Coldplay este o formație de rock alternativ și piano-rock din Londra, Regatul Unit, printre cele mai cunoscute din lume.
La vestea ca vor concerta în anul 2024 în România, fanii de aici au luat cu asalt site-urile de bilete.
Nu mai puțin de 100.000 de persoane au vrut să cumpere bilete pentru a-i vedea pe artiști motiv pentru care organizatorii au decis să mai organizeze încă un concert.
Încă de la momentul lansării primului album și până în prezent Coldplay a doborât orice record la nivel mondial, iar melodiile lor sunt ascultate de toate generațiile.
Cum a început fenomenul Coldplay
Solistul și chitaristul Chris Martin s-a întâlnit cu Jonny Buckland în septembrie 1996, cu ocazia petrecerii bobocilor de la University College London.
Cei doi au realizat că pasiunea pentru muzică i-a unit și au decis să formeze un grup mic.
Martin avea deja o oarecare experiență, deoarece a învățat să cânte la pian la vârsta de 5 ani, șase ani mai târziu a fondat primul său grup, iar în liceu a fost chitaristul grupului de soul Rocking Honkies.
Buckland, pe de altă parte, era aproape la început, deoarece făcea parte dintr-un grup de rap, scria versuri și cânta.
Alături de cei doi s-a alăturat și Phil Harvey, un prieten al lui Chris, conform wikipedia.
O bandă de băieți cu lipici la public
Ideea inițială a fost de a forma o bandă de băieți cu numele de Pectoralz .
Chris și Jon au cumpărat o casă în Camden, o suburbie din Londra, lângă colegiu. Chris a început să scrie piese.
„Love I'm So Tired”, prima piesă majoră a viitorului Coldplay datează din acea perioadă.
În jurul anului 1997, Martin și Buckland au decis să înființeze un grup muzical complet.
Trupa a fost completată cu Guy Berryman care avea un background de trompetist , percuționist, și de Will Champion, care pe atunci era student la antropologie, pianist , chitară, bas și fluier de tablă.
Deoarece instrumentele studiate de Will aveau deja un „proprietar”, el a decis să învețe tobe, învățând să cânte după doar trei luni de studiu.
Primele repetiții în dormitor
Prima întâlnire a formației datează din 14 martie 1998, în dormitorul lui Jon: Starfish a cântat „Ode to Deodorant” și „So Sad” timp de multe ore.
Pentru a se face cunoscuți, formația a decis să organizeze un mic concert: un promotor local a forțat trupa să aducă cel puțin 25 de persoane la Camden Laurel Tree, conform wikipedia.
La primul lor concert, 16 ianuarie 1998, viitorul Coldplay a cântat în fața a peste 100 de persoane, cântând piesele „If All Else Fails”, „So Sad”, „Vitamins”, „Ode to Deodorant” și „John Squire Panic”.
Starfish a decis să înregistreze „So Sad” pe o casetă și să angajeze un manager care să aibă grijă de activitatea lor, Phil Harvey.
Au cucerit casele de producții
Ulterior, grupul și-a schimbat numele în „Coldplay”, derivat dintr-o idee a prietenului lui Chris, Tim Compton.
Pe măsură ce au trecut lunile, formația a adunat din ce în ce mai multe concerte, până când au participat la Unsigned Band Festival din Manchester în septembrie 1998.
Aici s-au întâlnit cu Debs Wild, șeful A&R Consulting și actual webmaster al site-ului oficial al grupului.
La concert au cântat melodii precum: „Bigger Stronger”, „No More Keeping My Feet on the Ground ”, „ Such a Rush”, „Don't Panic” și „Only Superstition”, conform wikipedia.
Aceste piese au fost incluse ulterior în single-ul de debut „Brothers & Sisters”.
Prima înregistrare a avut loc în 1999
Prima mărturie audiofonică este datată 3 ianuarie 1999 în timpul sesiunii de seară de la Radio One: în acea zi trupa a interpretat „Bigger Stronger”, „Shiver”, „We Never Change” și „Brothers & Sisters”.
În noiembrie 1999, Coldplay s-a concentrat pe înregistrarea albumului lor de debut, în special pe piesele „Yellow” și „Everything's Not Lost”.
Au jucat, de asemenea, la NME Carling Premier Tour , care a prezentat artiști emergenți. După ce a lansat trei EP-uri fără succes, Coldplay a lansat primul lor hit, „Shiver”.
