ANI, după ce ITM Bihor a înlocuit numele cu numere: Numele funcționarilor nu pot fi anonimizate

DE Flavia Drăgan | Actualizat: 01.03.2021 - 23:19
ANI: numele funcționarilor publici nu pot fi anonimizate în declarațiile de avere, chiar dacă nu-și dau acordul. Sursă imagine: ebihoreanu.ro
ANI: numele funcționarilor publici nu pot fi anonimizate în declarațiile de avere, chiar dacă nu-și dau acordul. Sursă imagine: ebihoreanu.ro

Numele funcționarilor publici nu pot fi anonimizate în declarațiile de averel, prelucrarea acestor date servind interesului public, arată Agenția Națională de Integritate la solicitarea Newsweek România.

SHARE

Precizările Agenției Naționale de Integritate apar în contextul în care Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Bihor a anonimizat numele inspectorilor de muncă pe site-ul oficial, punând numere ăn loc de nume și susținând, într-un răspuns pentru Newsweek România, că a făcut acest lucru pentru că nu toți angajații și-au dat acordul să le apară numele în declarația de avere.

Astfel, cei 57 de angajați au trecute pe site numere în loc de nume, iar 17 dintre ei au numele complet șterse în declarațiile de avere.

ITM Bihor a susținut că a decis astfel bazându-se pe regulamentul european privind GDPR, care spune că „date cu caracter personal înseamnă orice informații privind o persoană fizică identificată sau identificabilă, o persoană fizică identificabilă este o persoană care poate fi identificată, direct sau indirect, în special prin referire la un element de identificare, cum ar fi un nume (...)”.

Amintim că practica secretizării declarațiilor de avere ale angajaților la ITM Bihor datează de trei ani, după cum a scris Ebihoreanul

Citește mai multe aici: Declarații de avere la secret: inspectorii de muncă de la ITM Bihor și-au pus numere în loc de nume

ITM Bihor se ascunde după GDPR pentru secretizarea declarațiilor de avere ale angajaților

De ce nu pot fi anonimizate numele funcționarilor publici în declarațiile de avere

Agenția Națională de Integritate (ANI) contrazice însă Inspectoratul de Muncă Bihor, explicând că același regulament european invocat de ITM Bihor arată că „prelucrarea datelor cu caracter personal este legală dacă se aplică una dintre următoarele condiții: „situația în care prelucrarea este necesară în vederea îndeplinirii unei obligații legale care îi revine operatorului; (...) prelucrarea este necesară pentru îndeplinirea unei sarcini care servește unui interes public sau care rezultă din exercitarea autorității publice cu care este învestit operatorul”.

Prelucrarea este legală dacă este îndeplinită cel puțin una dintre condiții, nefiind solicitată o îndeplinire cumulativă. Astfel încât, consimțământul persoanei este obligatoriu pentru legalitatea prelucrării doar în cazul în care nu se întrunește nici măcar una dintre celelalte condiții subsecvente, printre care și cele menționate”, explică ANI. 

ANI mai precizează și că Legea 176/2010, privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, prevede că vor fi anonimizate: adresa/adresele imobilelor declarate, cu excepţia localităţii unde sunt situate, adresa instituţiei care administrează activele financiare, codul numeric personal al declarantului, semnătura declarantului.

ANI a mai precizat, în răspunsul pentru Newsweek România, că „în cuprinsul declaraţiilor de avere datele cu privire la numele și prenumele  persoanei declarante nu fac parte din informațiile care se anonimizează conform prevederilor legale”. 

 

Explicațiile ANI privind GDPR și anonimizarea declarațiilor de avere 

Redăm precizările Agenției Naționale de Integritate, la solicitarea Newsweek România: 

„1.  Situația de fapt analizată:  Se solicită un punct de vedere al Agenției Naționale de Integritate privind anonimizarea numelui și prenumelui persoanei declarante în declarația de avere .

2.  Dispoziții legale aplicabile:

Conform prevederilor din Regulamentul UE 679/27.04.2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor):

(...) Art. 6

(1)   Prelucrarea este legală numai dacă și în măsura în care se aplică cel puțin una dintre următoarele condiții:

               a) persoana vizată și-a dat consimțământul pentru prelucrarea datelor sale cu caracter personal pepentru unul sau mai multe scopuri specifice;

               b) prelucrarea este necesară pentru executarea unui contract la care persoana vizată este parte sau pentru a face demersuri la cererea persoanei vizate înainte de încheierea unui contract;

               c) prelucrarea este necesară în vederea îndeplinirii unei obligații legale care îi revine operatorului;

               d) prelucrarea este necesară pentru a proteja interesele vitale ale persoanei vizate sau ale altei persoane fizice;

               e) prelucrarea este necesară pentru îndeplinirea unei sarcini care servește unui interes public sau care rezultă din exercitarea autorității publice cu care este învestit operatorul;

               f) prelucrarea este necesară în scopul intereselor legitime urmărite de operator sau de o parte terță, cu excepția cazului în care prevalează interesele sau drepturile și libertățile fundamentale ale persoanei vizate, care necesită protejarea datelor cu caracter personal, în special atunci când persoana vizată este un copil.

Litera (f) din primul paragraf nu se aplică în cazul prelucrării efectuate de autorități publice în îndeplinirea atribuțiilor lor.

