Duminică a cedat la Aeroportul din Brașov, pentru prima oară în istoria sa, sistemul de dirijare de la distanță a avioanelor pentru aterizare.
O anchetă ar urma să stabilească ce s-a întâmplat.
Incident la Aeroportul din Brașov. A cedat un sistem important. Ce s-a întâmplat?
Dirijarea avioanelor de pe acest aeroport se asigură de către controlorii aerieni ai ROMATSA situați la Arad și presupune îndeplinirea unor condiții tehnice obligatorii dintre care cea a existenței unui canal video care să transmită în timp real situația de la Aeroportul din Brașov, potrivit pilotului Cezar Osiceanu.
Citește și: 12 persoane dintr-un avion, rănite din cauza unui incident de zbor. Ce s-a întâmplat cu aeronava?
Aceasta este soluția în prezent. Însă, pentru prima oară în istoria acestui sistem de dirijare, după cum spuneam, a căzut canalul video strict necesar dirijării.
Conform expertului, cedarea acestui sistem poate avea drept cauze teoretice.
- probleme tehnice de natură internă : componente ale sistemului, etc
- atac informatic asupra sistemului
- alte cauze necunoscute
Ancheta internă și internațională deschisă va indica cauzele și motivele acestei situații periculoase pentru siguranță și securitatea zborului dar până la terminarea ei toate zborurile sunt anulate teoretic operatorii aerieni și cei din turism fiind obligați să ia măsuri în consecință, măsuri ce vor afecta evident și pasagerii.
Însă acest incident aduce în prim-plan și alte probleme ale aeroportului din Brașov.
Citește și: Cum a scăpat Nicolae Ceaușescu dintr-un accident de avion? Victimă, socrul lui Adrian Năstase
Potrivit lui Cezar Osiceanu, ”dintr-un proiect pentru un aerodrom înierbat, acesta s-a transformat într-unul pentru un aerodrom cu pista betonată dar pentru avioane de mic tonă ca în final să se rezulte un aeroport internațional”
”Construcția s-a făcut pe fonduri europene dar din cauza unor abordări greșite cauzate de schimbarea succesivă a proiectului inițial dar și din lipsa cunoștințelor necesare în domeniul aviației a proiectanților au apărut erori grave.
Una dintre acestea a constat în greșita proiectare a turnului de control al cărui acoperiș nu poate susține antenele de comunicații strict necesare funcționării unui aeroport”, a mai spus acesta, care este de părere că inaugurarea a avut doar scop electoral.
Trebuia ca aeroportul să lege Brașovul de restul Europei însă Romatsa a anunțat că, din lipsa de personal, nu poate asigura operarea 24 de ore din 24 a aeroportului.
În plus, nu există firme care să asigure mentenanța avioanelor iar lipsa curselor și pasagerilor au condus la cheltuieli enorme din partea Consiliului Județean care trebuie să achite din banii contribuabilor locali întreținerea scumpă a aeroportului.
Aeroportul Internațional Brașov - Ghimbav este singurul din România care beneficiază de dirijarea traficului aerian de la distanță, din centrul regional al ROMATSA de la Arad.
Luni, ROMATSA a anunțat și pe pagina sa că „defecțiunea tehnică aparută la turnul virtual de control al traficului aerian pe aeroportul Brasov - Ghimbav a fost remediată”.