Vestea bună pentru românii care primesc facturile la energie electrică emise acum este că dacă anul trecut au consumat mai puțin decât aveau în plafon, pot primi banii înapoi.
Însă procedura nu este foarte simplă, potrivit e-nergia.ro.
Vestea bună entru românii care au primit facturile la energie emise acum
De exemplu, cine a avut în 2021 un consum lunar mediu de 102 kWh și a reușit în 2022 să reducă acest consum la, să spunem 99 kWh, ca medie lunară a îneegului an, va primi o regularizare.
Adică va primi înapoi diferența dintre 80 și 68 de bani/kWh, aplicată însă la tot consumul din aprilie până în decembrie.
Furnizorul va storna practic toate facturile emise anul trecut și va emite altele, cu prețul mai mic. Însă nu este clar dacă vor fi și trimise toate clientului sau va fi o singură factură cu toate lunile.
Citește și: Prima zi în care poți plăti factura cu voucherele pentru energie
Va rezulta în final o diferență – o sumă cu minus, bani pe care clientul îi are de primit.
Suma va fi scăzută din următoarea factură în afara situației în care clientul dorește expres să primească banii în cont și pentru asta trebuie să facă o cerere la furnizor.
Unii furnizori deja au început să aplice această regularizare.
Cine primește facturi mai mici
Anul trecut, clienții casnici au avut în factură unul dintre două plafoane de preț: 68 de bani/kWh dacă media consumului lunar a fost de până la 100 kWh în anul precedent, 80 de bani/kWh dacă a consumat între 100 și 300 kWh.
Ulterior, din septembrie, a mai intrat în vigoare o reglementare suplimentară.
Citește și: Speriați de facturi, românii au stins lumina în 2022
S-a pus plafon de preț de 80 de bani/kWh pentru consumul lunar mediu al anului precedent cuprins între 100 și 300 kWh pentru primii 255 kWh; maximum 1,3 lei/kWh pentru diferența de consum de până la 300 kWh.
De asemenea, s-a pus plafon de 1,3 lei pentru cei care consumă mai mult de 300 kWh lunar.
În 2022, prețurile plafonate au fost aplicate la pragurile de consum mediu anual din 2021.
Legea dată anul trecut spune că, în februarie 2023, clienții care au avut în 2022 un consum mediu real mai mic decât cel în 2021 și practic se încadrează în alt plafon de preț, mai mic, cu acest consum realizat “real”, vor fi reîncadrați în tranșa cu consum mai mic și cu preț plafonat mai mic.
Citește și: Un client nu a mai primit de un an facturi de la Hidroelectrica. Suma imensă pe care o are de plătit
Acești clienți vor primi facturi de regularizare a consumului facturat anterior cu minus.
Nu se știe câți astfel de clienți sunt, dar vor exista destule situații, mai ales pentru cei cu consumuri medii lunare din 2021 ușor peste tranșele din plafoane, de peste 100 sau 300 kWh și care în 2022 și-au redus puțin consumul și au “căzut” în tranșele de consum cu preț plafonat mai mic.
Începând cu 1 ianuarie, prețul plafonat se aplică în funcție de consumul real al fiecărei luni, nu de media lunară a anului precedent