A 17-a ediție a programului Rabla. Totul despre mașini și prețurile lor

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 23.04.2021 - 10:43

Programul de reînnoire a parcului auto, denumit generic Rabla, a ajuns în acest an la cea de-a 17-a ediție, fiind cel mai longeviv din Europa. Din 2004 până în prezent, românii au casat peste 650.000 de mașini vechi și au achiziționat circa 550.000 de autovehicule noi.

SHARE

Iar, în 2021, bugetul Rabla Plus, componenta programului destinată mașinilor electrice și plug-in hybrid, va fi aproape dublu decât cel din 2020. 

Rabla a pornit motorul în 2004, coincidență sau nu, chiar în anul lansării primei generații Dacia Logan, la un preț de pornire de 5.800 de euro, cu o primă de casare în valoare de 3.000 de lei, care era echivalentă la acea vreme cu circa 1.000 de euro (în decembrie 2004, cursul valutar BNR era de 3,96 lei/euro).

Șase ani mai târziu, prima de casare a fost înlocuită cu un tichet valoric de 3.800 lei (circa 880 euro, la un curs mediu de 4,3 lei/euro) și puteau fi folosite până la trei tichete la achiziția unei mașini noi.

Iar, în 2013, a apărut primul stimul pentru cumpărarea unui autovehicul nou electric, un bonus de 500 de lei. Rabla Plus a debutat în 2015, cu cel mai generos ecobonus din Europa – 45.000 lei (aprox. 10.000 euro). 

Rabla 2021 este menită să aducă un nou suflu pieței auto grav lovite de pandemia de COVID-19.

În ianuarie 2021, piața auto din România a înregistrat cel mai mare recul din Europa (-51,9%), iar în primele trei luni au fost înmatriculate doar 20.762 de  autoturisme noi (-25,79%, față de aceeași perioadă a anului trecut).

Chiar dacă începe mai târziu decât în alți ani, programul păstrează cel mai mare ecobonus pentru mașini electrice din Europa – 45.000 lei (aprox. 9.200 euro, la cursul actual), crește prima de casare a unei rable de la 6.500 de lei la 7.500 de lei (aprox. 1.500 euro) și vine cu ecobonusuri mărite la alte categorii și cu un buget aproape dublu față de anul trecut pentru achiziția de autovehicule 100% electrice și plug-in hybrid.

Dacă, anul trecut, peste 4.000 de români și-au cumpărat mașină electrică sau hybrid prin Rabla Plus, în 2021 fondurile ajung pentru circa 6.600 de electrice și 5.000 de plug-in hybrid, conform estimărilor ministrului
Mediului Tanczos Barna.  

_______________________

Citește toate articolele din suplimentul RABLA

e:HEV, ofensiva electrificată Honda

TOP 5 cele mai accesibile automobile de pe piață

Mașini pe toate gusturile

Idei de automobile plug-in hybrid cu bonus de până la aproape 6.000 € de la stat

Honda e - Conceptul de stradă

Cum va arăta piaţa auto în 2021

Reducere de până la 10.700 €, pentru un autoturism electric

_______________________




Foto: INQUAM PHOTOS/ George Călin


Ecobonusurile pentru mașini mai prietenoase cu mediul din cadrul Rabla Classic 2021 cresc cu 500 de lei.

Astfel, ecobonusul suplimentar față de prima de casare pentru achiziționarea unui autoturism nou cu tehnologie hybrid (fără plug-in) ajunge la 3.000 de lei (aprox. 600 €), iar ecobonusurile pentru mașini cu sistem GNC sau GPL și autovehicule care generează emisii de CO2 mai mici sau egale cu 105g CO2/km în regim NEDC ajung la 1.500 de lei (aprox. 300 €).

Prima Rabla Plus pentru mașini plug-in hybrid, care generează maximum 50g CO2/km WLTP (70g CO2/km NEDC), conform datelor înscrise în certificatul de conformitate (COC), rămâne de 20.000 de lei (aprox.
4.100 €).

