Sunt mașinile fără șofer un model de afaceri nefuncțional?

DE Newsweek România | 10.03.2019 - 11:33

Un membru din conducerea VW crede că vremea automobilelor autonome este încă departe. O opinie ciudată, având în vedere că marile rivale Daimler și BMW tocmai s-au aliat pentru a lucra la mașinile fără șofer.

SHARE

Mașinile robotizate, capabile să funcționeze total independente, fără șofer, ar fi comparabile cu proiectul unei misiuni umane pe Marte. Cel mai devreme în cinci ani vor exista astfel de vehicule. Dar din cauza costurilor ridicate, ele nu ar fi un model de afaceri funcțional. Aceste afirmații îi aparțin lui Thomas Sedran, membru în conducerea Volkswagen, concern la care este responsabil pentru branșa mașinilor utilitare. "Este pur și simplu prea scump", a afirmat Sedran în ajunul Salonului Auto de la Geneva.

Este o poziție care surprinde, după ce, abia cu câteva zile în urmă, două mari rivale din industria auto, firmele germane Daimler și BMW, au anunțat formarea unei alianțe pentru a lucra împreună la construirea mașinilor robotizate. Planul este de a ajunge din urmă și depăși în acest domeniu firma Waymo, deținută de Google.

În acest sens sunt necesare investiții ridicate, pe care cele două concerne le pot acum împărți. "Pe mine mă miră faptul că Volkswagen nu colaborează în acest domeniu cu Daimler și BMW", spune expertul auto Ferdinand Dudenhöffer, de la Universitatea Duisburg-Essen. „Google și China investesc masiv în mașinile robotizate. Există deci un mare risc de ratare a startului și a legăturii cu plutonul fruntaș." 

Frustrare și resemnare

În afirmația șefului sectorului de utilitare de la Volkswagen se simte și o anumită notă de resemnare. Și șeful VW Herbert Diess a admis anterior că Waymo ar avea deja un avans de până la doi ani în ceea ce privește condusul autonom. Pe de altă parte, Thomas Sedran exprimă și un adevăr, dacă în calitatea sa de șef al departamentului de vehicule utilitare nu poate vedea un model de afaceri funcțional în mașinile fără șofer. Pentru că tocmai la camioane va mai dura ceva până când pe străzi vom vedea astfel de autovehicule fără șofer - și până când va fi rentabil pentru firme să opereze astfel de camioane robotizate.

„La mașinile utilitare, clienții constructorilor de camioane profită abia atunci când nu va mai fi nevoie deloc de șofer", spune analistul auto Tim Schuldt, de la banca de investiții Pareto Securities. "Până la acel moment mai avem însă o cale lungă de parcurs."

Pentru a atinge aceste obiective, constructorii auto investesc enorm în electromobilitate, condus autonom, servicii de mobilitate și digitalizare. Doar Volkswagen vizează investiții de 44 de miliarde de euro până în 2022 în aceste tehnologii de viitor. O mare parte din acești bani ia calea electromobilității.

La Geneva, Volkswagen a prezentat un echipament de producție pe care și alți constructori auto și-ar putea baza modelele. Iar VW nu ignoră defel tema condusului autonom. Producătorul auto din Wolfsburg l-a angajat la începutul anului pe Alexander Hitzinger, fost manager de top la Apple. El este acum responsabil cu dezvoltarea tehnică la VW și are ca sarcină și constuirea „Centrului de condus autonom".

Concurența este mai motivată

Daimler a anunțat de asemenea la începutul anului că vizează producerea unui camion masiv automatizat până în 2025, un camion care va fi independent în anumite aspecte. Primul camion parțial robotizat va fi introdus de Daimler chiar anul acesta în SUA. Inventivitatea industriei auto se vede și în clasamentul patentelor pentru noi invenții în Germania în 2018: pe primele nouă locuri se situează șase costructori auto și trei furnizori de piese de schimb.

De fapt, când vorbim de posibile modele de afaceri profitabile în domeniul condusului autonom, trebuie să facem deosebirea între două domenii: vehicule utilitare și autoturisme normale. La primele, firmele fac economii abia atunci când nu mai trebuie să plătească deloc un șofer.

Camioanele parțial automatizate servesc siguranței și confortului șoferilor, dar nu generează reduceri de costuri pentru firmele care le operează. La automobilele normale, se deschide o cu totul altă perspectivă: aici, clienții își cumpără deja la achiziționarea de aplicații parțial automatizate siguranță și confort. „Aceste noi calități sunt vândute la capitolul confort, unul pentru care oamenii sunt dispuși să pllătească suplimentar", arată Tim Schuldt.

Din această perspectivă, Thomas Sedran, din conducerea utilitarelor de la Volkswagen, are dreptate: va mai dura încă mult până vom ajunge la condusul total automatizat în mașini robotizate. Iar în sectorul mașinilor utilitare va fi greu până atunci să se găsească un model de afaceri profitabil.

Dar viitorul este al acestor roboți auto. Chiar dacă este un domeniu scump și dificil, concerne precum Google și țări precum China sunt deja foarte avansate în planificarea și implementarea acestor noi tehnologii. Constructorii auto germani trebuie să se străduiască să țină pasul, pentru a nu pierde legătura cu plutonul fruntaș.

Analiză de Mischa Ehrhardt pentru Deutsche Welle

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.