Lansat în martie 2000, single-ul a ajuns pe locul 35 pe lista oficială a single-urilor din Marea Britanie și a apărut pe MTV, conform wikipedia.
Iunie 2000 a fost un moment esențial în istoria Coldplay
Trupa a început primul turneu și a lansat single-ul de succes „Yellow”: melodia s-a clasat pe locul 5 în Marea Britanie și a făcut trupa faimoasă în întreaga lume.
Coldplay și-a lansat albumul de debut „Parachutes” în iulie 2000.
Pe lângă aprecierea criticii, albumul a fost atacat pentru asemănările sale cu muzica Radiohead în epoca lor The Bends - OK Computer.
În scurt timp, „Yellow” și „Trouble” au ajuns să fie cunoscute la nivel internațional.
Deși casa de discuri Parlophone se aștepta la vânzări de 40.000 de unități pentru „Parachutes”, Coldplay a vândut 1,6 milioane de exemplare doar în Marea Britanie.
Au cucerit și America
După ce a găsit succes în Europa, trupa s-a concentrat pe America de Nord.
„Parachutes” a fost lansat în noiembrie 2000.
Trupa a început un turneu în Statele Unite ale Americii la începutul anului 2001, împreună cu aparițiile la Saturday Night Live, Late Night cu Conan O'Brien și David Letterman Show, conform wikipedia.
Albumul a fost bine primit de critici, iar „Parachutes” a câștigat premiul Grammy pentru cea mai bună interpretare alternativă în 2002.
A Rush of Blood to the Head (2002-2004)
Coldplay s-a întors la studiourile de înregistrare în octombrie 2001 pentru a începe lucrul la al doilea album.
Sesiunile au fost adesea dificile și au existat numeroase zvonuri că au văzut trupa pe punctul de a se despărți sau că albumul ar fi trebuit să fie ultima lor lansare.
Cu mult în avans, Coldplay a lansat al doilea album, „A Rush of Blood to the Head”, în august 2002.
Albumul a fost în general considerat ca o lucrare mai sofisticată decât „Parachutes”. De exemplu, piesa de deschidere „Politik” a fost scrisă la câteva zile după atentatele teroriste din 11 septembrie.
„A Rush of Blood to the Head” a devenit un best seller și a primit o mulțime de aprecieri critice.
Au fost luate mai multe single-uri de succes, în special „In My Place”, o baladă în stil McCartney , „The Scientist” și „Clocks”.
Coveruri celebre
Coldplay și-a construit, de asemenea, o reputație pentru alegerea lor eclectică de coveruri pentru a cânta live, de la „Here Comes the Sun” de Beatles idolii lor, „Barbie Girl de Aqua”, „Du hast” de Rammstein și „Hot in Herre” de Nelly, precum și „The A-ha's Living Daylights” și „What a Wonderful World”, aduse la succes de Louis Armstrong.
În timpul turneului extins, Coldplay a lansat și un DVD și un CD live , Live 2003 , la Horden Pavilion din Sydney.
Albumul „A Rush of Blood to the Head” a câștigat două premii la Premiile Grammy din 2003.
X&Y (2005-2007)
Al treilea album al lui Coldplay X&Y a fost lansat pe 6 iunie 2005 în Marea Britanie. Albumul a fost precedat de lansarea single-ului Speed of Sound, care și-a făcut debutul la radio și magazinul de muzică online pe 18 aprilie, apoi a fost lansat ca single CD pe 23 mai 2005.
Albumul s-a prezentat. direct în poziția de top în 20 de țări.
Pentru a promova noua versiune, Coldplay a susținut o serie de concerte intime și secrete în Europa și America de Nord în perioada martie-mai și au fost vândute în locații precum San Francisco, Chicago, Toronto, Boston și New York, conform wikipedia.
Coldplay a făcut turnee în Europa în iunie și iulie; formația a susținut 40 de concerte în America de Nord din august până la sfârșitul lunii septembrie în turneul Twisted Logic.
Viva la vida sau Moartea și toți prietenii săi (2008-2009)
În 2006, Coldplay a început să lucreze la al patrulea album Viva la vida sau Death and All His Friends , lansat pe 13 iunie 2008.
Coperta ilustrează pictura lui Eugène Delacroix „Freedom Leading the People”. Albumul conține zece piese și, după cum susține formația, este „da scurt, dar intens”. Din album au fost extrase single-urile „Violet Hill”, „Viva la vida”, „Lost!”, „Lovers in Japan” și „Strawberry Swing”.