Înscrierea în programul Rabla

Pentru a vă înscrie în programul Rabla trebuie să luați legătura cu unul dintre dealerii auto acreditați. Lista acestora va fi disponibilă pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu
(www.afm.ro). 

Înscrierea se face în mod electronic în aplicația PSIPAN de către dealerii auto. Pentru înscriere vor fi necesare datele beneficiarului (persoana care achiziționează noul autovehicul), datele proprietarului de rablă (în cazul în care sunt persoane diferite) și datele referitoare la vehiculul ce urmează a fi casat.

Documente necesare

Pentru înscrierea în programul RABLA este necesar să prezentați următoarele documente:

 ➔ actul de identitate, original și copie, atât pentru beneficiar cât și pentru proprietarul rablei;
 ➔ certificatul de înmatriculare al mașinii vechi în copie legalizată;
 ➔ cartea de identitate a rablei în copie legalizată;
 ➔ certificate de atestare fiscală emise de către direcțiile de taxe și impozite locale din cadrul primăriilor de pe raza unde domiciliază atât proprietarul rablei, cât și cumpărătorul noului autovehicul, rezultând faptul că nu au datorii. Pe certificatul fiscal al proprietarului trebuie specificat că are în proprietate rabla ce urmează a fi casată; 
➔ declaraţie pe propria răspundere a proprietarului rablei prin care îşi exprimă în mod neechivoc opţiunea de a păstra beneficiul asupra primei de casare şi de a achiziţiona în nume propriu un autovehicul nou sau, după caz, declaraţia pe propria răspundere a proprietarului rablei privind cedarea dreptului de beneficiu asupra primei de casare şi declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului prin care se obligă să achiziţioneze autovehiculul nou.

Casarea rablei

După ce dealerul confirmă validarea în aplicație, proprietarul mașinii uzate se prezintă la un centru autorizat Remat cu mașina pentru casare. 

În urma procesului de casare se va obține certificatul de distrugere a autovehiculului vechi.

10.700 €  

este, aproximativ, reducerea maximă
ce poate fi obținută de la stat prin
corelarea programelor Rabla Clasic
și Rabla Plus pentru cumpărarea
unei mașini electrice, dar nu mai mult
de 50% din valoarea autoturismului

Pentru ca o mașină să fie eligibilă în Programul RABLA trebuie să aibă o vechime minimă de 8 ani, deci să fie înmatriculată cel târziu la 31.12.2013. 

Mașina casată trebuie să conțină componentele esențiale funcționării: motor, caroserie, roți etc.

După casare, proprietarul are obligația să radieze vehiculul vechi la Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

În termen de maximum 30 de zile de la confirmarea de către aplicația PSIPAN a datelor de la primul pas, proprietarul automobilului casat trebuie să prezinte la dealerul ales certificatele de distrugere și dovada radierii mașinii vechi.

Programele RABLA Clasic și RABLA Plus pot fi accesate împreună sau separat

Noutățile RABLA 2021 – automobile cu motoare clasice & hybrid

Prima de casare pentru un automobil mai vechi de opt ani prin Rabla Clasic și cumpărarea unei mașini noi crește de la 6.500 de lei la 7.500 de lei (aprox. 1.500 €). Atenție, mașina nouă trebuie să emită maximum 140g CO2/km în regim NEDC.

Ecobonusul pentru achiziționarea unui autoturism nou cu tehnologie hybrid (fără plug-in) crește de la 2.500 de lei la 3.000 de lei (aprox. 600 €).

Ecobonusul (suplimentar față de prima de casare) pentru achiziționarea unui autoturism nou cu sistem GNC sau GPL crește de la 1.000 de lei la 1.500 de lei (aprox. 300 €).

