În ultimele două decenii, fetele au devenit mai bune decât băieții la matematică și la științe

DE Alex Darvari | Actualizat: 11.04.2022 - 18:45
În ultimele două decenii, fetele au devenit mai bune decât băiții la matematică și la științe / Guardian

România a obținut locul I la Olimpiada Europeană de Matematică pentru Fete – EGMO 2022, potrivit clasamentului oficial al competiției. Punctajul României a fost 112 puncte, fetele obținând o medalie de aur și 3 de argint. 

SHARE

Pe rețelele de socializare, însă, nu asta a fost neaparat știrea, ci faptul că există o olimpiadă de matematică dedicată fetelor și una băieților. O posibilă explicație pentru această separare de gen o putem găsi într-un studiu elaborat de Universitatea din București.

Citește și: Mutarea care îl va face pe Putin să fiarbă de nervi. Finlanda și Suedia, în NATO din vară

Studiul spune România se încadrează în grupa țărilor unde există o diferență de gen referitoare la performanțele de la matematică și științe, una favorabilă fetelor. Punctajul obținut de acestea la matematică (487 puncte) este mai mare decât cel obținut de colegii lor de generație (471 puncte). Situația se menține și la științe, unde fetele au obținut un punctaj de 475  puncte, iar băieții au obținut un punctaj de 465 puncte. Această discrepanță nu exista în 2003, de exemplu, când scorurile erau similare, indiferent de genul participanților la studiu.

Concluzii

Pentru a explica mai bine diferențele de performanță dintre băieții și fetele din România, analizele viitoare ar putea să se concentreze pe variabile aflate pe contexte la scară mai mică, comparând grupuri de elevi (de exemplu, clase), caracteristicile profesorilor cu niveluri de competență diferite etc.

Citește și: Forțele ucrainene anunță că au distrus o coloană de 12 km de tancuri rusești în drum spre Izium

Este extrem de important de menționat că problema auto-eficacității este doar o mică parte din puzzle-ul general al diferențelor dintre sexe. Diferențele între băieți și fete sunt multiple și nu toate de natură socio-culturală. De exemplu, teme viitoare de cercetare includ verificarea explicației că diferențele sunt corelate cu varianța de comportament în asumarea riscurilor.

Meseriile STEM sunt percepute ca fiind mai riscante, cu rate de abandon mari (e.g., ingineria) comparativ cu științele sociale, iar prioritizarea meseriilor ar putea fi o expresie a aversiunii față de risc, mai puternic asociată cu genul feminin.

Principalele intervenții aici sunt mai de finețe, ele putând veni mai ales dintr-o abordare coerentă la nivelul proceselor de consiliere școlară și orientare în carieră.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te