Proiectul de lege, aflat în consultare publică, prevede că în toate compartimentele specializate de informare și relații publice din instituțiile de stat trebuie să existe cel cel puțin o persoană cu studii în domeniul comunicării și relațiilor publice și o persoană cu studii juridice. Excepție fac cele din mediul rural.
Totuși, guvernul lasă la puterea fiecărei instituții să decidă nu doar procedurile proprii pentru facilitarea accesului la informațiile de interes public, ci și care informații pot fi făcute publice și care nu.
„(1) După primirea și înregistrarea cererii structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă realizează o evaluare primară a solicitării, în urma căreia se stabilește dacă informația solicitată face obiectul aplicării Legii nr.544/2001, respectiv stabilește dacă este o informație comunicată din oficiu, furnizabilă la cerere sau exceptată de la liberul acces”, se menționează în proiectul de lege.
Noul act normativ mai prevede uniformizarea organizării interne la nivel de entitate publică, prin asigurarea existenței la nivelul instituției sau a autorității publice a unei structuri de personal dedicate/responsabile cu furnizarea de informații de interes public potrivit solicitărilor primite.
De asemenea, legea impune standardizarea structurii site-urilor, extinderea numărului de informații de interes public care trebuie comunicate din oficiu de autoritățile și instituțiile publice, crearea unor documente, etape și modele în format uniform pentru toate procedurile de acces la informațiile de interes public.
Proiectul își propune să extindă cantitatea de informații difuzată de către instituțiile publice „din oficiu”. Astfel, dacă intră în vigoare, legea prevede publicarea, din oficiu, a oricăror informații a căror solicitare a înregistrat o frecvență mare din partea publicului, în funcție de obiectul sau domeniul său de activitate, cu respectarea prevederilor legii, dar și publicarea răspunsului transmis solicitanților și pe pagina de internet a autorității/instituției publice, cu nonimizarea datelor cu caracter personal.
Informațiile de interes public prezentate din oficiu trebuie actualizate în termen de 5 zile lucrătoare de la apariția oricăror modificări.
Actul normativ își mai propune ca funcționarul care lezează interesul public prin neaplicarea dispozițiilor Legii nr. 544/2001 să răspundă și din punct de vedere juridic, nu doar administrativ.