Dragoș Tudorache: Am un know-how construit în 12 ani de carieră în Comisia Europeană

DE Newsweek România | Actualizat: 14.05.2019 - 13:24

După experiența guvernamentală din 2016, Dragoș Tudoreche spune că a rămas cu sentimentul unei datorii, al unei responsabilități față de români, pe care nu a dus-o până la capăt.

SHARE

Newsweek România: Ați organizat, ca ministru de Interne, cele mai corecte alegeri din ultimii 30 de ani. Cum a fost posibil, într-o țară unde „nimic nu e posibil”, unde „nu se poate face nimic”?

Dragoș Tudorache: În România se pot face multe lucruri dacă vrei și dacă poți. Eu, ca ministru de Interne, și noi, ca guvern, am avut această ambiție de a demonstra că se poate.

Am adus împreună instituții care nu mai lucraseră împreună până atunci, sau cooperau rigid și ineficient, și le-am dat obiective clare: transparență maximă, toleranță 0 la orice formă de influență politică și deschiderea către instrumente și tehnologii noi. Așa am reușit să eliminăm votul multiplu, să transparentizăm total procesul de numărare al voturilor în toate secțiile, și să avem o raportare completă, corectă și în timp real la nivel local și național.

Asta am așteptat și de la actuala guvernare, dacă și-ar fi luat în serios mandatul politic primit de la români. Din păcate, am mari îndoieli că PSD și ALDE nu vor recurge la orice mijloace pentru a împiedica exprimarea liberă a voinței electoratului român.

Aveți o îndelungată experiență în străinătate. Ați condus structuri în cadrul misiunilor OSCE și ONU din Kosovo, iar mai târziu ați lucrat la Bruxelles, în Direcția Generală Justiție și Afaceri Interne a Comisiei Europene, apoi la multe alte structuri de la nivelul Uniunii Europene. Ce v-a determinat să candidați acum pentru o poziție de europarlamentar?

După experiența guvernamentală din 2016, am rămas cu sentimentul unei datorii, al unei responsabilități față de români, pe care nu o dusesem până la capăt. Am sperat oarecum că partidele vechi au învățat ceva din experiențele anterioare, că își vor asuma menirea politică de a îi reprezenta corect și competent pe români.

Nu au făcut-o. Ba dimpotrivă, hoția și incompetența au atins noi praguri, pe care nici nu le mai credeam posibile. Asta m-a motivat și mă motivează să mă implic, de această dată politic, pentru a servi românii așa cum merită.

Care sunt direcțiile pe care veți acționa, după ce veți deveni europarlamentar?

Am în mod natural un interes pentru domeniul justiției și afacerilor interne și, în același timp, un know-how construit în 12 ani de carieră în Comisia Europeană.

Îmi voi folosi expertiza și știința modului în care se face politică în instituțiile europene, pentru a promova agenda noastră în materia justiției, protejării frontierelor, combaterii migrației ilegale și a criminalității organizate transfrontaliere care afectează și România.

Am un interes egal și pentru reforma instituțională la nivel european, vreau să găsim mecanisme noi prin care să aducem Uniunea Europeană mai aproape de cetățeni. Vom promova formule de consultare publică prin care românii, alături de ceilalți europeni, să își poată spune cuvântul în structurarea agendei europene de priorități și politici publice.  

Ați lucrat la Delegația Comisiei Europene la București, unde ați avut portofoliul justiției și anticorupției, două teme acum foarte fierbinți. Cum va acționa Alianța 2020 și dumneavoastră personal, din Parlamentul European, pentru statul de drept din România?

România, și de altfel orice stat membru al Uniunii Europene, și-a asumat niște standarde în ceea ce privește statul de drept. Respectarea lor nu e importantă pentru a face cuiva de la Bruxelles pe plac, așa cum încearcă PSD și ALDE să ne convingă. E importantă pentru noi, românii, pentru viața și viitorul pe care vrem să îl avem.