Scopul prelucrării este stabilit pe baza respectivului temei juridic sau, în ceea ce privește prelucrarea menționată la alineatul (1) litera (e), este necesar pentru îndeplinirea unei sarcini efectuate în interes public sau în cadrul exercitării unei funcții publice atribuite operatorului.

În conformitate cu prevederile din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu modificările și completările ulterioare:

„Art. 2: Declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese se completează potrivit anexelor nr. 1 şi 2 şi se trimit Agenţiei copii certificate, împreună cu codul numeric personal al declarantului.

Art 6

(1) Persoanele responsabile cu implementarea prevederilor referitoare la declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese îndeplinesc următoarele atribuţii:

(...) e) asigură afişarea şi menţinerea declaraţiilor de avere şi ale declaraţiilor de interese, prevăzute în anexele nr. 1 şi 2, pe pagina de internet a instituţiei, dacă aceasta există, sau la avizierul propriu, în termen de cel mult 30 de zile de la primire, prin anonimizarea adresei imobilelor declarate cu excepţia localităţii unde sunt situate, a adresei instituţiei care administrează activele financiare, a codului numeric personal, precum şi a semnăturii. Declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese se păstrează pe pagina de internet a instituţiei şi a Agenţiei pe toată durata exercitării funcţiei sau mandatului şi 3 ani după încetarea acestora şi se arhivează potrivit legii;

Din interpretarea sistematică a prevederilor legale menționate, rezultă următoarele:

Conform dispozițiilor din Regulamentul european al protecției datelor cu caracter personal,  „încălcarea securității datelor cu caracter personal” reprezintă o încălcare a securității care duce, în mod accidental sau ilegal, la distrugerea, pierderea, modificarea, ori o divulgare neautorizată a datelor cu caracter personal transmise, stocate sau prelucrate într-un alt mod, sau la accesul neautorizat la acestea;

Prelucrarea datelor este legală numai dacă și în măsura în care se aplică cel puțin una dintre condițiile enumerate de art. 6 al Regulamentului;

Printre aceste condiții, sunt menționate:

Ø    situația în care prelucrarea este necesară în vederea îndeplinirii unei obligații legale care îi revine operatorului;

Ø      prelucrarea este necesară pentru îndeplinirea unei sarcini care servește unui interes public sau care rezultă din exercitarea autorității publice cu care este învestit operatorul;

Din formularea textului normativ, reiese faptul că prelucrarea este legală dacă este îndeplinită cel puțin una dintre condiții, nefiind solicitată o îndeplinire cumulativă. Astfel încât, consimțământul persoanei este obligatoriu pentru legalitatea prelucrării doar în cazul în care nu se întrunește nici măcar una dintre celelalte condiții subsecvente, printre care și cele menționate.

Pentru ca prelucrarea să fie legală, temeiul pentru situațiile menționate la art. 6 alin. 1 lit. (c) și (e) trebuie să fie prevăzut în dreptul intern care se aplică operatorului;

În acest sens, scopul prelucrării este stabilit pe baza respectivului temei juridic sau, în ceea ce privește prelucrarea menționată la alin. (1) lit.(e), este necesar pentru îndeplinirea unei sarcini efectuate în interes public sau în cadrul exercitării unei funcții publice atribuite operatorului.

Obligația legală a completării și depunerii declarațiilor de avere și de interese de către categoriile de persoane indicate, precum și modelul tip al formularelor acestor declarații, sunt cuprinse în Legea nr. 176/2010 – lege specială în materie, act normativ ce se bucură de o deplină claritate și aplicabilitate.

Scopul Agenţiei Naționale de Integritate este asigurarea integrităţii în exercitarea demnităţilor şi funcţiilor publice şi prevenirea corupţiei instituţionale, prin exercitarea de responsabilităţi în evaluarea declaraţiilor de avere, a datelor şi informaţiilor privind averea, precum şi a modificărilor patrimoniale intervenite, a incompatibilităţilor şi a conflictelor de interese potenţiale în care se pot afla persoanele prevăzute la art. 1, pe perioada îndeplinirii funcţiilor şi demnităţilor publice.

Conform normelor exprese, Legea nr. 176/2010, cu modificările și completările ulterioare, în curpinsul declarațiilor de avere și de interese depuse de categoriile de persoane prevăzute de lege, vor fi anonimizate:

Ø    adresa/adresele imobilelor declarate, cu excepţia localităţii unde sunt situate,

Ø    adresa instituţiei care administrează activele financiare,

Ø    codul numeric personal al declarantului,

Ø    semnătura declarantului.

Activitatea de anonimizare a elementelor prevăzute de lege în mod expres reprezintă o atribuție legală exclusivă a persoanelor responsabile cu implementarea prevederilor referitoare la declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese.

Conform normelor legale exprese, Legii nr. 176/2010, cu modificările și completările ulterioare, în cuprinsul declaraţiile de avere datele cu privire la numele și prenumele  persoanei declarante nu fac parte din informațiile care se anonimizează conform prevederilor legale.

Din cele expuse de dumneavoastră și din interpretarea sistematică a prevederilor legale aplicabile, vă comunicăm faptul că, persoanele care dețin funcții dintre cele prevăzute la art. 1 alin. 1 Legea nr. 176/2010 au obligația completării și depunerii declarațiilor de avere și de interese, conform legii, cu respectarea conținutului formularelor cuprinse la anexele I și II ale Legii nr. 176/2010”. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te