De ce drumurile 2+1 din România sunt „drumurile morții”. Elementul de siguranță uitat de autorități

DE Alexandra Lupascu | Actualizat: 28.08.2023 - 19:50
Prevederile tehnice pentru drumurile morții, făcute de mântuială în România. Sistemul 2+1 alternativ Foto: Wikipedia (fotografie cu caracter ilustrativ)
Schemă drum 2+1 alternativ

Prevederile tehnice pentru drumurile cu două benzi plus una alternativă sunt făcute de mântuială în România. Sistemul 2+1 alternativ este o categorie specifică a unui drum cu 3 benzi, unde două benzi circulă într-o direcție, iar doar o bandă circulă în direcția opusă.

SHARE

Prevederile tehnice pentru drumurile cu două benzi plus încă una sunt făcute de mântuială în România. Sistemul 2+1 alternativ este o categorie specifică a unui drum cu 3 benzi, unde două benzi circulă într-o direcție, iar doar o bandă circulă în direcția opusă.

Un drum 2+1 alternativ este o categorie specifică a unui drum cu 3 benzi, unde două benzi circulă într-o direcție, iar doar o bandă circulă în direcția opusă, adesea alternând la câțiva kilometri distanță, și de obicei separat printr-un parapet din cablu. 

Drumul 2+1 este o alternativă a drumului cu platforma de 13 m, oferind astfel o siguranță sporită, similară cu cea de autostradă, dar la un cost mai redus față de o autostradă cu profil întreg sau un drum cu 2 părți carosabile.

Citește și: https://newsweek.ro/actualitate/romania-are-doar-1000-de-km-de-autostrada-regiunea-moldovei-are-16-km-care-este-centura-bacaului

Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere derulează procedura de adoptare a unui nou normativ, care va reglementa circulația pe drumurile cu platforme (lățime) de 12-14 metri în profil 2+1 alternativ.

Sistemul eficient pe drumurile cu accidente mortale

Asociația Pro Infrastructura a solicitat în nenumărate rânduri, încă din 2016, ca această soluție să fie de urgență implementată pe drumurile morții DN2/E85 (Afumați-Săbăoani), DN1C (Cluj-Napoca-Dej) și DN28 (Săbăoani-Iași).
„Într-un efort de a salva vieți, am trimis oficialilor din minister un document cu observațiile și recomandările noastre al cărui conținut îl găsiți atașat la acest comunicat pe care vă rugăm să îl citiți pentru a înțelege beneficiile profilului 2+1 alternativ și cum riscăm să-l îngroape autoritățile.
 
 
În esență, cea mai mare problemă este lipsa obligativității instalării parapetului de separație de sens dublată de obligativitatea creării unui acostament lărgit de 2,5m (!!!) dacă administratorul drumului dorește parapet de separație de sens.
Cele două prevederi, prima cel puțin inoportună și a doua inutilă și aberantă, pot omorâ definitiv ideea implementării profilului 2+1 alternativ în România”, a transmis Asociația ProInfrastructură printr-un comunicat.

Parapetul ar salva vieți, dar nu și în viziunea autorităților

Specialiștii spun că parapetul este singurul element constructiv care garantează că sistemul 2+1 alternativ își atinge nivelul maxim de siguranță posibil care, din experiența demonstrată a altor țări fruntașe la capitolul siguranță rutieră, este similar cu al autostrăzilor.
 
 
„Pe sectorul de test, DN2 Sinești-Movilița, au fost doar două accidente mortale după transformarea în 2+1 alternativ: unul cu pătrundere involuntară pe contrasens și celălalt o manevră de triplare peste linia dublă continuă făcută de un șofer inconștient. 
Parapetul de separație de sens ar fi atenuat mult gravitatea primului accident, iar pe cel de-al doilea l-ar fi eliminat complet!”, au mai transmis cei din Asociația ProInfrastructură.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te