Punctul-amendă de circulație a rămas blocat după ce Guvernul a decis, prin OUG 87/2024, plafonarea acestuia, astfel încât amenzile de circulație să nu crească, chiar dacă valoarea salariului minim a crescut.
Veste bună pentru șoferi. Ce se întâmplă cu amenzile de circulație din 1 iulie? Care e cea mai mare?
Reamintim că oficial „un punct-amendă reprezintă valoric 5% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, stabilit prin hotărâre a Guvernului”. Prin documentul amintit mai sus, Executivul arată că „în perioada 1 iulie - 31 decembrie 2024 un punct-amendă este 165 lei”. Totul în contextul în care salariul minim brut a crescut la 3.700 de lei, iar valoarea punctului-amendă e 5%, iar punctul de amendă ar fi crescut la 185 de lei dacă nu se intervenea cu plafonarea.
Citește și Amenzi usturătoare pentru șoferii care conduc în aceste condiții. Ce nu au voie să poarte?
Clase de amenzi
clasa I: două sau trei puncte-amendă (330 sau 495 de lei);
clasa a II-a: patru sau cinci puncte-amendă (660 sau 825 de lei);
clasa a III-a: de la șase la opt puncte-amendă (de la 990 la 1.320 de lei);
clasa a IV-a: de la nouă la 20 de puncte-amendă (de la 1.485 la 3.300 de lei);
clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amendă (de la 3.465 la 16.500 de lei) - se aplică doar persoanelor juridice.
Citește și Ce mașini circulă prin București. Zeci de amenzi date pentru defecțiuni tehnice
Guvernul plafonează amenzile de circulație
Unii experți susțin că în România caracterul disuasiv al amenzii nu există din cauza valorilor mici. Marea Britanie, de exemplu, îngăduie șoferilor o alcoolemie de până la 0,8 la mie, dar la depășirea aceste limite procesele de constatare sunt usturătoare, de la 5.700 de euro în sus, plus pierderea permisului. Apoi, în Norvegia polițiștii aplică amenzi de cel puțin 480 de euro pentru depăşirea vitezei legale cu 20 km/oră. Pedeapsa minimă pentru depăşirea vitezei legale cu 50 km/oră pleacă de la 70 de euro în Malta și poate ajunge la 2.180 de euro în Austria, media fiind undeva între 300 și 400 de euro.