DNA, prins în mrejele afacerii duty-free. Interesele Chinei într-o afacere de milioane de euro

DE Stelian Negrea | Actualizat: 17.05.2023 - 09:50
Contractul pentru prelungirea contractelor de închiriere pentru spațiile duty free și de catering de pe aeroportul Otopeni expiră la începutul lui iunie 2023 - Foto: INQUAM PHOTOS/ George Călin
Contractul pentru prelungirea contractelor de închiriere pentru spațiile duty free și de catering de pe aeroportul Otopeni expiră la începutul lui iunie 2023 - Foto: INQUAM PHOTOS/ George Călin
Sorin Grindeanu a fost unul din susținătorii companiei chinezești Huawei pentru a participa la licitația națională pentru rețeaua de telefonie 5G - Foto: INQUAM PHOTOS/ Sabin Cirstoveanu
Sorin Grindeanu a fost unul din susținătorii companiei chinezești Huawei pentru a participa la licitația națională pentru rețeaua de telefonie 5G - Foto: INQUAM PHOTOS/ Sabin Cirstoveanu

Ancheta DNA privind mitele colosale pentru spațiile duty-free din aeroportul Otopeni a răsărit chiar în preajma unei posibile licitații pe care Transporturile se tot chinuie să o lanseze în această perioadă.

SHARE

Pentru licitație și-au anunțat interesul multe companii, inclusiv una franceză cu conexiuni chinezești. La 5 decembrie, Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) a prelungit pentru șase luni contractul de închiriere a spațiilor duty free și a celor cu profil gastronomic de pe aeroportul Otopeni.

Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor însărcinat cu sectorul aviației, în coordonarea căruia se afla și Aeroportul Otopeni, era la vremea respectivă, ca și acum, Bogdan Mândrescu, un apropiat al liderului PSD Marcel Ciolacu.

Numele acestuia este menționat în ordonanța procurorilor, însă la mod descriptiv, și nu face parte, deocamdată, din categoria inculpaților.

Ministrul al Transporturilor la momentul acestei prelungiri considerate ilegale de procurorii DNA era Sorin Grindeanu. Acesta este și acum ministru, iar numele său nu apare nicăieri în referatul procurorilor în afară de câteva mențiuni ale unor inculpați. Mândrescu este unul din oamenii de încredere ai lui Grindeanu, care-l lasă la șefia ministerului când pleacă în concediu sau în delegații în străinătate.

Contractul pentru prelungirea contractelor de închiriere pentru spațiile duty free și de catering de pe aeroportul Otopeni expiră la începutul lui iunie 2023.

Filiera chinezească

Atât Mândrescu, cât și Grindeanu sunt doi apropiați ai companiilor chinezești.

Mândrescu a oferit consultanță grupului chinez Inspur. Acest grup a fost trecut pe „lista neagră“ a Departamentului de Apărare al SUA în anul 2020, pentru a contracara strategia de dezvoltare a complexului militar – civil al Republicii Populare Chineze, care sprijină obiectivele de modernizare ale armatei chineze prin asigurarea accesului acesteia la tehnologii și expertiză avansate.

Deși numele său era menționat explicit de inculpații din dosarul DNA că ar avea influență pentru a împiedica prelungirea semnării contractelor de închiriere, Mândrescu declara, în urmă cu 11 luni, pentru Newsweek România, că nu are niciun fel de legătură cu afacerea spațiilor duty free din Otopeni.

„Cât privește celelalte întrebări (n.r. referitoare la activitatea CNAB aflat în directa sa subordonare), acestea țin de activitatea companiilor din subordinea ministerului, iar în conformitate cu prevederile OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, autoritatea publică tutelară nu poate interveni în activitatea de administrare și conducere a întreprinderii publice. Pe cale de consecință vă rugăm să vă adresați conducerilor companiilor respective“.

Grindeanu, alt susținător al intereselor chinezești

Sorin Grindeanu (foto) a fost unul din susținătorii companiei chinezești Huawei pentru a participa la licitația națională pentru rețeaua de telefonie 5G.

Acesta a acordat în 2017 un interviu agenției de stat chineze Xinhua, în care apăra compania Huawei acuzată în Occident că spionează guvernele vestice în favoarea Partidului Comunist Chinez.

Newsweek România a scris cum în jurul afacerii din Aeroportul Otopeni se dă o bătălie între actualii chiriași, Millenium Pro Design SRL și Dnata Catering SRL, și alte companii interesate dintre care se remarcă de departe numele companiei franceze Lagardère deținută de grupul Vivendi,

Investitori deținuți de statul chinez și-au sporit în ultimii ani numărul de acțiuni și influența în grupul francez. Este vorba de  jd.com, cel mai mare retailer online din China, rivalul Alibaba, și China Jianjyn Investment (JIC), un fond de investiții al statului chinez care a achiziționat o tremie din acțiunile filialei din Asia a Lagardère.

Lagardère: Vrem să intrăm pe Otopeni

Ancheta DNA a răsărit chiar în perioada în care există un interes major din partea multor companii pentru a-și trage o felie cât mai mare din afacerea din cel mai mare aeroport al României.

Cea mai insistentă dintre acestea este compania franceză Lagardère deținută de grupul Vivendi, cu puternice conexiuni chinezești.

