Avioanele MiG 21 Lancer sunt echipate cu un scaun de catapultare KM-1M, ce asigură salvarea echipajului la înălţime 0 şi o viteză minimă de 130 km/h.
Citește și: MIG 21 Lancer, prăbuşit în apropiere de Reghin. Pilotul a reuşit să se catapulteze
Avioanele MiG au o lungime de 14,5 metri, înălţimea de 4,1 metri şi anvergura de 7,15 metri. Greutatea avionului gol este de 5.750 de kilograme, iar greutatea maximă la
decolare trebuie să nu depăşească 10.400 de kilograme.
Citește și: Capii clanului Căldăraș, Ghiță, Baloo, Garoafa și Miloș, 45 de ani de închisoare pentru atac armat
Toate incidentele aeriene în care au fost implicate avioane MiG 21 aparținând Forțelor Aeriene Române
- 2 martie 1994 - Un avion MiG 29 s-a prăbuşit la aeroportul militar Mihail Kogălniceanu, în timpul unui zbor de antrenament. Pilotul şi-a pierdut viaţa, iar aeronava a
fost distrusă.
- 10 martie 1994 - Unei aeronave MiG 23, cu dublă comandă, în timpul apropierii de aerodrom pentru aterizare, i s-a oprit motorul la înălţimea de 400 m de sol şi la
aproximativ 8 km faţă de pista de decolare-aterizare. Aeronava aparţinea unităţii de aviaţie din Timişoara. Piloţii s-au salvat prin catapultare.
- 18 mai 1994 - Un avion MiG 21 s-a prăbuşit în timpul unui zbor de antrenament. În urma accidentului, pilotul a murit, iar avionul, aparţinând unităţii de aviaţie militară
din Timişoara, a fost distrus.
- 9 august 1994 - Un MiG-23 s-a prăbuşit în timp ce încerca să aterizeze pe aeroportul militar din localitatea Mihail Kogălniceanu. Pilotul s-a catapultat.
- 6 octombrie 1994 - Un avion MiG-21 s-a prăbuşit pe poligonul Bogata, de lângă Turda, în timpul unei aplicaţii militare. Pilotul s-a catapultat.
- 14 octombrie 1994 - Un avion MiG 21 s-a prăbuşit, iar pilotul Adrian Truşcă şi-a pierdut viaţa. În urma anchetei s-a constatat că erorile pilotului au stat la baza
accidentului.
- 27 iulie 1995 - Un avion MiG 21, de la UM 019051-Deveselu, s-a prăbuşit după aproximativ 15 minute de la decolare. Aparatul executa un zbor de cercetare meteo,
combinat cu un exerciţiu de luptă ce simula trageri în ţinte terestre. În urma accidentului, şi-au pierdut viaţa ambii piloţi.
- 29 august 1995 - Un avion MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit pe aerodromul Giarmata, de lângă Timişoara. Cei doi piloţi au reuşit să se salveze prin catapultare.
- 9 mai 1996 - Un MiG 21 a intrat într-o cabină de dirijare a zborului pe Aeroportul Militar Borcea. Nu s-au înregistrat victime.
- 29 octombrie 1996 - Un avion MiG-21 a aterizat forţat pe Aeroportul din Timişoara, întrucât trenul de aterizare din partea dreaptă nu s-a deschis.
- 22 mai 1997 - Un avion militar tip MiG 21, din dotarea unităţii militare de la Bacău, s-a prăbuşit în zona localităţii Pârjol, judeţul Bacău. Pilotul s-a salvat prin
catapultare.
- 10 decembrie 1997 - Un avion tip MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit în timpul unui zbor de instrucţie, aparatul fiind distrus în urma impactului cu solul, însă piloţii
s-au catapultat.
- 22 octombrie 1998 - Un aparat MiG 29 ce participa la un exerciţiu de antrenament de la Baza Mihail Kogălniceanu a fost nevoit să aterizeze forţat în urma semnalării
unei defecţiuni la unul dintre motoare. Avionul era condus de un pilot român şi unul francez.
- 21 aprilie 1999 - Un avion MiG-21 a fost avariat la aterizare, în apropiere de Câmpia Turzii, ca urmare a unei erori de pilotaj.
- 12 mai 1999 - Un avion românesc de luptă tip MIG 23 s-a prăbuşit în zona localităţii Căpâlnaş, la şapte kilometri sud de Săvârşin, judeţul Arad. Pilotul, locotenentul
comandor Dorin Eremie Craiu, şi-a pierdut viaţa.
