Creierele electrificării de la Sibiu

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 20.05.2022 - 11:44
Centrul de inginerie Vitesco Technologies  din Sibiu și finalistele „Best Electric Car in Romania“ 2022
Centrul de inginerie Vitesco Technologies din Sibiu și finalistele „Best Electric Car in Romania“ 2022
Laboratorul de compatibilitate electromagnetică, cel în care se află o cameră semi-anecoică, un fel de Cușcă Faraday
Laboratorul de compatibilitate electromagnetică, cel în care se află o cameră semi-anecoică, un fel de Cușcă Faraday
Calculatorul Vitesco pentru sistemul de propulsie plug-in hybrid Volkswagen, care folosește o cutie de viteze cu dublu-ambreiaj
Calculatorul Vitesco pentru sistemul de propulsie plug-in hybrid Volkswagen, care folosește o cutie de viteze cu dublu-ambreiaj

Electrificare, electrificare și, iar, electrificare. Nu există cale de întoarcere. Industria auto din toate colțurile lumii se adaptează din mers noilor provocări.

SHARE

Iar România este în joc în acest domeniu, compania germană Vitesco Technologies, unul dintre liderii mondiali, având centre de inginerie și producție în Sibiu, Timișoara, Iași și Brașov.

În cadrul testelor pe traseul București – Brașov - Sibiu pentru desemnarea „Best Electric Car in Romania“ 2022, concurs din al cărui juriu specializat a făcut parte și Newsweek România, am făcut un „pit-stop“ tehnologic în laboratorele Vitesco Sibiu pentru a descoperi și aprofunda provocările electrificării dincolo de volan, pedale și timpul încă destul de mare pierdut la stațiile de încărcare pentru mașini electrice. 

Procesul de tranziție este în plină desfășurare, „creierele electrificării“, inginerii și specialiștii care se ocupă de dezvoltarea sistemelor hybrid și 100% electrice, intrând, ușor, ușor, în prim plan. 

Istoria Vitesco Technologies Sibiu este strâns legată de tot ceea ce înseamnă sistemul de propulsie al autovehiculului.

Centrul de inginerie Vitesco Technologies din Sibiu și finalistele „Best Electric Car in Romania“ 2022

De mai bine de 15 ani, inginerii din Sibiu sunt implicați și au o contribuție semnificativă în tot ceea ce înseamnă dezvoltarea, testarea și validarea sistemelor de control pentru cutiile de viteze automate și sistemele de tracțiune „4x4“.

Mai exact, este vorba despre sisteme mecatronice (mecanică, electronică, software) pentru controlul cutiilor de viteze automate și a sistemelor de tracțiune 4x4 (Transmission Control Unit - TCU și 4x4 Control Unit). 

Datorită topologiei sistemului de propulsie și a nevoii de co-localizare a electronicii de control împreună cu sistemul controlat (cutia de viteze și / sau diferențialul), sistemele mecatronice dezvoltate la Vitesco Sibiu sunt supuse unor solicitări termice, mecanice și chimice importante: funcționare pe o plajă largă de temperaturi, de la -40 °C până la +150 °C, accelerații care depășesc de până la 20 de ori accelerația gravitațională (g), contact direct cu uleiul de transmisie și apa cu sare. 

Laboratorul de compatibilitate electromagnetică, cel în care se află o cameră semi-anecoică, un fel de Cușcă Faraday

Pentru a face față acestor solicitări importante, sistemele mecatronice folosesc materiale și tehnologii avansate, precum componente electronice fără carcasă, de tip „bare die“, plăci electronice cu substrat ceramic, încapsularea în material plastic de tip „thermoset“ și soluții complexe pentru etanșare și transfer termic.

Dar, deja, intrăm în prea multe detalii tehnice. Pe scurt, în laboratoarele Vitesco Sibiu am văzut, de exemplu, unități de control pentru binecunoscutele cutii de viteze DSG, cu dublu-ambreiaj, ale Grupului
Volkswagen. 

De la powertrain clasic la electrificare, prin Cușca Faraday

Odată cu industria auto, și Vitesco Sibiu a intrat într-un proces de tranziție spre produse și activități strâns legate de electrificare.

Echipe multidiscipinare, formate din ingineri mecanici, electroniști și ingineri software, lucrează atât în etapele inițiale, de concept, cât și mai tărziu în procesul de dezvoltare, în etapele de platformizare și industrializare.

Munca specialiștilor oscilează în permanență între activități de proiectare asistată de calculator și testare/validare a conceptelor folosindu-se de trei laboratoare: mecatronică, electronică și compatibilitate electromagnetică. 

În contextul electrificării, laboratorul de compatibilitate electromagnetică, cel în care se află o cameră semi-
anecoică, un fel de Cușcă Faraday, este unul dintre cele mai importante.

Aici, diverse piese și sisteme sunt evaluate în ceea ce privește imunitatea la radiații electromagnetice și emisivitatea de radiații electromagnetice, interferențele între componente peste limitele de siguranță impuse de UE nefiind admise. 

Calculatorul Vitesco pentru sistemul de propulsie plug-in hybrid Volkswagen, care folosește o cutie de viteze cu dublu-ambreiaj

Inginerii Vitesco Sibiu sunt implicați în proiecte pentru sisteme de propulsie electrificate încă din anul 2011 (până în toamna anului 2019 au lucrat sub numele Continental Powertrain).

Și, de exemplu, au avut o contribuție semnificativă în dezvoltarea unuia dintre primele calculatoare pentru cutii de viteze automate folosite exclusiv într-un sistem de propulsie „plug-in hybrid“ de tip P2 (DQ400).

Este vorba despre sistemul de propulsie hibrid al grupului Volkswagen, folosit pe o gamă foarte largă de autoturisme (Golf, Passat, Tiguan, Arteon, Leon, Tarraco, Formentor, Octavia, Superb etc.) și care foloseste o cutie de viteze cu dublu ambreiaj, conectată atât la un motor cu ardere internă, cât și la un motor electric.

Calculatorul Vitesco gestionează atât funcțiile cutiei de viteze (schimbare trepte, comandă ambreiaje), cât și sistemul de cuplare și decuplare al motorului electric la lanțul cinematic. 

Un alt produs important la dezvoltarea căruia „creierele electrificării“ de la Sibiu au avut o contribuție importantă este modulul mecatronic de acționare pentru sistemul de propulsie hibridă dezvoltat de Renault, E-Tech.

Modulul folosește un solenoid, două motoare de curent continuu, angrenaje reductoare și electronică de control, toate amplasate într-o incintă compactă, pentru a controla cutia de viteze inovatoare, de tip DHT (Dedicated Hybrid Transmission), dezvoltată de Renault și folosită pentru sistemul lor de propulsie hibrid sau hibrid „plug-in“ (Clio, Megane, Captur).

Despre ce surprize ne rezervă contructorii auto, reprezentanții Vitesco nu au avut voie să dea detalii, dar am aflat că în prezent specialiștii de la Sibiu sunt implicați în dezvoltarea sistemelor de management pentru baterii de tracțiune (Battery Management System - BMS) și a sistemelor integrate de control și distribuție de energie (HV Box).

În plus, contribuie prin activități suport de simulare, validare și testare și la dezvoltarea altor produse din portofoliul Vitesco Technologies pentru electrificare: invertoare și convertoare DC/DC.

În urma votului celor 14 membri ai juriului, Renault Megane E-Tech Electric a obținut titlul „Best Electric Car in Romania 2022“. Ford Mustang Mach-E a câștigat premiul de popularitate din partea cititorilor. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te