Romaero, compania de stat cu o experienţă de peste 50 de ani în producţie, servicii şi cercetare-dezvoltare în domeniul aeronauticii pentru aeronave civile şi militare de pasageri sau cargo, a intrat în faliment. Tribunalul Bucureşti a admis pe 17 ianuarie 2024 cererea de intrare în insolvenţă a Romaero, iar administrator judiciar a fost desemnat Expert Insolvenţă SPRL, filiala Bucureşti.
De ce e posibil să nu mai avem centru de mentenață pentru avioanele F-16.
”Prin hotărârea pronunţată în data de 17.01.2024, în cauza nr. 39261/3/2023, Completul reunit Camera de Consiliu C.9 de la Secţia a VII-a Civilă din cadrul Tribunalului Bucureşti a admis cererea Romaero SA de deschidere a procedurii de insolvenţă în formă generală, la solicitarea debitoarei, prin reorganizare judiciară conform dispoziţiilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă şi cu menţirea dreptului de administrare.
Astfel, se va proceda la restructurarea societăţii în baza unui Plan de reorganizare, în conformitate cu prevederile art. 67 alin. (1) lit. (g) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă”, arată un anunţ transmis Bursei de Valori Bucureşti, informează News.ro.
Citește și: Acum 40 de ani, România producea un avion de pasageri cu reacție. Acum, Romaero nici nu mai repară
”Încheierea de şedinţă este executorie şi poate fi atacată cu apel, ce va fi dispus la Tribunalul Bucureşti, Secţia a VII-a Civilă, în termen de 7 zile de la comunicarea hotărârii prin publicare în Buletinul Procedurilor de Insolvenţă”, se precizează în anunţ.
Acţiunile companiei au fost suspendate miercuri seara, 17 ianuarie 2024, de la tranzaţionare, potrivit unui anunţ transmis Bursei de Valori Bucuresti (BVB).
Romaero are o valoare de piaţă de 111,16 milioane lei (la data de 17 ianuarie 2024).
Compania are o experienţă de peste 50 de ani în execuţia de piese şi ansamble pentru aeronave civile şi militare, care se execută începând cu anul 1968.
În 2022, Romaero a avut o cifră de afaceri de 69,2 milioane lei şi pierderi de 53,84 milioane lei.
Societatea este deţinută în proporţie de 56,71% de statul român prin Ministerul Economiei, urmat de SIF Muntenia (23,24%), Fondul Proprietatea (18,87%) şi alţi acţionari (1,2%).
Citește și: Lockheed Martin şi Aerostar deschid, la Bacău, un centru de service pentru elicopterele Black Hawk
Memorandum pentru un centru de mentenanță pentru avioanele F-16 Fighting Falcon la Romaero, semnat în septembrie 2023
”România ar putea găzdui un nou Centru de Mentenanţă şi Suport Logistic destinat aeronavelor F-16 ”Fighting Falcon”, conform unui Memorandum de Înţelegere semnat astăzi la Bucureşti, în prezenţa ministrului economiei, antreprenoriatului şi turismului, Ştefan-Radu Oprea, între compania norvegiană KONGSBERG şi ROMAERO S.A.
Documentul va contribui la dezvoltarea industriei aerospaţiale româneşti, având un impact economic semnificativ la nivel naţional şi regional”, a transmis Ministerul Economiei, într-un comunicat, în septembrie 2023, potrivit Agerpres.
Potrivit sursei citate, noul Memorandum de Înţelegere reiterează angajamentul de a crea locuri de muncă pentru specialişti cu înaltă calificare, programe educaţionale bazate pe tehnologie de vârf, oportunităţi de cercetare şi dezvoltare şi beneficii pentru mai multe sectoare ale industriei româneşti.
Citește și: Lockheed Martin va colabora cu companii europene la centrul de instruire pentru F-16 din România
”De asemenea, noua colaborare ar putea conduce la executarea de către ROMAERO a operaţiunilor de mentenanţă de nivel intermediar şi complex, cât şi de suport logistic pentru avioanele F-16 aflate în dotarea Forţelor Aeriene Române. Ulterior, capabilitatea nou înfiinţată ar putea asigura suportul operaţional şi pentru alte aeronave F-16 aparţinând statelor din Europa Centrală şi de Est”, a mai transmis ministerul.