- 17 august 1999 - Un aparat cu dublă comandă al Bazei Aeriene 95 s-a prăbuşit în apropierea unităţii de aviaţie din Bacău. Cauza a constituit-o o eroare în tehnica
pilotajului. Ambii piloţi s-au salvat prin catapultare. Avionul s-a prăbuşit imediat după decolare, la circa trei kilometrii de capătul pistei.
- 15 martie 2000 - Un avion de vânătoare MiG 21 Lancer aparţinând Bazei Aeriene Giarmata, judeţul Timiş, a suferit o avarie la trenul principal de aterizare, în timp ce se
întorcea dintr-un zbor de instrucţie. În timpul aterizării, imediat după ce a atins pista, avionul s-a dezechilibrat şi s-a înclinat zece centimetri pe partea stângă, din cauza
ruperii unei roţi din trenul de aterizare.
- 13 iulie 2001 - Un aparat al SC Aerostar Bacău s-a prăbuşit într-o zonă muntoasă din dreptul localităţii Tazlăul Mare, iar pilotul a reuşit să se catapulteze. Comisia care a
anchetat cauzele prăbuşirii avionului militar MIG 21 Lancer a exclus varianta erorii de pilotaj, concluzie la care anchetatorii au ajuns după decodarea cutiei negre a
aparatului de zbor.
- 21 februarie 2002 - Un avion MiG 21 Lancer, cu simplă comandă, aparţinând Bazei 86 Aeriene Feteşti, s-a prăbuşit în lacul piscicol Iezer, din apropierea municipiului
Călăraşi. Avionul a fost distrus, iar pilotul, Adrian Săvulescu, şi-a pierdut viaţa. Zborul se efectua în cadrul unui antrenament de strictă supraveghere. Accidentul a fost
provocat de impactul cu o pasăre.
- 26 martie 2002 - Un aparat al Bazei Aeriene 71 s-a prăbuşit în apropiere de Turda, însă pilotul a reuşit să se salveze. Cauza a fost defectarea sistemului de alimentare cu
combustibil a motorului.
- 9 octombrie 2002 - O bombă de aviaţie s-a desprins de pe grinda unui avion MiG 21 Lancer, imediat după decolarea aparatului de pe aeroportul din Bacău, căzând la
aproximativ 450 de metri de capătul de nord al pistei. Nu s-au înregistrat victime sau pagube materiale.
- 23 octombrie 2002 - Un avion MiG 21 Lancer, care efectua un zbor de instrucţie în simplă comandă, s-a prăbuşit de la o înălţime de 30 de metri, la capătul pistei de
decolare de pe aerodromul Unităţii de Aviaţie din Bacău. Pilotul avionului, care era singur la bord, a reuşit să se catapulteze înaintea impactului aparatului de zbor cu
solul. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.
- 26 septembrie 2003 - Un avion MiG 21 Lancer s-a prăbuşit în apropiere de Câmpia Turzii, iar pilotul, căpitanul comandor Sorin Popa, a murit, nereuşind să se
catapulteze. Accidentul aviatic s-a produs pe un deal din vecinătatea comunei Viişoara. Aparatul de zbor aparţinea unităţii aviatice de la Luna şi executa un zbor de
antrenament. Cauza a fost dezorientarea spaţială.
- 26 august 2004 - Două aeronave MiG 21 Lancer cu simplă comandă s-au ciocnit în zbor, la 20 de minute de la decolarea de pe aeroportul din Câmpia Turzii, piloţii
reuşind să se catapulteze şi fiind recuperaţi. Cauza accidentului a fost reprezentată de o eroare umană, dar şi de condiţii meteo nefavorabile.
- 8 martie 2005 - Un avion MiG 21 Lancer cu simplă comandă aparţinând Bazei Aeriene 86 Feteşti s-a prăbuşit în zona localităţii Însurăţei, din judeţul Brăila. Pilotul s-a
catapultat, supravieţuind accidentului, dar aparatul de zbor a fost distrus aproape în întregime. Accidentul a avut drept cauză probabilă pierderea stabilităţii aerodinamice a
aeronavei prin acţionarea ener Setări cookies gică de către pilot a comenzilor, pentru asigurărea avantajului câştigării luptei aeriene.
- 22 noiembrie 2006 - O aeronavă MiG 21 Lancer s-a prăbuşit la Beliu, în judeţul Arad. Aeronava a funcţionat normal pe întreaga durată a zborului, de la decolare până la
impactul cu solul. Comisia de investigare a apreciat că producerea catastrofei aeriene poate fi atribuită "instalării subite a pierderii de conştienţă a pilotului, indusă de unul
de factorii de mediu sau de o afecţiune psiho-fizică pre-existentă în stare latentă". Pilotul, care se afla singur în avion, a decedat.