Ecobonusul (suplimentar față de prima de casare) pentru achiziționarea unui autoturism nou al cărui motor generează emisii de CO2 mai mici sau egale cu 105g CO2/km în regim NEDC crește de la 1.000 de lei la 1.500 de lei (aprox. 300 €).

Prin urmare, la achiziția unei mașini hibrid care are emisii de CO2 mai mici sau egale cu 105g CO2/km (NEDC) veți beneficia de la stat de o sumă totală de 12.000 lei (7.500 lei prima de casare + 1.500 lei ecobonus + 3.000 lei ecobonus hibrid), deci aproximativ 2.500 €.

Noutățile RABLA PLUS 2021 – automobile electrice & plug-in hybrid

Ecobonusul pentru achiziționarea unui autoturism nou 100% electric (NEDC/WLTP) este de 45.000 de lei (aprox. 9.200 €), ca și până acum, dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare. 

Ecobonusul pentru achiziționarea unui autoturism nou plug-in hybrid, care generează maximum 50g CO2/km WLTP (70g CO2/km NEDC), conform datelor înscrise în certificatul de conformitate (COC), este de 20.000 de lei (aprox. 4.100 €).

Prin urmare, la achiziția unei mașini 100% electrice și casarea unui autoturism vechi, suma totală de care se beneficiază este de 52.500 de lei (45.000 lei ecotichet + 7.500 lei prima de casare, aprox. 10.700 €). În cazul unei mașini plug-in hybrid (PHEV), bonusul maxim poate ajunge la 27.500 de lei (20.000 lei ecotichet + 7.500 lei prima de casare, aprox. 5.600 €).

Bugetul alocat Rabla Plus 2021 ajunge pentru achiziționarea a 6.600 de mașini 100% electrice și a 5.000 de tip hybrid. 

Definițiile RABLA PLUS pentru automobilele subvenționate

 ➔ Autovehicul electric hibrid - autovehicul hibrid care, pentru a-şi asigura propulsia mecanică, preia energie din două surse de energie stocată, montate pe vehicul: un combustibil consumabil, respectiv un dispozitiv de stocare a energiei electrice (de exemplu: baterie, condensator, volant/generator etc.) care are o sursă de alimentare externă - plug-in şi care generează o cantitate de emisii de CO2 de maximum 50g/km WLTP, în regim de funcţionare mixt. 

În cazul în care în COC este înscrisă şi cantitatea de emisii de CO2 conform standardului WLTP, cantitatea de emisii generată de autovehiculul nou trebuie să fie de maximum 70g CO2/km NEDC, în regim de funcţionare mixt. 

 ➔ Autovehicul pur electric - orice autoturism, autoutilitară uşoară, autospecială/autospecializată uşoară sau cvadriciclu, propulsat/propulsată de un motor electric cu energie furnizată de baterii reîncărcabile, alimentate de o sursă externă de energie electrică, clasificat ca vehicul cu emisii poluante zero NEDC/WLTP, potrivit ordinului nr. 110, din 25 ianuarie 2021, pentru modificarea şi completarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2020-2024.

Ce mașini pot fi casate prin programul RABLA 2021

 ➔ Vechime mai mare de 8 ani - Pentru ca o mașină să fie eligibilă în Programul RABLA trebuie să aibă o vechime minimă de 8 ani.

 ➔ Prima înmatriculare a rablei, înainte de 31.12.2013

Vehiculul uzat trebuie să fie înmatriculat în România de cel puțin 8 ani, cel târziu la 31.12.2013. 

 

Citește toate articolele din suplimentul RABLA

 

e:HEV, ofensiva electrificată Honda

TOP 5 cele mai accesibile automobile de pe piață

Mașini pe toate gusturile

Idei de automobile plug-in hybrid cu bonus de până la aproape 6.000 € de la stat

Honda e - Conceptul de stradă

Cum va arăta piaţa auto în 2021

Reducere de până la 10.700 €, pentru un autoturism electric

_______________________

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.