Dezvoltat împreună cu specialișii din Iugoslavia, IAR 93 a fost primul avion militar cu reacție fabricat în România. Prototipul românesc a fost asamblat la Aerostar Bacău, iar fabricația de serie s-a realizat la Avioane Craiova.
Citește și: De ce este crucial avionul românesc IAR 99 modernizat pentru pregătirea piloților de F-16
A fost conceput și dotat pentru ducerea acțiunilor de luptă în sprijinul trupelor de uscat, marinei militare, apărării antiaeriene și a altor elemente ale Sistemului Național de Apărare, împotriva obiectivelor terestre, maritime și fluviale și, în secundar, pentru nimicirea forțelor și mijloacelor de atac aerian, prin interceptarea țintelor aeriene subsonice, la altitudini mici, cercetarea aeriană și bombardament aerian, conform iar93.ro.
IAR 93 primul avion de luptă cu reacție. Pentru ce misiuni a fost conceput și când a fost retras
Pentru îndeplinirea misiunilor de luptă, avionul putea acționa de pe piste de categoria a II-a (pistele betonate care aveau o lungime cuprinsă între 1800-2400 metri) și de pe piste naturale.
Există experți care susțin însă că a fost de la început sortit eșecului pentru că românii erau în imposibilitatea de a dota aeronava cu o avionică modernă, pentru acea vreme, evident, dar nici motorizarea nu era una extrem de performantă cu toată că vorbim de două propulsoare Rolls RoyceViper MK 632-41.
Armament învechit
Nici armamentul nu era unul foarte modern, tun de bord 23 mm Gryazev-Shipunov GSh-23L și rachete neghidate, deci precizia nu prea era garantată.
Avionul a fost produs în intervalul 1975 – 1992 și ulterior a fost retras din serviciul Forțelor Aeriene Române în 1998. A fost fabricat într-un număr de peste 80 de unități. Din acestea 5 aparate s-au prăbușit, iar un pilot și-a pierdut viața. În plus, două aparate au fost implicate la sol. Mai trebuie spus că în prezent aproximativ 30 de aparate sunt expuse publicului. Între acestea și două în afara țării.
Citește și: Cum au ajuns Forțele Aeriene Române să facă ordine la Marea Neagră? Ungaria și Bulgaria sunt sub noi
Trebuie menționat că a existat și o variantă cu dublă comandă pentru instruirea piloților, dar care putea fi folosită și în luptă.
Performanțe
Viteza maximă: 1130 km/h la 0 m
Viteza de croazieră: 730 km/h la 7000 m
Viteza de ascensiune: 34 m/s fară poscombustie, 66 m/s cu postcombustie
Plafon: 13000 m
Distanță de decolare: 1100 m cu trecere peste obstacol de 15 m
Distanță de aterizare: 1650 m cu trecere peste obstacol de 15 m
Dimensiuni
Anvergura 9,63 m
Lungime totală: 14,88 m
Înălțime: 4,45 m
Suprafața portantă 26 m2.