Compania Meta, care deține Facebook, amendată cu 390 milioane €. Nu a respectat protecția datelor

DE Alin Crișan | Actualizat: 04.01.2023 - 19:21
Meta - Foto: Profimedia

Comisia irlandeză a precizat că Meta şi-a încălcat 'obligaţiile în materie de transparenţă' şi se foloseşte de o bază juridică eronată 'pentru a procesa datele cu caracter personal în scopuri de publicitate ţintită.

SHARE

Grupul american Meta, compania-mamă a Facebook, a primit miercuri două amenzi substanţiale în sumă totală de 390 milioane de euro pentru încălcarea Regulamentului general privind protecţia datelor (GDPR/RGPD), a anunţat Comisia irlandeză pentru protecţia datelor (DPC), care acţionează în numele Uniunii Europene.

Citește și: ANPC a amendat cu 15.000 lei două mari lanțuri de fast-food: „Furatul la cântar părea un lucru apus”

Sancţiunea urmează după adoptarea la începutul lunii decembrie a trei decizii cu caracter obligatoriu de către Comitetul european privind protecţia datelor (CEPD). Una dintre ele, referitoare la WhatsApp, a fost notificată ulterior DPC şi va face obiectul unei decizii săptămâna viitoare.

Asociaţia NOYB de apărare a vieţii private, aflată la originea celor trei plângeri împotriva Meta, acuză gigantul american că reinterpretează consimţământul 'ca un simplu contract de drept civil', care nu permite refuzarea publicităţii ţintite.

În octombrie 2021, autoritatea irlandeză propusese iniţial un proiect de decizie care valida baza juridică utilizată de Facebook şi propunea o amendă între 26 şi 36 milioane de euro pentru lipsă de transparenţă.

Citește și: Zelenski nu se grăbește să modifice legea minorităților: „Înarmarea este o prioritate acum”

Comisia Naţională de Informatică şi Libertăţi (CNIL, autoritatea franceză de protecţie a datelor personale) şi alte autorităţi de reglementare şi-au exprimat dezacordul faţă de acest proiect de sancţiuni, considerându-l mult prea slab. Ele au cerut CEPD să judece diferendul, iar aceasta le-a dat câştig de cauză în chestiunea bazei juridice.

Asociaţia NOYB a salutat miercuri decizia, considerând că ea va obliga Meta să creeze 'o opţiune de consimţământ da/nu' pentru utilizarea datelor personale ale utilizatorilor săi, fără de care compania 'nu le poate utiliza datele personale pentru o publicitate personalizată'.

Într-o declaraţie transmisă AFP, Meta şi-a declarat 'dezamăgirea' faţă de decizie şi şi-a anunţat intenţia de a face apel, 'atât pe fond, cât şi faţă de amenzi'.

Citește și: Mama lui Pele, în vârstă de 100 ani, nu știe că fiul ei a murit: Cortegiul va trece prin fața casei

'Dezbaterea în jurul bazelor juridice' pentru procesarea datelor personale 'durează de ceva timp şi companiile sunt confruntate cu o lipsă de certitudini de reglementare în acest domeniu', consideră Meta.

'Aceste decizii nu împiedică publicitatea ţintită sau personalizată', iar 'firmele de publicitate pot continua să utilizeze platformele noastre pentru a viza clienţi potenţiali, a-şi dezvolta activitatea şi a crea noi pieţe', adaugă Meta.

Autoritatea irlandeză a condamnat deja gigantul californian în septembrie la o amendă de 405 milioane de euro pentru abateri în ce priveşte procesarea datelor minorilor, iar în noiembrie la o amendă de 265 milioane de euro pentru protejarea insuficientă a datelor utilizatorilor.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te