Noi vom susține un mecanism de tip MCV la nivel european, pentru toate statele membre, cu aceleași criterii, sistem de raportare și cu aceleași consecințe pentru eventuale derapaje.

Ca ministru al Administrației și Internelor în Guvernul Cioloș, v-ați ciocnit de birocrația excesivă din administrația publică românească. Ce ar trebui făcut pentru ca birocrația să fie redusă, în condițiile în care inclusiv Uniunea Europeană are o birocrație consistentă?

Birocrația este o problemă oriunde, în orice administrație, fie că e națională sau la nivel european. Dar există soluții deja încercate și care dau rezultate, și pe care eu aș vrea să le vedem aplicate și în România.

În 2016, din funcția de Șef of Cancelariei primului-ministru Cioloș, am început împreună cu echipa noastră, împreună cu Cristi Ghinea, Dragoș Pîslaru, Alin Mîțuță, Valeriu Nicolae și alții, o primă formă de simplificare a hățișului administrativ.

Am numit-o atunci „Comisia de Tăiat Hârtii“. A fost doar un început, știam că nu avem timpul de a face mai mult, dar am vrut să arătăm că se poate, că dacă ai voința și știința de a face lucruri în beneficiul oamenilor, lungul drum al unei reforme administrative și al unei debirocratizari poate fi parcurs.

Când vom ajunge la guvernare în 2020, această reformă va fi reluată în primele 6 luni de mandat.

România s-a făcut de multe ori de rușine, la Bruxelles și Strassbourg, cu europarlamentari inculți, care nu cunosc nici măcar limba română bine. De ce ar trebui românii să nu mai accepte astfel de personaje și să aleagă diferit pe 26 mai?

Pentru că aici stă miză reală, existențială, a acestor alegeri. Acum, pe 26 mai, alegem între două modele de politică, între 2 modele de politicieni.

Modelul actual se complace în incompetență pentru că doar asta știu și pentru că le garantează acces la posturi și la resursele acești țări. Iar pentru a-și păzi aceste privilegii pe care de altfel nu le merită, sunt dispuși la orice, inclusiv la îndepărtarea României de la calea europeană aleasă în urmă cu 12 ani.

Noi vrem să facem o politică bazată pe cinste, competență și pe curajul de a face lucruri pentru țară și pentru români în baza încrederii pe care o avem în expertiza noastră.

Aceasta e miza alegerilor și pentru ea îi așteptăm pe români la vot!

CV Dragoș Tudorache

  • Licențiat în Drept la Universitatea Al.I.Cuza, Iași. A absolvit LLM (Cum Laudae) in EU Law, Universitatea din Stockholm, Suedia.
  • Organizația Națiunilor Unite (ONU), Misiunea în Kosovo
  • Șef de Divizie, Programul de Suport Judiciar Internațional (2003-2005)
  • Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE)
  • Șef de Secție Programe Judiciare/Coordonator al Celulei de Analiză și Raportare (2000-2003)
  • Delegația Comisiei Europene în România
  • Responsabil de dosarele Justiție și Anticorupție în cadrul negocierilor de aderare (2005-2007)
  • Direcția Generală Justiție și Afaceri Interne (DG JLS)
  • Coordonatorul Facilității Schengen pentru România și Bulgaria (2007-2009)
  • Direcția Generală Afaceri Interne și Migrație (DG HOME)
  • Șef de Unitate pentru Mari Proiecte IT – Sistemul Informatic Schengen și Sistemul Informatic pentru Vize (2009-2013)
  • Director Interimar al Agenției Europene EU-LISA (2013)
  • Șef de Unitate pentru Coordonare Politici Externe (2013-2014)
  • Șef de Unitate pentru Strategie și Coordonare Instituțională (2014-2015)
  • De la începutul anului 2017, este șef de Unitate pentru Politica de returnare și combaterea migrației ilegale din cadrul Direcției Generale Afaceri Interne și Migrație din cadrul Comisiei Europene.

 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.