Mossad dezvăluie secretul „pagerelor explozive” împotriva Hezbollah. Operațiunea, pregătită 10 ani.
Doi agenți ai serviciilor secrete israeliene, recent pensionați, au împărtășit noi detalii despre o operațiune clandestină mortală care a fost pregătită ani de zile și care i-a vizat pe membrii grupării Hezbollah din Liban și Siria.
Foștii agenți Mossad au oferit informații despre Operațiunea Pager, la emisiunea CBS „60 Minutes”.
Agenții s-au numărat printre cei care au condus operațiunea începută în urmă cu un deceniu - mai întâi vânzând mii de walkie-talkie organizației Hezbollah, apoi pagere, toate având plantat cu explozibil.
Mossad dezvăluie secretul „pagerelor explozive” împotriva Hezbollah
Mossad a început operațiunea cu walkie-talkie, pe ideea că membrii Hezbollah le vor purta în vestă - aproape de piept și de inimă.
Unul dintre agenți, folosind pseudonimul „Michael”, a spus că Hezbollah a achiziționat 16.000 de dispozitive fabricate de Mossad „la un preț bun”. Mossad a trebuit să-și ascundă implicarea în vânzare și să se asigure că aparatele de radio nu pot fi legate de Israel, așa că au fost înființate companii-fantomă pentru a se infiltra în lanțul de aprovizionare.
Pe măsură ce utilizarea acestor tipuri de dispozitive a devenit mai puțin obișnuită, a început operațiunea de distribuire a unui alt dispozitiv, mai avansat.
S-a observat că Hezbollah cumpăra pagere de la o companie din Taiwan numită Gold Apollo, care nu a știut că au fost implantați explozibili în dispozitive.
Cel de-al doilea agent, cu pseudonimul „Gabriel”, a povestit despre ziua în care i-a prezentat pager-ul șefului Mossad-ului, Dedi Barnea - unul cu dimensiuni mai mari, pentru a putea fi introdus și explozibil.
„Era furios, ne spunea că nu există nicio șansă ca cineva să cumpere un dispozitiv atât de mare. Nu este confortabil în buzunar. Este greu”, spunea Barne.
Până la urmă șeful Mossad a fost convins de agenții săi că dispozitivul va fi achiziționat ca atare.
Mossad-ul l-a angajat pe managerul de marketing al Gold Apollo pentru a oferi Hezbollah un upgrade la dispozitivele existente.
Până în septembrie 2024, Hezbollah cumpărase deja 5.000 de pagere.
„Avem o gamă incredibilă de posibilități de a crea companii străine care nu au cum să fie urmărite până în Israel. Companiile de tip „shell” în detrimentul companiilor fictive pentru a afecta lanțul de aprovizionare în favoarea noastră”, a spus agentul Michael.
Dispozitivele au fost promovate ca produse de ultimă generație, cu upgrade-uri, funcții noi și rezistență la apă. În scopuri de marketing, au fost create reclame false pe YouTube, arătând dispozitivul într-un pahar cu apă, acoperit cu pământ, și au fost promovate ca având o durată de viață foarte lungă a bateriei.
„A devenit cel mai bun produs din zona beeper-urilor din lume”, a spus Gabriel.
Gabriel a spus că s-au primit mai multe solicitări de la potențiali clienți. „Evident că nu am trimis nimănui. Le cotam la un preț scump", a spus el.
Mossad-ul a efectuat experimente pe manechine care purtau mănuși căptușite, pentru a planifica cantitatea de explozibili care ar face rău doar persoanei care poartă pager și nu celor din jur, potrivit lui Gabriel, care a subliniat că planul a fost menit să dăuneze doar membrilor Hezbollah și nu nimeni din apropierea lor.
Mossad a efectuat o operațiune „cât pentru o întreagă armată”
Dispozitivele nu aveau capacități de informații și nu puteau fi folosite pentru supraveghere, doar ca bombe mici.
„În sine, era un dispozitiv stupid, primește doar mesaje și... câteva grame de exploziv”, a explicat Gabriel.
Mossad-ul a analizat mai multe opțiuni pentru tonurile de apel ale pagerului. Au vrut să găsească un sunet care să-l oblige pe proprietarul dispozitivului să-l scoată din buzunar.
Agenția de informații a analizat, de asemenea, cât timp îi ia unei persoane să răspundă la un pager, constatând că acesta este în medie de șapte secunde.
Israelul nu și-a asumat oficial responsabilitatea pentru operațiune, deși premierul Benjamin Netanyahu a abordat-o în timpul primei ședințe de Cabinet după demiterea ministrului Yoav Galant.
„Operațiunea pager” - în care „o organizație de informații realizează isprava unei întregi armate” - a fost lansată la 17 septembrie, pe fondul temerilor că va fi descoperit în curând.
În prima zi a operațiunii, pagerele teroriștilor Hezbollah din Liban și Siria au explodat - iar a doua zi, la 18 septembrie, le-au explodat și walkie-talki-urile.