Această companie nu a făcut vreun secret din faptul că ar dori să intre pe aeroportul Otopeni, ba mai mult, oficialii acesteia pun presiune pe oficialii români pentru a organiza procedurile pentru a scoate la licitație spațiile din acest aeroport.

„Reprezentanții Lagardère au solicitat de-a lungul timpului mai multe întâlniri cu reprezentații CNAB. Ultima întâlnire cu aceștia a avut loc la finalul lunii aprilie, ca urmare a unui eveniment al mediului de afaceri, la care au fost prezenți și reprezentații Ministerului Transportului și care a avut ca tematică sectorul transporturilor aeriene, fiind organizat și găzduit de către Ambasada Franței și Asociația Aeroporturilor din România.

Scopul întâlnirii solicitate către CNAB a fost prezentarea în linii generale a portofoliului și a experienței pe care o are Lagardère în relație cu alte aeroporturi din UE, precum și discutarea la nivel general a obiectivelor strategice ale CNAB în ceea ce privește dezvoltarea capacitaților viitoare, respectiv a facilitaților existente din punct de vedere al activităților comerciale Food și Non Food“, declara, în urmă cu 11 luni, pentru Newsweek România, George Dorobanțu, directorul general al CNAB, denunțătorul din dosarul DNA.

Ce zice Lagardère

Într-un răspuns pentru Newsweek România, oficialii Lagardère Travel susțin că intențiile lor în privința extinderii pe aeroportul Henry Coandă au fost făcute publice:

„Lagardère Travel Retail este construită pe o cultură a transparenței și a practicilor corecte de afaceri, aderând la principiile de concurență deschisă care creează premisele pentru a oferi clienților servicii de calitate.

Date fiind prezența noastră de lungă durată în România și interesul nostru strategic de a dezvolta o ofertă completă pentru pasagerii români, compania și-a exprimat în mod deschis și public interesul de a participa în orice fel de procedură de licitație publică pentru operațiunile de retail de călătorie din Aeroportul București Otopeni, având în vedere expirarea în viitorul apropiat a contractelor cu actualii operatori și ținând cont de cadrul local legal în vigoare. Misiunea noastră este de a asigura servicii de retail de înaltă calitate călătorilor și suntem încrezători că acest lucru poate fi realizat doar printr-un proces de licitație publică deschisă, transparentă și competitivă“.

Șpăgi de 22 milioane de euro

Procurorii DNA acuză foști directori ai Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB) și doi oameni de afaceri, Cătălin Lăscuț, patronul firmei Millenium Pro Design SRL, și Saadeh Hardan, directorul general al firmei Dnata Catering SRL, deținută de Emirates, gigantul din Emiratele Arabe Unite, că au făcut presiuni pentru prelungirea ilegală a contractelor de închiriere pentru spațiile magazinelor duty free și a celor de catering/alimentație de pe Aeroportul Otopeni. Schema cuprindea și mite amețitoare de nu mai puțin de 22,4 milioane de euro.

Conform estimărilor Newsweek România, afacerile celor două companii ating anual circa 200 milioane de euro. În mod ironic, aproximativ 60% dintre acestea sunt reprezentate de vânzările de apă și țigări, produse fără niciun fel de grad de sofisticare sau cu preț de vânzare strict reglementat.

În  mod ironic, conform stenogramelor apărute în mass-media după ce ordonanța procurorilor DNA a devenit publică, cei doi oameni de afaceri reușiseră să obțină o prelungire cu șase luni a contractelor de pe aeroportul Otopeni.

Prelungiri similare au fost obținute și pentru contractele de pe aeroporturile din Craiova, Bacău și chiar Timișoara, fieful electoral al ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Deși aceste contracte au fost prelungite pe timpul mandatului atât al secretarului de stat din Ministerul Transporturilor, Bogdan Mândrescu, dar mai ales al lui ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, în referatul procurorilor DNA apar referiri care-l plasează pe acesta din urmă în afara oricăror suspiciuni de corupție.

Grindeanu este făcut ciufut de inculpații din dosar, procurorii DNA creionându-i în stenogramele apărute un profil de om greu de corupt.

Bogdan și patronul Realitatea TV

În toată această afacere au fost men-ționate, printre altele, și numele europarlamentarului liberal Rareș Bogdan și al patronului postului de știri Realitatea TV, Maricel Păcuraru.

Acesta din urmă ar fi făcut presiuni asupra conducerii CNAB pentru a determina șefimea acestei companii să își vândă pachetul de 10% din acțiunile pe care le deține la compania Romprest către o companie off-shore deținută de Păcuraru.

Procurorii susțin că pe Realitatea TV au apărut o serie de emisiuni în care conducerea CNAB a fost denigrată tocmai cu scopul de a o determina să își schimbe poziția referitoare la vânzarea pachetului de acțiuni de la Romprest. 

Numele europarlamentarului PNL, Rareș Bogdan, a fost menționat de inculpații din dosar ca o posibilă susținere pentru prelungirea cu 10 ani a contractelor de închiriere a spațiilor din aeroportul Otopeni către cele două companii ai căror patroni sunt inculpați în acest dosar.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te