Prețurile carburanților s-au mărit, ca efect al scumpirii petrolului, însă creșterea a fost graduală și în general nu depășește 8 lei pe litru, arată Monitorul prețurilor. Interesant este și faptul că brutala urcare a benzinei la 11,10 lei s-a petrecut exact într-o zi când cotațiile petrolului scădeau masiv pe piețele internaționale, ca efect al anunțului privind mărirea producției de către Arabia Saudită.
Panica, alimentată de zvonuri a provocat un asalt al șoferilor asupra benzinăriilor din zona Clujului, după ce o companie ridicase prețul benzinei la 11 lei și 10 bani. Oamenii s-au îmbulzit să-și facă plinul la benzinăriile care aveau prețuri mai mici de cel de 11,10 lei pe litru, afișat semeț de o stație a unei companii cu sediul în Ungaria.
S-a creat un record nedorit: pentru o seară, România a avut cea mai scumpă benzină din Europa, care costa 2 euro și 20 de cenți, la cursul BNR.
”Ceea ce s-a întamplat în această seară cu isteria legată de prețurile la carburanți a fost un tip de agresiune hibridă cu scopul de a crea panică și dezordine socială. A pus unul un preț de 11 lei și apoi s-a declansat nebunia mediatică. Nu mai conta că ceilalți 1000 erau la 7-8 lei”, a comentat Răzvan Nicolescu, membru al boardului Institutul European de Inovare și Tehnologie și fost ministrul al Energiei pe Facebook.
Creșterea prețurilor carburanților afișată miercuri de unele benzinării a fost speculativă și nu reflectă vreo criză a carburanților, iar cei care au speculat îngrijorările populației și au creat panică cu prețuri speculative vor fi controlați și pedepsiți.
„Nu există motive ca benzina să ajungă la 11 lei. Au apărut poze cu 9 lei, 10 lei. De mâine o să înceapă controalele. Speculațiile trebuie aspru pedepsite, mai ales când avem război la graniță. E o panică în toate benzinăriile”, a declarat Virgil Popescu, ministrul Energiei, la Digi24. „Nu au niciun motiv să fie îngrijorați, deoarece nu o să fie prețuri de 9-10-11 lei. Am vorbit cu reprezentanții marilor lanțuri de benzinării și nu se pune problema unei crize de carburanți. Am o singură informație, vor crește prețurile cu 15 bani. Nu vorbim de prețurile care au apărut pe rețelele de socializare. Oamenii nu au de ce să stea la coadă, nu vor crește prețurile cât s-a. E un fake news care are rolul de a destabiliza lucrurile”, a declarat Virgil Popescu la Știrile Protv.
Și fostul ministru al Energiei Răzvan Nicolescu se așteaptă la o stagnare a prețurilor, dar avertizează că ce s-a întâmplat în România, panica alimentată de zvonuri alarmiste, nu este însă un fenomen izolat. . ”Acțiuni simare au fost și in alte tari UE zilele trecute. Educația, informarea și calmul sunt răspunsurile corecte. De asemenea, toate companiile trebuie să trateze consumatorii cu respect. In privinta prețurilor, anuntul UE că nu va pune embargo și al unor tari OPEC că vor crește producția, au generat o calmare a pieței internationale. Așadar, mă aștept la o stagnare/scădere a prețurilor la pompă”, a spus Nicolescu.
Efectul pervers al plafonării din Ungaria
„Este vorba despre reţeaua MOL, pentru că de la această reţea, de la Beiuş, a plecat această informaţie, de 11 lei. Dacă ar fi fost mai atenţi, acest lucru nu s-ar fi întâmplat şi, probabil, de mâine controalele care vor fi demarate, aşa cum a spus şi prim ministrul, vor lămuri acest aspect şi ne vom lămuri de ce a început acest lucru. Această informaţie a fost rostogolită prin social media şi a ajuns la a crea panică în România într-un timp foarte scurt: cozi la benzinării, cum că de mâine preţurile vor fi de 10 şi 11 lei şi, mai mult, că vom rămâne şi fără stocuri de benzină şi motorină. A trebuit să infirmăm ferm acest lucru, să ieşim să spunem că este exclus ca România să rămână fără stocuri de benzină şi de motorină. Este exclus ca să asistăm la o explozie a preţurilor la benzină şi la motorină, în condiţiile în care preţul barilului a început să scadă. Până astăzi a scăzut cu 3 dolari”, a declarat Virgil Popescu, la Digi24.