Colaborări cu artiști celebri
Trupa a folosit și încă folosește de colaborarea a doi producători de prim rang: primul este Brian Eno, producător istoric al unor albume U2 și fost colaborator al Coldplay în utilizarea sintetizatoarelor și a probelor pentru unele melodii preluate din versiunile anterioare albume.
Al doilea este Timbaland , care se mândrește cu o experiență considerabilă pe scena pop internațională. Celor doi li s-a alăturat și ajutorul inginerului de sunet Markus Dravs, cel din urmă colaborator al unor artiști precum Björk și Depeche Mode .
Sunetul noului album este influențat de atmosferă și de petele de imagini și senzații ale lumii latine, vizitate de Coldplay în timpul turneului lor.
Mai mult, o mare importanță a fost acordată acusticii melodiilor, deoarece Berryman, Champion și Buckland doreau cu tărie să cânte în interiorul bisericilor din Barcelona pentru a găsi inspirația potrivită și mixul exact dat de relația dintre mediu și producția de sunet, conform wikipedia.
A urmat album după album
În 2011, trupa a lucrat la al cincilea album de studio, Mylo Xyloto , lansat pe 24 octombrie, produs în colaborare cu Brian Eno și Rihanna.
Coldplay în timpul unui interviu cu privire la lansarea ultimului album a declarat „Ne place și ideea de a scrie o melodie de Crăciun”, iar pe 1 decembrie 2010 a fost lansat single-ul de Crăciun numit Christmas Lights , dar asta nu este inclus în ultimul album.
Pe 3 martie, grupul a dezvăluit titlul celui de-al șaselea album de studio, Ghost Stories, și data lansării, stabilită pentru 19 mai 2014.
În aceeași zi, a fost lansat single-ul principal al albumului, „Magic”
Un anunț care i-a pe jar pe fani
Pe 28 octombrie 2014, grupul a anunțat că a compus o piesă inedită intitulată „Miracles”, care a fost inclusă în coloana sonoră a filmului Unbroken , lansat la Crăciunul 2014.
În seara zilei de 4 decembrie, în timpul unui interviu cu Zane Lowe la BBC Radio 1 , Chris Martin a dezvăluit în mod surprinzător titlul celui de-al șaptelea album de studio al lui Coldplay, „A Head Full of Dreams”.
„Este al șaptelea nostru disc și îl vedem cam ca și cum ar fi ultima carte din saga Harry Potter. Acest lucru nu indică faptul că va exista altceva cândva, dar acest album este finalizarea a ceva.
A fost minunat să trecem de la Ghost Stories la studioul de înregistrare - acum facem lucruri care sună diferit.
Trebuie să mă gândesc la acest album ca și cum ar fi ultima lucrare pe care o facem împreună, altfel nu ne-am pune pe toți în el. "
Pe 22 noiembrie 2019, Coldplay a lansat cel de-al optulea album de studio Everyday Life ,iar pe 20 iulie 2021 a fost anunțat cel de-al nouălea album „Music of the Spheres”.
S-au implicat în acțiuni de caritate
De la lansarea albumului „A Rush of Blood to the Head”, Coldplay a început și o activitate intensă în sprijinul diverselor cauze sociale și politice.
Au făcut campanie pentru campania Oxfam pentru Comerț Echitabil și Amnesty International.
De asemenea, grupul a luat parte la diferite proiecte caritabile, cum ar fi „Band Aid 20”, „Live 8” și „Teenage Cancer Trust”.
Solistul Martin s-a pronunțat, de asemenea, împotriva începerii războiului din Irak în 2003 și l-a susținut pe candidatul democrat John Kerry la alegerile prezidențiale din 2004 din Statele Unite.
Se pregătesc de un turneu european
Turneul european al britanicilor începe pe 8 iunie 2024 la Atena, cu un show, continuă cu cele două show-uri de la București (12-13 iunie), urmează Budapesta (16 iunie), trei concerte la Lyon (Franța) – 22-25 iunie, Roma – 12, 13, 15 iulie, Dusseldorf (Germania) – 20-21 iulie, Helsinki – 3 concerte (28, 30, 31 iulie), Munchen (15-17 august), 21-22 august – Viena și Dublin – 29, 30 august 2024.