De ce Pepsi-Cola, 7Up și Mirinda se mai găsesc încă în Rusia. Cam 500 de companii fac aşa

DE Florin Budescu | Actualizat: 29.09.2023 - 12:18
Pepsi-Cola, 7Up și Mirinda se mai găsesc încă în Rusia - Foto: Profimedia Images
Pepsi-Cola, 7Up și Mirinda se mai găsesc încă în Rusia - Foto: Profimedia Images

Pepsi-Cola, 7Up și Mirinda se mai găsesc încă pe piaţa de bunuri de consum din Rusia. Sute de companii au părăsit Rusia, din cauza invaziei din Ucraina, dar altele invocă preocupări legate de profituri – și chiar umanitare – drept motive pentru a rămâne acolo.

SHARE

După primele atacuri aeriene asupra Ucrainei, în februarie 2022, directorii companiilor cu operațiuni și holdinguri în Rusia au fost forțați să se pronunțe în favoarea unuia dintre statele combatante. Această decizie a avut repercursiuni semnificative.

Rusia rămâne o piață de afaceri majoră, cu o populație de 145 de milioane de consumatori. PIB-ul ei din 2022 a fost de 2,24 trilioane de dolari, imediat după Franța. Companiile care pleacă trebuie să renunțe la profituri semnificative.

Pepsi-Cola, 7Up și Mirinda se mai găsesc încă în Rusia

Cu toate acestea, în contextul unui război istovitor, care a dus la zeci de mii de victime civile și condamnarea internațională a Rusiei, companiile riscă să/și păteze grav reputația, dacă aleg să rămână acolo.

În plus, o combinație de aspecte ale relațiilor publice internaționale (condamnare, sancțiuni și riscuri ale interferențelor guvernului rus) a oferit companiilor motive întemeiate pentru a părăsi țara, după izbucnirea conflictului.

„Unii au decis să rămână, alții au decis să plece foarte rapid, iar alții au tras de timp”, spune Roman Sidortsov, un profesor asociat de politici energetice la Universitatea Tehnologică din Michigan, SUA, care a activat în sfera guvernanței corporative și a predat în Rusia, conform Ştirile TVR.

Citeşte şi: Guvernul vrea să atragă în România companiile care pleacă din Rusia, Belarus și Ucraina

Una dintre cele mai mari corporații care s-a retras aproape imediat a fost British Petroleum, care a părăsit țara după trei zile de la începutul conflictului. Pe 1 martie, BMW a anunțat că va sista producția și importurile în Rusia.

Iar după ce a anunțat pentru prima dată planul de a părăsi Rusia, în martie 2022, Heineken și-a vândut filiala din Rusia firmei rusești de ambalaje Arnest, pentru un singur euro, în luna august a anului curent, înregistrând o pierdere de 300 de milioane de euro.

Experții nu au convenit asupra numărului exact de companii care au părăsit Rusia și asupra a ceea ce constituie o retragere completă.

Citeşte şi: Gigantul IBM anunță că pleacă din Rusia și își concediază toți angajații

Institutul de Studii Economice din Kiev (KSE), care monitorizează companiile străine ce vând sau operează în Rusia, în cadrul proiectului „Leave Russia”, estimează că au plecat 300 de companii.

Potrivit unei liste similare întocmite de Institutului de conducere a directorilor executivi de la Yale (CELI), s-au retras aproximativ 1.000 de companii. Dar sute de firme străine continuă să opereze în Rusia sau să-și vândă produsele acolo.

Institutul KSE susține că 1.400 de companii încă își desfășoară într-o oarecare măsură activitatea în interiorul țării; potrivit calculelor făcute de CELI, în jur de 500 de companii procedează astfel.

PepsiCo, în vizor

Un nume recogniscibil de pe lista KSE este PepsiCo. La începutul lunii septembrie, Agenția Națională pentru Prevenirea Corupției din Ucraina a acuzat multinaționala gigantică, producătoare de băuturi acidulate, că a continuat să producă în Rusia chiar dacă și-a sistat producția de Pepsi-Cola, 7Up și Mirinda.

Giganții din domeniul tehnologiei și finanțelor, inclusiv corporația chineză Alibaba, au continuat să își desfășoare afacerile acolo, ca și compania farmaceutică britanico-suedeză AstraZeneca.

Companiile aeriene precum Emirates, China Eastern și Air Serbia continuă să-și promoveze deschis zborurile spre Rusia pe site-urile lor. Alte întreprinderi, cum ar fi rafinăria indiană Chennai Petroleum, își măresc producția în loc să se retragă: compania își extinde serviciile în Rusia din cauza invaziei.

Criticii companiilor care au rămas în Rusia, precum Jeffrey Sonnenfeld, fondatorul Institutului de conducere a directorilor executivi de la Yale, a criticat aceste corporații pentru interesele lor pecuniare, acuzându-le că sunt complice la invazia Rusiei. Dar sistarea operațiunilor într-o țară cu oportunități de afaceri într-atât de mari precum Rusia nu este simplă.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te