“Chiar dacă nu știm cine a făcut filmulețul respectiv și cu ce scop, la prima impresie pare a fi vorba despre un flashmob. Dar ceea ce m-a intrigat a fost descrierea care a însoțit respectiva postare: <<În Franța frauda Coronavirus a ajuns la cote alarmante. Doctorii și asistentele și-au dat jos măștile și protestează. Respect!>>”.
Coronavirus- o fraudă. Aceeași poveste fake cu așa-numitul „raport” emis de Ministerul de Interne german, numai că acum avem o postare cu un impact pe social-media devastator.
Până pe 9 iulie, postarea a reușit să strângă circa 2.2 K reacții, 255 de comentarii, 6 K distribuiri și peste 193 K de vizualizări pe Facebook.
Și asta datorită, în mare parte, unui număr mare de redistribuiri oferit de conturi reale sau fake pe diverse grupuri de discuții (echo chambers – sistem închis unde membrii acționează și își împărtășesc opiniile în funcție de un bias al confirmării), a scris Nicolae Țibrigan, specialist în dezinformare în cadrul Laboratorului pentru Analiza Războiului Informațional și Comunicare Strategică (LARICS).
Filmulețul respectiv fusese urcat pe platforma de socializare de pagina Generatia „Feisbuc” & Diaspora Romaneasca. O pagină creată în noiembrie 2014 „imediat ce domnul Johannis (sic!) a câștigat alegerile prezidențiale” sub denumirea de Generatia Feisbuc & Diaspora din Romania (cică au scris „Feisbuc” pentru că Zuckerberg nu dă voie utilizarea termenului de Facebook pe paginile care nu aparțin companiei).
“După un an, administratorii din România (3 conturi) decid să-i schimbe numele paginii încă de vreo trei ori. Tot din descrierea paginii aflăm că pe unul dintre administratori îl cheamă Florin și ar avea experiență <<în promovarea hotelurilor din Palma de Mallorca>>, este neafiliat politic și că ar fi un foarte bun <<Social Media Manager>> sau comunicator pentru că a descoperit succesul rețelei de socializare: cunoașterea tuturor opțiunilor.
Domnul Florin are dreptate în ceea ce privește succesul de pe Facebook. În ultimii 6 ani a reușit să strângă peste 370.000 de aprecieri și un grup de discuții cu peste 27.000 de <<oameni cu bun simț>>.
În același timp, vrea să ne convingă că nu e ceilalți și că nu are, chipurile, nevoie de like-urile și share-urile noastre, dar nu uită să-și îndemne vizitatorii să invite prietenii „să fim cât mai mulți pentru ca vocea noastră să se audă cât mai departe”, notează Nicolae Țibrigan. (Mai multe detalii aici).