Panica și zvonurile sunt însă efectul unei tensiuni în piața carburanților din Ungaria, care s-au transferat peste graniță. Guvernul ungar, tensionat de presiunea alegerilor din aprilie, a plafonat prețurile carburanților, dar măsura, cu care cochetau și unii politicieni din București, a creat haos.
Pe rețelele de socializare oamenii au comentat că firma care vinde scump benzine și-ar scoate pârleala pentru pierderile din Ungaria, unde statul a plafonat prețul carburanților. Într-adevăr în Ungaria multe benzinării, mai ales cele mici, nu fac față cererii și rămân fără benzină, relatează presa ungară. A apărut și un turism al petrolului: șoferi din Slovacia sau din alte țări vecine vin și se aprovizionează la pompele cu prețuri plafonate din Ungaria. După ce unele benzinării au restrictionat alimentarea la pompă până la sub 100 litri, oamenii au inteles ca este o criză de carburanți și au intrat în panică. Totodată in Ungaria s-au interzis exporturile, ceea ce a creat panica pe granita, reflectată in Romania, spun specialiștii. În plus, la vecinii noștrii dinspre vest situația în care o benzinărie se închide temporar fiindcă a rămas fără carburanți este relativ frecventă. Mai mult, unele rețele mici de benzinării au chiar probleme existențiale, și sunt în pragul falimentului.
Aceste probleme nu există însă în România, ca atare zvonurile privind vreo lipsă a carburanților și cele privind vreo scumpire dramatică sunt știri false, menite să inducă panică. Da, cotațiile petrolului au urcat spectaculos, iar amenințările transmise de Rusia au amplificat tensiunea. Rusia este cel mai mare furnizor de petrol al Uniunii Europene, fiind totodată și principalul furnizor de uleiuri petroliere (asigura aproape 40% din necesarul de gaz natural in Europa), potrivit datelor Eurostat. Însă România nu depinde de petrolul rusesc în aceeași măsură ca alte țări europene. Noi avem propria producție și importăm petrol și din Kazahstan sau din Azerbaidjan. Petromidia Năvodari (cea mai mare rafinărie a țării, controlată de compania kazahă KazMunayGas) importă țițeiul, de exemplu din Kazahstan. Sigur importăm țiței și produse petroliere din Rusia, dar atenție, acum prețurile petrolului Ural sunt mult mai mici decât cele ale petrolului Brent. Rafinăria Petrotel, controlată de compania rusă Lukoil funcționează aproape exclusiv, cu țiței importat din Rusia.
Piața petrolului s-a calmat deocamdată, după ce statele europene au dat semnale că nu intenționează să renunțe la importul de gaze și petrol din Rusia, dar înceracă să-și reducă dependența în timp de această țară. Pentru a evita panica oamenii trebuie să se informeze. ”Populația trebuie să se comporte cu mai multă maturitate în perioada următoare. Verificati informația! Nu mai credeți orice! Aveți mai multa incredere in stat si autoritati”, a recomandat Răzvan Nicolescu.
Consiliul Concurenșei a declanșat un control al pieței carburanților din România. ”Consiliul Concurenței monitorizează piața carburanților și investighează situațiile în care preturile au crescut foarte mult, fără a avea o justificare economică”. a anunțat un comunicat al institiției.
”Este o situație internațională dificilă și volatilă generată, în principal, de adoptarea măsurilor economice de combatere a agresiunii ruse în Ucraina. În acest context, noi veghem ca unele companii să nu profite de această situație, deoarece o eventuală creștere nejustificată a prețurilor poate conduce la sancțiuni”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, citat în comunicat.