludarea plăților. În timp ce majoritatea contribuabililor își vor plăti dările, cei cu venituri mari vor găsi metode să le evite. Și nu ar fi deosebit de greu, având în vedere scutirile de taxe introduse treptat în mandatele de guvernare ale PSD. În consecință, evaziunea fiscală va crește și inegalitățile financiare dintre păturile sociale nu se vor diminua.
Experții cred că acest model va duce la creșterea birocrației și implicit va necesita un efort suplimentar de administrare din partea statului. Totodată, investițiile străine și autohtone se vor diminua ca urmare a creșterii impozitelor, migrând spre alte piețe cu taxe mai mici.
Cei mai afectați vor rămâne tot angajații, care vor încasa venituri mai mici la finalul anului. De asemenea, cei care încasează salarii mari vor fi tentați să se mute către forme alternative de remunerare, precum PFA sau microîntreprinderi. În paralel, unii salariați vor fi tentați să adopte forme flexibile de colaborare în raport cu angajatorii.
În final, supra-impozitarea va duce la migrația forței de muncă, fapt ce va accentua deficitul de personal calificat din piața internă. Un exemplu concret, vine din domeniul IT, acolo unde printr-un artificiu legislativ, firmele au găsit soluții pentru a fenta creșterea taxelor, potrivit Termene.
Coaliția de guvernare din România a analizat reintroducerea impozitării progresive pe venit, chiar din anul 2025. Măsura susținuă de PSD a fost respinsă de PNL. Într-o primă formă, ar fi urmat ca pragul de impozitare să fie introdus pentru veniturile care depășesc 5.000 de euro. mai arată Digi24.