- 14 august 2007 - Rezervorul suplimentar al unui avion MiG 21 LanceR, aparţinând Bazei 95 Aeriene Bacău, s-a desprins necomandat în timpul unei misiuni de cercetare
meteorologică şi a căzut pe o pajişte.
- 28 august 2007 - Traficul pe Aeroportul Internaţional Timişoara a fost blocat timp de mai bine de o oră, după ce un avion MiG 21 Lancer a făcut pană la aterizare, una
dintre roţi explodând, iar resturile împrăştiindu-se pe pista care fost închisă.
- 30 octombrie 2007 - Un avion MiG 21 Lancer aparţinând Bazei 71 Aeriene Câmpia Turzii a fost implicat într-un incident aviatic, soldat cu spargerea cupolei şi
desprinderea fuselajului, în urma impactului cu un obiect neidentificat, posibil cu o pasăre.
-1 noiembrie 2010 - Un aparat se prăbuşeşte în apropiere de Câmpia Turzii. Doi piloţi militari îşi pierd viaţa.
- 23 august 2012 - Un avion militar IAR 99 Şoim cu dublă comandă s-a prăbuşit la Craiova, în timp ce efectua zboruri de probă. Aeronava, care aparţinea Centrului de
Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova, s-a prăbuşit la scurt timp de la decolare, la 500 de metri nord de pistă.
- 12 iunie 2017 - Un aparat de zbor MiG-21 Lancer din cadrul Flotilei 86 a Forţelor Aeriene Române s-a prăbuşit la aproximativ 8 km de capătul de sud al pistei
Aeroportului Internaţional Mihail Kogălniceanu. Avionul plecase de la Baza aeriană Mihail Kogălniceanu şi efectua un zbor de antrenament.
- 7 iulie 2018 - Un MIG 21 Lancer s-a prăbuşit la un show aviatic la baza aeriană Borcea. Pilotul a murit.
16 iulie 2018 - Un aparat IAR 99 Şoim, aparţinând Bazei 95 Aeriene "Erou căpitan aviator Alexandru Şerbănescu" din Bacău, s-a prăbuşit în judeţul Bacău, în zona localităţii Nicolae Bălcescu. Cei doi piloţi au reuşit să se catapulteze.
7 iulie 2018 - Un MiG 21 Lancer, care participa la mitingul organizat cu prilejul Zilei Porţilor deschise de la Baza Aeriană Borcea, s-a prăbuşit în timpul demonstraţiei, în apropierea staţiei de taxare de la Feteşti. Pilotul, locotenent-comandorul Florin Rotaru, în vârstă de 36 de ani, a murit, după ce a refuzat să se catapulteze, el rămânând la manşă pentru a duce avionul cât mai departe de oamenii care participau la eveniment.
12 iunie 2017 - Un aparat MiG-21 Lancer, din cadrul Flotilei 86 a Forţelor Aeriene Române, s-a prăbuşit la aproximativ 8 km de pista Aeroportului Internaţional Mihail Kogălniceanu. Avionul decolase de la Baza aeriană Mihail Kogălniceanu şi efectua un zbor de antrenament. Pilotul avionului era conştient.
23 august 2012 - Un avion militar IAR 99 Şoim cu dublă comandă, s-a prăbuşit, la Craiova, în timpul unor zboruri de probă. Aeronava aparţinea Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova şi s-a prăbuşit la scurt timp de la decolare. Pilotul aeronavei a murit la impact, iar instructorul, care a reuşit să se catapulteze, a fost grav rănit.
1 noiembrie 2010 - O aeronavă militară MiG-21 Lancer cu dublă comandă s-a prăbuşit lângă baza militară de la Câmpia Turzii. Cei doi piloţi şi-au pierdut viaţa. Aeronava executa o misiune de cercetare meteo în vederea pregătirii unor zboruri de instrucţie.
5 iulie 2010 - Pe aerodromul de la Tuzla s-a prăbuşit un aparat AN-2, aparţinând Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene din Boboc, care executa o misiune de zbor pentru antrenamente de paraşutare. La bordul aeronavei se aflau patru membri ai echipajului şi 9 militari din cadrul Forţelor Navale. La puţin timp de la decolare, aeronava a pierdut înălţime şi s-a prăbuşit. În urma impactului cu solul, avionul a luat foc, 12 persoane au murit şi alte două au fost rănite, potrivit Agerpres.