Instituţia transmite că firma KONGSBERG este o companie deţinută majoritar de guvernul norvegian, restul acţiunilor sale fiind tranzacţionate la Bursa de Valori din Oslo.
”Partenerul norvegian este singurul centru autorizat din afara SUA pentru F-16 la nivel „Depot”. Compania poate să dezvolte o capabilitate unică de mentenanţă şi reparaţie F-16, care să includă industria aerospaţială şi de apărare locală, în sprijinul Forţelor Aeriene Române. În funcţie de ceea ce se va decide la nivelul Guvernului României, KONGSBERG doreşte să demareze discuţiile şi negocierile pentru a perfecta cu ROMAERO, un parteneriat de lungă durată”, a mai transmis ministerul.
Instituţia a precizat că, în acest context se doreşte şi perfectarea unui Acord în privinţa formatului relevant de contractare, benefic ambelor părţi.
”Suntem încântaţi că am semnat un Memorandum de Înţelegere care facilitează un acord de lungă durată cu ROMAERO şi aşteptăm cu nerăbdare să lucrăm împreună cu industria românească pentru a dezvolta servicii şi a sprijini programele de siguranţă şi securitate ale ţării”, a declarat Atle Wøllo, Preşedintele Kongsberg Aviation Maintenance Services, citat în comunicatul de presă.
Ministerul Economiei precizează, de asemenea, că ROMAERO deţine atât experienţa în întreţinerea de aeronave militare integrate de Lockheed Martin, cât şi infrastructura necesare pentru a deservi aeronavele F-16, iar între Guvernul României şi Guvernul Norvegiei există deja un Acord privind livrarea unor aeronave de tipul specificat, provenite din flota Forţelor Aeriene Regale Norvegiene.
”Acest Memorandum este dovada implicării noastre efective pentru îndeplinirea angajamentului României de a-şi consolida capacităţile de interoperabilitate civilă şi militară în Uniunea Europeană şi pe flancul estic al NATO, punând în valoare cei mai buni specialişti în domeniu”, a declarat Bogdan Costaş, Directorul General al Romaero, în septembrie 2023.
Insolvența Romaero, cerută de CEC Bank pentru „o creanță certă, lichidă și exigibilă în valoare totală de 80.054.991,04 lei”
CEC Bank a solicitat deschiderea procedurii insolvenței Romaero în decembrie 2023, motivând că banca înregistrează față de Romaero „o creanță certă, lichidă și exigibilă în valoare totală de 80.054.991,04 lei”.
„Menționăm că dreptul de creanță deținut de bancă împotriva Romaero întrunește condițiile prevăzute de Legea 85/2014, având în vedere că banca deține împitriva debitoarei o creanță certă (…) obligația de plată nefiind executată până la acest moment, iar cuantumul creanței depășește valoare-prag de 50.000 de lei prevăzută la art. 5, alin. 72 din Legea 85/2014”, se arată în documentul remis instanței, prin care CEC cere „judecătorului sindiic să dispună deschiderea procedurii generale a insolvenței împotriva Romaero SA”.
CIT Restructuring a elaborat și derulat planul de restructurare din 2020, în baza căruia CEC Bank a acordat Romaero credite în sumă totală de circa 60 milioane lei, potrivit datelor profit.ro.
Obiectivul era recuperarea măcar parțială a datoriilor bugetare ale companiei, care se cifrau la peste 330 milioane lei la finalul lui 2019.
Conform termene.ro, la 30 septembrie 2023, Romaero avea restanțe la stat în sumă totală de aproape 436 milioane lei, cu tot cu dobânzi și penalități.
Romaero, specializată în producție, servicii și cercetare-dezvoltare în domeniul aeronauticii pentru aeronave civile și militare de pasageri sau cargo, încearcă din nou să scoată bani de capital de lucru și investiții de la acționarii săi minoritari privați, cele 7 tentative anterioare soldându-se cu eșecuri.